چهارشنبه 4 بهمن 1396

اسعدی، محمود

دکتری مدیریت رسانه از دانشکاه تهران / طراح و سردبیر چهرهای ماندگار / عضو کمیته ارتباطات کمیسیون یونسکو / نویسنده ادبیات داستانی و نقد ادبی/ پژوهشگر فرهنگی / کارگردان برنامه‌های مستند / استاد مدیریت وروزنامه نگاری و ارتباطات در مقطع کاشناسی ارشد و دکتری
  • خبر اثربخش و مدیریت رسانه

    - تغییرات مدیریتی در حوزه اطلاع‌رسانی دولت و برگزاری نشست‌ها و همایش‌های خبررسانی از سوی خبرگزاری‌ها و منابع عمده خبری کشور نشان از تحولات در نظام رسانه‌ای دارد که اگر به‌طور شایسته عملی شود می‌تواند به رفع برخی معضلات بینجامد.

  • هر خبرنگار یک شهروند!

    - تولید خبر و اطلاع‌رسانی چون دیگر امور، شرایط و مقتضیات خاص خودش را دارد. اما حالا این شبکه‌های اجتماعی‌اند که جولانگاه همه حقایق و واقعیات جهان تلقی می‌شوند بنابراین هر کسی از منزل و محل کار یا رختخواب خود می‌تواند هر چه را دیده، شنیده یا توهم کرده بنویسد و هم‌زمان به تمام جهان ارائه کند. هر شهروند، یک خبرنگار! در این میان، چیزی که اصلا مهم نیست وضع روح و روان مخاطب است. اساس این است که اقبال عمومی بیشتر شود و تعداد مراجعین با هر ترفندی اضافه گردد.

  • بی‌بی‌سی و فیس‌بوک

    - قریب به ۲ میلیارد نفر عضو فیس‌بوک هستند اثرات این شبکه اجتماعی آن‌قدر وسیع و گسترده بوده است که حالا غول رسانه‌ای جهان که بیش از ۱۰۰ سال سابقه رسانه‌ای دارد در مذمت آن چندین مستند اجتماعی ساخته و مرتب پخش می‌کند. این سوال پرسیدنی است، چرا بی‌بی‌سی به مقابله با فیس‌بوک می‌پردازد؟

  • افزایش «عوارض» نبود گفت‌وگو

    - بدون هماهنگی، هیچ برنامه‌ای به بار نمی‌نشیند، به‌خصوص وقتی «طرحی» در سطح ملی مطرح باشد. حالا روشن شده است تقریباً هیچ‌کس با افزایش پیشنهادی عوارض خروج از کشور دولت موافق نیست. حتی نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی که از قبل آن متنفع می‌شوند.

  • نوبل اسلامی!

    - با وجود مخالفت چندین شخصیت و نهاد علمی کشور با شرایط، شیوه و چگونگی اعطاء جایزه ۵۰۰ هزار دلاری موصوف به مصطفی، دومین دوره آن ۱۱ آذرماه برگزار می‌شود.

  • جایزه‌ای که فقط نامش مقدس است

    - سامان‌دهی جوایز پر تعداد مشاهیر و نخبگان که اغلب دولتی و با سازوکار مشابه انجام می‌شود ضرورتی است که مدیریت آن شایسته تامل است. جوایز فارابی، جلال آل‌احمد، پروین اعتصامی، خوارزمی، علامه طباطبایی و... که بیشتر در ۲ وزارتخانه علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. اکنون معاونت علمی رئیس‌جمهوری نیز ۲ سالی است با اجرای جایزه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری گوی سبقت را از تمام جوایز علمی کشور از جمله جایزه خوارزمی و چهره‌های ماندگار ربوده و چند برابر کل جوایز تمام جشنواره‌های علمی-فرهنگی و هنری کشور به استادانی در حوزه جهان اسلام هدیه می‌دهد تا شاید با این اقدام وجهه علمی و بین‌المللی بیابد و این در حالی است که جشنواره بین‌المللی خوارزمی قریب ۳۰ سال است از موقعیت ممتاز در عرصه علم و فناوری برخوردار است ولی جایزه ویژه و کلان آن مبلغ ۱۰ هزار دلار است.

  • انگارهٔ مدیریت رسانه

    - انگاره‌سازی از جمله ابزارهای قدرتمند رسانه‌هاست که از شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و مفاهیم ساخته و پرداخته می‌شود. به‌طورکلی انگاره به تصویری که از طریق آموزش و رسانه‌ها به افراد منتقل می‌شود گفته می‌شود؛ به عنوان مثال به «کلیشه» و تصوری که ملت‌ها از یکدیگر دارند «انگاره» گفته می‌شود.

  • چند اشتباه رایج در مورد نخبگان

    - نخبگان در همه جوامع نقش موثر و اساسی در کلیه ارکان به‌خصوص در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشورها دارند در این خصوص آثار متنوع و متفاوتی از سوی جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران مختلف منتشر شده است در کشور ما این مفهوم چالش‌برانگیز و در مواردی با انتظارت مبهم و گاه متعارض همراه شده است که در اینجا به چند نکته آن اشاره می‌شود.

  • رسانه ملی و هوش تخریبی

    - برای نخستین بار نیست که مترجم رسانهٔ ملی سخنان رئیس‌جمهوری دیگر کشورها را گزینشی ترجمه می‌کند. پیش‌تر هنگامی که مُرسی رئیس‌جمهور وقت مصر در اجلاس سران سخن می‌گفت چنین واقعه‌ای رخ داده بود اکنون با تکرار این پدیده به نظر می‌رسد سیاست رسانهٔ ملی چندان با عملکرد مترجم مخالف نیست، چرا که برخوردی با مترجم قبل صورت نگرفت.

  • ۷ ویژگی مدیران به‌ظاهر موفق

    - ۷ ویژگی مدیران به‌ظاهر موفق

آرشیو ماهانه
x