در جمهوری اسلامی ایران 6 تا 12 تیرماه را به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کرده اند.

 در این هفته با بررسی حوادث و اتفاقات سالهای گذشته پی می بریم که در این رویدادهای تلخ و ضد انسانی این هفته بیشترین نقش و تاثیرگذاری مربوط به آمریکا بعنوان یکی از بازیگران نظام بین الملل و مداخله گر در امور دیگران است.

برای درک بیشتر موضوع شاید بهتر است بدانیم علت نامگذاری این هفته بنام " حقوق بشر آمریکایی" از سوی موسسات مردم نهاد (NGO) و برخی موسسات و سازمانهای رسمی و غیر رسمی به این دلیل است که در تاریخ تحولات و حوادث بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مواردی برمی خوریم که نقش و میدان داری واشنگتن به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حوادث مشهود است.
حوادث مهم این هفته می تواند چنین مواردی از تحولات ایران باشد:

- 6 تیر 1360 سوء قصد و ترور نافرجام به جان رهبر معظم انقلاب توسط گروه تروریستی فرقان
- 7 تیر 1360 بمب گذاری و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین
- 7 تیر 1366 بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام و مورد حمایت واشنگتن
- 8 تیر 1360 ترور محمود کچویی رئیس زندان اوین توسط منافقین
- 11 تیر 1360 ترور شهید آیت الله صدوقی امام جمعه یزد توسط منافقین
- 12 تیرماه 1367 شلیک موشک به هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی و شهادت 290 مسافر و خدمه آن

حال با بررسی حوادث فوق به این نکته مهم پی می بریم که جنایات یاد شده در برخی موارد با واسطه همانند اقدام سازمان منافقین و برخی بی واسطه مانند حمله موشکی به ایرباس ایران توسط آمریکا انجام شده است.

در چنین فضایی که تاریخ نشان دهنده و شاهدی آشکار بر جرایم آمریکا در اعمال و اقدامات ضد بشری و خلاف حقوق انسانها لا اقل در داخل ایران است، سوال مهم اینجاست که هدف از شعار فریبنده پیگیری حقوق بشر توسط واشنگتن چیست؟

سئوال مهم دیگر اینکه در حالیکه بیشترین جنایات انسانی در خاورمیانه با دخالتهای آمریکا صورت می گیرد ، واشنگتن به چه دلیل موجهی خود را مدافع حقوق انسانها به جهانیان معرفی می کند؟

سئوال مهمتر اینکه در شرایطی که خاورمیانه در آتش سلاح و مهمات و موشک و توپ و تانک قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا می سوزد، چرا واشنگتن هیچ قدم عملی و راهگشایی برای حفظ حقوق و کرامات انسانها برنمی دارد و البته که این سئوالها و چراها ادامه دارد و می تواند به صدها موارد و حتی بیشتر هم برسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =