۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۹

طرح چهار مرحله‌ای آمریکا برای برون رفت سوریه از بحران فعلی نه‌تنها اوضاع سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد بلکه یک نسخه براندازی برای حذف محور مقاومت تلقی می‌شود. به موجب این طرح مقابله با گروهک‌های تروریستی از رهگذر اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه، برقراری ثبات و ایجاد منطقه امن، تشکیل دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد و دادن تضمین‌های لازم به روسیه برای حفظ منافع این کشور پس از دوره انتقالی در دستور کار قرار می‌گیرد.

در طرح آمریکا تشکیل اقلیم کردنشین برای اداره امور محلی خود پیش‌بینی شده ضمن این‌که مساله حفظ دو پایگاه طرطوس و حمیمیم سوریه به‌عنوان دو پایگاه نظامی تحت اختیار روسیه مورد توجه قرار گرفته است.

این طرح در حالی از سوی آمریکا ارائه شده که این کشور بخش مهم بحران سوریه را تشکیل می‌دهد زیرا آمریکا در طول شش سال بحران سوریه با کمک هم‌پیمانان منطقه‌ای خود در شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی نقش داشته است.

آمریکا با هدف قرار دادن پایگاه هوایی الشعیرات در حمص و حمله به غیرنظامیان سوریه در شهر دیرالزور عملا ثابت کرد که در کنار گروهک‌های تروریستی قرار دارد.

از آنجایی که نیروهای مسلح سوریه و محور مقاومت طی ماه‌های اخیر پیشروی‌هایی در شمال حلب داشته و بخش‌های مهمی از این منطقه را از وجود گروهک‌های تروریستی، پاکسازی کردند لذا دشمنان محور مقاومت بشدت نسبت به شکست تروریست‌ها نگران شده‌اند.

با این‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود مدعی شد که در سرکوب گروهک‌های تروریستی در سوریه کاملا جدی خواهد بود، اما پس از ورود به کاخ سفید سیاست همسویی با تروریست‌ها را دنبال کرد.

دونالد ترامپ تحت فشار جریان‌های افراطی آمریکا، لابی صهیونیستی و عربستان سعودی عملا به بحران سوریه ورود پیدا کرد تا شطرنج نظامی سوریه را به سود تروریست‌ها تغییر دهد. حمله به پایگاه الشعیرات سوریه که با استفاده از 59 موشک تام هاوک صورت گرفت نشان داد آمریکا همسو با عربستان، رژیم صهیونیستی و قطر در صدد تضعیف دولت سوریه و محور مقاومت بر آمده است.

در جریان سفر اخیر محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به واشنگتن، عربستان تعهد داد که هزینه‌های حمله آمریکا به سوریه را تامین خواهد کرد.

لذا از آنجایی که گروهک‌های تروریستی طی روزهای اخیر با انجام عملیات تروریستی گسترده در اطراف حلب بویژه در مناطق الراشدین و صلاح‌الدین ثابت کردند تمایلی برای پایان بحران سوریه ندارند لذا آمریکا برای فریب افکار عمومی به راهکارهای سیاسی روی آورده است. این طرح در حقیقت دستاوردهای شش ساله نیروهای مسلح و هم‌پیمانان دولت سوریه و مقاومت اسلامی در مبارزه با تروریست‌ها را نادیده می‌گیرد زیرا این همان طرحی است که دشمنان ملت سوریه برای حذف محور مقاومت در صدد عملیاتی کردن آن بوده‌اند.

هر چند در این طرح تلاش شده روسیه در چارچوب حفظ منافع این کشور در سوریه از محور مقاومت جدا شود اما به نظر می‌رسد موضوع برکناری بشار اسد و خروج وی از سوریه خط قرمز مشترک روسیه، ایران و حزب‌الله تلقی می‌شود.

سوالی که اکنون مطرح است این‌که چه کسی این حق را به آمریکا داده یک دولت منتخب ملت سوریه را بر کنار و یک دولت وابسته به خود را در این کشور حاکم کند؟

براساس کدام قوانین بین‌المللی، آمریکا این حق را به خود می‌دهد که منافع یک کشور ثالثی را در سوریه حفظ کند و به بخشی از اقلیت‌های قومی این کشور تضمین دهد که خودمختاری برای آنان ایجاد خواهد کرد؟

طبیعی است این طرح که در بر گیرنده نقطه نظرات رژیم صهیونیستی، عربستان، اردن و قطر است با مخالفت هم‌پیمانان دولت سوریه مواجه خواهد شد و از پیش محکوم به شکست است. اگر آمریکا به‌طور جدی در صدد حل سیاسی بحران سوریه است باید به خواست و آراء ملت سوریه احترام بگذارد زیرا بدون مراجعه به صندوق‌های رای‌گیری امکان حل بحران سوریه وجود نخواهد داشت.

بحران سوریه زمانی پایان خواهد یافت که گروهک‌های تروریستی خاک این کشور را ترک و ملت سوریه از رهگذر صندوق‌های رای‌گیری آینده سیاسی خود را رقم بزنند. در غیر این صورت تنها یک راه حل باقی می‌ماند و آن مقابله جدی دولت و ملت سوریه و محور مقاومت با گروهک‌های تروریستی است. زیرا هیچ یک از این گروهک‌ها اعتقادی به راه‌حل‌های سیاسی ندارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =