شنبه 29 مهر 1396

نصیری، مهدی

مهدی نصیری درسال 1342 دردامغان متولدشد. تحصیل دروس حوزوی را ازسال 1354 دردامغان آغاز و در سال 1358 برای ادامه تحصیل عازم قم شد و تا سال 1366 دروس سطح حوزه را ادامه داد و همزمان در مدرسه علمیه رسالت به تدریس دروس ادبیات و منطق پرداخت. در سال 1365 همکاری با موسسه مطبوعاتی کیهان را در قم آغاز و در سال 1367 ، سردبیری روزنامه کیهان به وی محول شد و در سال 1370 با دستور مقام معظم رهبری به عنوان مدیر مسئول روزنامه کیهان منصوب گردید و تا سال 1374 در این سمت فعالیت نمود.
  • ادای دین به مهربانی های مردم کردستان

    - آنچه انگیزه نوشتن این سطور است ادای دینی به مهربانی های مردم کردستان است که در تمام سفرهایم به این استان به عنوان یک غریبه و مسافر شاهد آن بوده ام؛ چیزی که قبل از سفر و دیدن از نزدیک، شاید باور آن سخت باشد. این بار ناسپاسی دانستم که اقلا یادداشتی در این باره ننویسم.

  • شریعتی، مجلسی و بحار الانوار

    - شریعتی مرحوم مجلسی را به دلیل همکاری و نزدیکی اش با حکومت صفوی مورد شماتت قرار می دهد و بحار الانوار را به دلیل نقل روایاتی که حاکی از سازش و کوتاه آمدن و سکوت اهل بیت علیهم السلام در مقاطعی در برابر خلفای ظالم و غاصب است، تخطئه می کند.

  • تضعیف دولت روحانی به نفع نظام نیست

    - دولت روحانی می توانست اهل جنجال آفرینی، تنش زایی و ماجراجویی ـ مشابه آنچه بعضا در دولت اصلاحات و چهار ساله دوم دولت قبل دیده می شد ـ باشد که از جهاتی می تواند منافعی نیز برای دولت و جریان سیاسی وی داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاده است و همین امر هم موجب دلخوری برخی از اصلاح طلبان از وی بوده است.

  • نقد نظریه تفسیر قران به قران

    - تردیدی نیست که برخی از آیات قران برخی دیگر را توضیح می دهند و تصدیق و تفسیر می کنند اما بحث در این است که آیا در مورد همه آیات ـ حتی متشابهات ـ چنین است و ما صرفا با کنار هم قرار دادن آیات می توانیم از تفسیر اهل بیت بی نیاز شویم و بگوییم فهم و تفسیر قران نیاز به هیچ منبع بیرونی ندارد؟ و در امر تفسیر بگوییم حسبنا کتاب الله؟!

  • فشار بر دین از دو جناح!

    - دو جناح هر دو متدین هستند و به دنبال نفی دین از عرصه حاکمیت و اداره کشور نیستند اما در اولویت بندی شان، یک جناح تقدم را به تحقق احکام دینی می دهد و می خواهد تعارض بین سنت و توسعه را به نفع دین حل کند و جناح دیگر تقدم را به پیشرفت و تحول می دهد و تعارض سنت و توسعه و مدرنیته را می خواهد با ارائه احکام و قرائتهای پویا و جدید از دین کاهش بدهد. به نظر نگارنده در این میان هر دو جناح در حال تحت فشار قرار دادن دین هستند و اگر دین زبانی مثل ما می داشت از هر دو جناح می نالید.

  • سلام بر حق جدید!

    - در برخی روایات سخن از امر جدید، کتاب جدید، سنت جدید و اسلام جدید گفته شده است که توسط حضرت مهدی علیه السلام پس از ظهور آشکار و ارائه خواهد شد. مقصود از این امر جدید و اسلام جدید چیست؟

  • تمدن مهدوی، خارق العاده اما نه مدرن!

    - تمدن موعود به تمدنی طبیعی و با ساختارهای سنتی شباهت بیشتری دارد اگر چه واجد خصوصیات و توانمندی هایی است که از سنخ توانمندی های تکنولوژیک مدرن نیست.

  • آیا تمدن مهدوی تداوم تمدن مدرن خواهد بود؟

    - آنان که بر این باورند مدرنیته محصول سیر تکاملی بشر در عرصه علم و تمدن و تکنولوژی بوده است، علی القاعده باید بگویند تمدن مهدوی در ساختارهای معیشتی و ابزاری، تداوم تمدن مدرن و بلکه به مراتب پیشرفته تر و تکامل یافته تر از آن است.

  • غم دین و آخرت مردم را تا کجا باید داشت؟

    - ما در فهم آنچه آیین اسلام و تشیع از یک حکومت منتسب به دین در عصر غیبت و به ویزه در زمان حاضر که دوران غلبه تمدن اومانیستی مدرن است، انتظار دارد، دچار مشکل هستیم

آرشیو ماهانه
x