۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
نمونه علم‌جویی و کمال دختران

شخصیت واقعی زن در جامعه یکی از معارفی است که می‌توان با مطالعه دقیق به ابعاد آن دست یافت.

اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیَّتُهَاالطّاهِرَةُ الْحَمیدَةُ الْبَرَّةُ الرَّشیدَةُ، التَقِیَّةُ الرِّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّةُ

سلام بر تو ای پاک سرشت و پاک روش، ای ستوده، ای نیکوکار، ای بانوی رشد یافته و و پاک و پاکیزه، ای بانوی شایسته و پسندیده. انوارالمشعشین، ج ۱، ص ۲۱۱
در این فراز به هشت لقب از القاب حضرت معصومه(س) تصریح شده که هر کدام بیانگر یکی از ابعاد وجودی و ارزشهای والای زندگی درخشان او است.

هر یک از این القاب و صفات، ما را به مقامهای عالی و درجات ممتاز معنوی او رهنمون می‏سازد. شخصیتی که همه ابعاد، روش، منش، فکر و عمل او بر اساس پاکی، صداقت، شایستگی، تفکر و رشد دینی و عرفانی و مورد پسند خدا و رسول و امامان پی ریزی شده بود و در ایشان صفاتی متجلّی گردید که پیام‏آور مقام عصمت و طهارت اوست و هر یک چون آیینه نشان دهنده جمال و کمال ایشان است.

حضرت معصومه(س) الگویی ارزشمند در کسب علم و معرفت و اخلاق برای جوانان به ویژه بانوان و دختران است.
اگر بسیاری از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) را به جهان معرفی کنیم جوانان می‌توانند مسیر زندگی را متناسب با شیوه‌های عالی زندگی دنبال کنند. در این باره شخصیت واقعی زن در جامعه یکی از معارفی است که می‌توان با مطالعه دقیق به ابعاد آن دست یافت.

ایشان الگوئی علمی و معرفتی و نظری و اخلاقی در جامعه است این بانوی بزرگ اسلامی در غیاب موسی ابن جعفر(ع) پاسخگوی سوالات و شبهات فراوانی بود. اما شخصیت علمی حضرت معصومه (س) مورد غفلت قرار گرفته است.

وجود حضرت معصومه(س) در قم، فرصتی ارزشمند در تبیین معارف و کسب علوم دینی و جذب عالمان از سراسر جهان بود و قم به محور و مرکزی مهم در نشر معارف مبدل شد و برکات زیادی را به همراه داشت.

نیاز امروز جوانان ما علم و معرفت و عمل در کنار هم است و شخصیت بزرگان دین می تواند مسیری مشخص فراروی جامعه در این خصوص قرار دهد.
یکی از نیازهای مهم جامعه ما گسترش فرهنگ پاکدامنی، عفاف و تقوا است تا به سعادت دست یافت و حضرت معصومه(س) در این راه نیز می تواند الگویی ارزشمند قرار بگیرد.

برخی تصور می کنند که اسلام سنخیتی با علم‌جویی و کمال بانوان در عرصه‌های اجتماعی ندارد، در حالی که علم سرشار و معرفت و دانش این بانو و فرصت های تبلیغاتی و روشنگری ایشان نشان می دهد که اسلام توجه ویژه‌ای به حضور زنان و دختران در عرصه اجتماعی به همراه حفظ شخصیت و پایبندی به عفاف می‌دهد.
امید است دختران ما با چنین شناختی از سیره علمی و عملی و اخلاقی حضرت معصومه(س) راه خود را بشناسند و در کسب معرفت تلاش کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =