سعید جمال‌پور *

از آن جایی که اکثر قریب به اتفاق اساتید علم مهندسی سازه و زلزله عواقب ناشی از زلزله تهران را خطرناک دانسته و دائما در حال نواختن زنگ خطر در راستای آن می باشند، مطلبی تحت عنوان "تهران پس از زلزله فرو نمی‌پاشد" بنده را در فکر فرو برد. به دلیل اینکه چرا با وجود هشدارهای پیاپی اساتید و متخصصین چنین اظهار نظری در مورد زلزله تهران شده است. در این گزارش که بنده آن را در سایت خبرآنلاین مشاهده کردم نقل شده است:

"در خصوص توان ما در مدیریت چنین حادثه و اینکه چنین زلزله ای شیرازه مدیریت ما را برهم خواهد زد نیز، با انچه در طی این سالها در زلزله هایی که در کشور روی داده است دیده ام موافق نیستم، ما کشوری با میزان همیاری و همدلی بسیار بالایی هستیم، حتی اگر تهران به تلی از خاک هم تبدیل شود که من چنین حادثه ای را بعید میدانم، دریایی از همدلی به وسعت یک ایران برای ایستادن در کنار مردم تهران وجود دارد، به لطف پروردگار، این خاک زادگاه عاشق ترین و مهربانترین انسانهای روی زمین است که در طی تاریخ صد ها بار در زیر شدید ترین بلایا هم سرافرازانه ایستاده و قطعا اگر چنین حادثه ای روی دهد باز هم خواهد ایستاد".

در مورد موارد ذکر شده در این یادداشت چند مطلب را می توان عنوان کرد:

1- به نظر حادثه پلاسکو هنوز از خاطر عموم مردم نرفته باشد که با وجود آسیب یک ساختمان میان مرتبه چه مشکلاتی به بار آمد و چه تلفات و خسارات سنگینی متوجه مردم و پایتخت شد.

در صورتی که هنگام وقوع زلزله در تهران چندین پلاسکو از انواع بلند مرتبه، میان مرتبه و کوتاه مرتبه خواهیم داشت. با چه منطق و ادله ای می توان گفت از پس این مشکلات فقط با همدلی برخواهیم آمد؟ آیا فقط با همدلی از تلفات در زلزله بم جلوگیری شد؟ آیا فقط با همدلی از شهادت آتش نشان های شجاع در پلاسکو جلوگیری شد؟ 

2- پس از گذشت چندین ماه از حادثه پلاسکو نمی توان ادعا کرد تمامی مسائل فنی، حقوقی و... آن حل شده است، چطور پس از وقوع زلزله در شهری که دارای بافت های متعدد است می توان با همدلی از پس آن بر آمد؟

3- آیا این سخنان با مطالعه و علم به بحث تاب آوری در شهر تهران زده شده است؟ آیا میزان تاب آوری شهر تهران در برابر زلزله را می دانید؟ اگر بله به ما هم توضیح دهید لطفا...

4- آیا وضعیت شریان های حیاتی موجود در تهران و رفتار و عملکرد آنها را در برابر زلزله مطالعه کرده اید؟ بد نیست میزان خسارات در زلزله شهر کوبه را یک مطالعه کنید... شهری که در کشوری واقع شده که تجارب ارزنده ای در مواجهه با زلزله دارد اما پس از وقوع آن بر سر زیرساخت ها و شریان های حیاتی اش چه آمد؟

5- با توجه به موقعیت شهر و استان تهران در صورت وقوع زلزله آیا به نظر شما آسیب های شدید وارد شده به استان های همسایه مانند البرز و شهرهای اطراف تهران و انسداد راه های مواصلاتی اجازه رسیدن کمک به تهران را خواهند داد؟ یا اینکه هر کدام از مناطق مذکور درگیر مسائل داخلی و بحران های به وجود آمده خود می شوند.

مباحث بالا به صورت موردی در نقد مطلب قرار داده شده در خبرآنلاین ذکر شد چرا که به نظر نگارنده خطر زلزله تهران اظهر من الشمس است و باید در مورد آن و بحران های ناشی از آن هشدار های جدی داده شود.

* دانشجوی دکتری مهندسی زلزله

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =