اصلاح‌طلبان بر سر دو راهی وحدت یا خانه‎نشینی

از شب گذشته تا کنون که لیست شورای عالی اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر پنجم منتشر شده، از هر گوشه‎ای نقدی بلند شده.

نقدهایی از این جنس که چرا برخی اسامی ناشناسند، اصلا رزومه‎شان باید منتشر شود تا لیاقتشان اثبات شود؛ امتیاز بندی‎ها شفاف نبوده  و گویی روابط بر ضوابط چربیده، باز عده‎ای با رانت وارد لیست شده‎اند، لیست شورای عالی که وحی منزل نیست که لزوما لازم الاجرا باشد و ....انتقادها تا جایی پیش رفته که برخی مرجعیت شورای عالی را هم زیر سوال بردند.

در اینکه شورای عالی اصلاح طلبان، یک نهاد معصوم نیست و در تصمیماتش ممکن است دچار خطا شود که شکی نیست. در اینکه احتمالا کسانی بهتر و خوش سابقه‎تر هم می‎شد جایگزین برخی از چهره‎های مورد حمایت در این فهرست شوند هم همینطور. اما سوال اینجاست که اگر تمام هر 21 نفر معرفی شده در این لیست تغییر کنند، تضمینی وجود دارد که دیگر اعتراضی نباشد؟ اگر برخی از همین معترضین یا نزدیکانشان در لیست بودند، باز هم اینگونه با سوز و گداز اعتراض می‎کردند؟

نیک می‎دانم که عمده این اعتراضات سهم خواهانه نیست و اتفاقا از سر دلسوزی است تا شایستگان وارد شورای پنجم شوند. اما تضمینی هم وجود ندارد که رقیب، همین مجادلات را سهم خواهانه نبیند. نه تنها رقیب که حتی هم گروه‎هایی که دلخوریشان را فروخورده‌اند هم با مشاهده کوچکترین نقد بزرگان معترض، صدایشان بلند می‎شود. تصور کنید هر کس از گوشه‎ای هیزمی به این آتش اختلاف بریزد، پایانش چیست؟ دودش به چشم چه کسی می‎رود؟

مگر همین آتش دامن گیر اصولگرایان نشد؟ مگر آنان با کسب کرسی‌های شورای دوم و مجلس هفتم به خود غره نشدند و عطای وحدت را به لقایش نبخشیدند و میثاق‎نامه‎های جمعی را لب طاقچه نگذاشتند تا خاک بخورد؟ نتیجه‎اش چه شد؟ از انتخابات ریاست جمهوری 84 تا کنون دیگر نتوانستند بر نامزدی چهره‎ای واحد اجماع کنند. به محض جان گرفتن دوباره جریان اصلاح طلبی، کرسی‎هایشان در مجلس دهم و شورای شهر چهارم هم کم شد. اصلا چرا راه دور برویم. همین اصلاح طلبان چه شد که شورای شهر دوم را به اصولگرایان واگذار کردند؟ علتش همین اعتراضات به مشی وحدت طلبانه و انشقاق نبود؟

چرا وقتی از مردم انتظار دارید که 4 سال گذشته و دولت 8 ساله احمدی‎نژاد با شیب صعودی تورمش را به یاد داشته باشند، خودتان این سوابق را فراموش می‎کنید که اختلاف چه به روزتان آورد؟ از مردم می‎خواهید در خانه نمانند و رای دهند اما یادتان رفته که ایامی با همین تصمیمات غلط از تحریم انتخابات گرفته تا وحدت شکنی، ناگزیر به خانه نشینی شدید؟

حال که مرجعیت شورای عالی اصلاح طلبان از ماه‎ها پیش پذیرفته شده و جملگی با طیب خاطر رزومه‎هایتان را برایشان ارسال کردید؛ به ساده‎ترین اصول کار تشکیلاتی پایبند بوده و از انشقاق بپرهیزید تا افکار عمومی صداقت شما در دغدغه مندی برای آنان را باور کند و نپندارد که شما هم شیفتگان قدرت بودید نه تشنگان خدمت! فراموش نکنید که بزرگترین سرمایه هر جناح سیاسی همین اعتماد عمومی است که اگر خدشه دار شود، حفظ دوباره آن کار ساده‎ای نیست. چه آنکه از انتخابات شورای شهر دوم تا انتخابات مجلس دهم راه درازی طی شد تا دوباره سبد رای اصلاح طلبان پرتر و سنگین تر از سبد رقیب شود.

امیدوارم که تجلیل از دکتر عارف به جهت از خودگذشتگی‎اش در انتخابات 92 از متن سخنرانی اصلاح طلبان به مشی عملی آنان منتقل شود و آنچه او برای بقای این جریان کرد را سرلوحه کار خویش قرار داده و سرمشق کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    14 1
    در ليست اصلاح طلبان براي شوراي شهر تهران، متوسط سن آقايان و متوسط سن خانمها چقدر است؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    37 16
    اتفاقا وقتی لیست رای نیاره شورای عالی یاد می گیره تا در بستن لیست به صدای مردم هم اهمیت بده ... قرار نیست مردم به جمعی چک سفید امضا بدن ... من به شخصه با تجربه شورای شهر قبلی و همین طور مجلس فعلی حاضر نیستم به لیستی رای بدم که سلامت برخی از افرادی که در اون هستند برام محل سوال جدی اه و در عوض کسانی رو کنار بذارم که هزینه داده اند و در سلامت شون شکی نیست صرفا به این دلیل که اصلاح طلبان جسارت کنار گذاشتن یکی و حمایت از اون یکی رو نداشتند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    1 0
    بجاي ورزشكاراي سابقجديدي اسم فغاني رو كذاشتند؟ در مديريت شهري ميخواد داوري كنه؟ لطفا پيام منو انتشار بديد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    1 0
    من که هنوز لیست رو ندیده ام اما اگر سید بگه رای بدید ما رای می دهیم بی چون و چرا.
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    برخی چهره های بوضوح فعال و باسابقه معلوم نیس چرا توی لیست نیستند و تعداد زیادی چهره بدون سابقه توی لیست اند که معلومه کارشون میشه کارآموزی.
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    فقط محسن هاشمی قبول دارم تو این جمع مهندسی ابخیز داری به درد شورای شهر می خوره ؟؟؟؟ وای به روزی که یه تاجر هم بیاد شورای شهر
  • با روحانی تا 1400 IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    لیست نهایی اصلاح طلبان بدون شک پیروز انتخابات شورای شهر تهران خواهد بود همانطور که در مجلس و خبرگان برنده مطلق بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    برای فایق امدن بر این مشکل راه حل مشخص است و ان عبارت است وجود تشکیلاتی است منظم با دستور کار از قبل تعیین شده تا برای همه افراد و داوطلبین مکان تعریف شده ای را برای قرار دادن و انجام وظیفه از پیش در نظر گرفته باشد تا تمامی نیروها با توجه به قابلیتهایشان بکار گرفته شوند و در نتیجه اعتراضی باقی نمیماند چون کسی که در شورای شهر نباشد در جای دیگری که لازم خواهد بود وظیفه خدمت را پیدا خواهد کرد.
  • رضا IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    متاسفانه در لیست های ارائه شده هم برای مجلس دهم و هم انتخابات پیش روی شورای شهر، به صورت کاملا غیر شفاف عمل شده و معلوم نیست چرا برخی در لیست گزاشته شده اند. در مجلس با بهانه اینکه نمایندگان اصلی اصلاحات رد صلاحیت شده اند دهان منتقدین را بستند ولی در این انتخابات که رد صلاحیت ها بسیار ناچیز بود به بهانه هایی چون حفظ وحدت و الن در شراط حساس انتخاباتیم و ترس از اتهام افکنی جناح مخالف و.... می آورند انگار مردم فقط باید به رای آوری دوستان آقایان دلخوش باشند و ساز و کار این انتخاب را فراموش کنند غافل از اینکه مردم به شعارهای شما در جهت جلوگیری از استبداد و تکثر آرا رای می دهند وگرنه عملا در حال حاضر روش شما با اصولگراها هیچ تفاوتی ندارد
  • یاشار A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    درود بر شما خانم وزیری کاش همه درک و فهم شما رو داشتن شنیدم و خوندم که در حمایت از لیست اصلاح طلبان از حضور در انتخابات انصراف دادین این کار شما کمتر از اقدام آقای دکتر عارف در سال 92 نیست . درود بر شما ...
  • شهاب DE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 0
    آنچنان تخصصی در حوزه شهری ندارند ،ماما،روانشناس