یکشنبه 30 مهر 1396

بلخاری، حسن

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران/مدیر گروه مطالعات عالی هنر در پردیس هنرهای زیبا/ دارای مدرک دکترای فلسفه هنر و تألیف بیش از 25 کتاب در باب مبانی نظری هنر و به ویژه فلسفه هنر/ عضو حقیقی شورای قطبهای علمی کشور/عضو حقیقی کمیسیون نشریات علمی کشور/ عضو شورای عالی آموزش و پژوهش کتابخانه ملی ایران/عضو هیأت امنای مجمع جهانی شهر اسلامی
  • ایران و چین، عرفان و هنر

    - سمپوزیوم بین‌المللی ارتباط فرهنگی ایران و چین در روزهای چهارم و پنجم سپتامبر سال جاری در آکادمی علوم اجتماعی چین در شهر پکن برگزار گردید. مطلب زیر ترجمه فارسی سخنرانی ارائه شده در این سمپوزیوم است.

  • اصول‌نامه سیرت فلسفی محمدبن زکریای‌رازی

    - محمد بن زکریای رازی مشهورترین پزشک ایرانی و نامی بسیار معتبر و هم طراز بقراط و جالینوس در تاریخ پزشکی و انسانی عالم و فاضل و عادل که به اعتدال زیست و مروج آن بود.

  • علم‌الجمال یا زیبایی‌شناسی سینوی

    - ابن‌سینا به عنوان بزرگ‌ترین و پرآوازه‌‌ترین فیلسوف مسلمان، مفهوم و معنای زیبایی را در رساله کوچک «‌فی‌العشق» مورد بحث و بررسی قرار داده است. این رساله به درخواست و خواهش شیخ ابوعبدالله فقیه معصومی که یکی از دانش‌آموختگان مبرز شیخ‌الرئیس است نگاشته شده و دارای هفت فصل است:

  • الغارات، کتابی ناب‌وقدیمی در شرح‌ فضائل‌ مولا (ع)

    - یکصدو چهاردهمین و یکصد و پانزدهمین کتب منتشره از سلسله انتشارات انجمن آثار ملی (و اینک انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) که در سال 1354 منتشر گردیده اختصاص به کتاب الغارات، اثر ابواسحاق ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی اصفهانی (متوفی 283 ه.ق) دارد.

  • تأثیر تأویل نوری غزالی در مشکوة‌الانوار بر مراتب نور در اندیشه شیخ اشراق

    - در میان آثار حکیمِ فلسفه‌ستیزِ فرهنگ اسلامی ـ ایرانی یعنی امام محمد غزالی، مشکوة‌الانوار جایگاهی متفاوت و بسیار خاص دارد. برخی آن را شاهکار امام محمد می‌دانند و برخی نیز در انتساب این اثر به او تردید دارند. گرچه در این دو قول، قول انتساب مشکوة‌الانوار به امام محمد قوی‌تر و مقبول‌تر است. لیک قصد این سخن، بحث در باب این معنا نیست. تقریباً تمامی متفکران و حکمت‌شناسان فرهنگ اسلامی، پذیرفته‌اند که غزالی گرچه در المنقذ روش تأویلی اسماعیلیه را نفی و رد کرده اما در مشکوة‌الانوار با رویکردی صوفیانه به تأویل مشهورترین آیه قرآن در باب نور: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَ....

  • مولا(ع) و مولانا

    - مولانا جلال‌الدین بلخی در باب 164 دفتر اول مثنوی با عنوان «خدو انداختن خصم در روی امیرالمؤمنین علی کرم الله وجهه و انداختن امیرالمؤمنین علی شمشیر از دست» به بیان خصال بی‌مثال حضرت امیرالمومنین علی ع ‌پرداخته و در امتداد بحث خویش، باب شگفتی می‌گشاید در منشاء و مرجع دریافت‌های روحانی خود.

  • انسان صنعت دستی خداوند است

    - بر اساس اساسنامه مصوب پاییز 1301 انجمن آثارملی که اینک به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تغییر نام داده هدف تأسیس انجمن، «ازدیاد علاقه به آثار قدیم تاریخی و علمی و ایران و به منظور نگاهداری صنایع مستظرفه و صنایع دستی و حفظ سبک و شیوه قدیم آنها» ذکر شده است.

  • جامعیت و ژرفاییِ حکمت در تاریخ اندیشه اسلامی و ایرانی

    - افلاطون در رسالة جمهوری (کتاب ششم) شعلة بحث در باب فلسفه، و نقش مؤثر فیلسوف در جامعه، را برمی‌افروزد تا به تشریح و تبیین یکی از مشهورترین گزاره‌های خود برسد: حاکمان ‌حکیم یا حکیمان ‌حاکم. این بحث با مفهوم‌شناسی فلسفه آغاز و به تشریحِ تقسیمات آن می‌رسد. کتابِ هفتم نیز با تمثیلِ مشهور غار آغاز می‌شود تا مرز میانِ شناختنی‌های معقول و محسوس روشن شده و سپس علومی چون موسیقی، ادبیات، حساب، هندسه، نجوم، سیاست و… مورد شرح و بسط قرار گیرند.

  • ثمرات مبارک استادعبدالله انوار

    - یکی از بزرگان میراث برای جامعیت علم در تمدن اسلامی که ثمرات مبارکی داشت استاد انوار است.

  • تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف

    - از زمانی که مسئولیت انجمن آثار و مفاخر ایران به این حقیر پیشنهاد شد تاکنون چهار ماه می‌گذرد. آن زمان و به هنگام طرح مسئله عرض کردم جایی که دکتر محقق (که محققا از مفاخر بی‌بدیل این مرز و بوم هستند) حضور دارند، بنده و امثال بنده هرگز نباید و نمی‌توانیم جای نشین باشیم. همراه و دستیار ایشان شاید.

x