مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام به جنگ بیت‌کوین می‌روند

بازار ارزهای رمزگذاری‌شده طی روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده و کارشناسان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در آن، نظرات متنوعی مطرح می‌کنند؛ اما یک چیز مشخص است: سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار با ضرر قطعی همراه است؛ زیرا کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند به‌راحتی این بازار را فروبریزند.

به گزارش خبرآنلاین، الکس بیث (Alex Beath) فیزیکدان مقیم تورنتو (کانادا) که به پژوهش در علوم داده و تحلیل بازارهای مالی مشغول است، نگاه بدبینانه‌ای به «بیت‌کوین» دارد. به اعتقاد او، ارزش این ارز رمزگذاری‌شده و خبرساز نه در معدن‌کاوی و افت‌وخیز بازارهای مالی که در جای دیگری است: بیت‌کوین می‌تواند نشانه‌ای قطعی باشد مبنی بر این‌که فرد یا گروهی توانسته است به کامپیوتر کوانتومی واقعی دست یابد.

بیث می‌گوید: «لحظه‌ای که کسی بتواند کامپیوتر کوانتومی قابل‌اعتمادی را بسازد، آن دسته از مسائل ریاضی پیچیده که قلب فناوری معدن‌کاوی بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند، در چشم برهم‌زدنی حل خواهند شد. اگر من جای آن مخترع بودم و از من می‌پرسیدند اولین کاری که با کامپیوتر کوانتومی خود انجام می‌دهی، چیست؛ می‌گفتم فی‌الفور همه بیت‌کوین‌های باقیمانده را می‌یابم و استخراج می‌کنم؛ اما تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتاده باشد، مطمئنیم که هیچ‌کس به رایانش کوانتومی دست نیافته است.»

کامپیوتر کوانتومی چیست؟

کامپیوترهای کوانتومی با تکیه‌بر ویژگی‌های کوانتومی ذرات زیراتمی، برخی محاسبات را به شکل نمایی سریع‌تر از کامپیوترهای کلاسیک انجام می‌دهند. در کامپیوترهای الکترونیکی، محاسبات در مبنای ۲ انجام می‌شود و هر بیت (واحد اطلاعات) یا در وضعیت ۰ (خاموش) قرار دارد یا ۱ (روشن)؛ اما واحد اطلاعات کوانتومی که کیوبیت (qbit) نام دارد، از ویژگی‌های کوانتومی بهره می‌برد و می‌تواند ۰، ۱ یا هر مقداری بین آن‌ها را بپذیرد.

کامپیوترهای کوانتومی پردازش را روی تابع احتمال انجام می‌دهند و برخلاف رایانه‌های الکترونیکی که در هر مرحله از پردازش فقط یک عملیات ریاضی را انجام دهند، می‌توانند همان عملیات را روی انبوهی از اعداد انجام دهند. راز سرعت نمایی کامپیوترهای کوانتومی در همین پدیده نهفته است.

برای آن‌که به توان محاسباتی کامپیوترهای کوانتومی پی ببرید، به این مثال دقت کنید: پیشرفته‌ترین رایانه‌های امروزی نمی‌توانند عددی ۲۰۴۸ بیتی را که ۶۱۷ رقم دارد، به عوامل اولش تجزیه کنند؛ اما یک دستگاه کامپیوتر کوانتومی ایده‌آل با بهره‌گیری از ۴۰۹۶ کیوبیت می‌تواند این مسئله را در ۱۱۰ روز حل کند. جالب است بدانید که برای شکستن رمزنگاری بیت‌کوین به کامپیوتری کوانتومی نیازمندیم که بتواند ۴٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ کیوبیت را پردازش کند.

رایانش کوانتومی و فروپاشی بازارهای مالی

هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام توانسته‌اند به پیشرفت‌های سریعی در توسعه رایانش کوانتومی دست پیدا کنند و پیشرفته‌ترین کامپیوترهای آن‌ها امروز می‌تواند تا ۵۰ کیوبیت را پردازش کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به‌احتمال‌زیاد تا کمتر از ۱۰ سال دیگر، یکی از سه شرکت مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام؛ نخستین کامپیوتر کوانتومی کاربردی را خواهد ساخت. این کامپیوتر کوانتومی خواهد توانست سریع‌ترین ابررایانه‌های الکترونیکی جهان را هم شکست دهد.

شرح عکس: نمایی از تراشه‌ی کوانتومی IBM با توان پردازش ۵ کیوبیت

صحبت‌های بیث هرچند جالب به نظر می‌رسد، اما بر پایه واقعیتی تلخ عنوان شده است. اگر روزی کسی به کامپیوتر کوانتومی کارآمدی دست پیدا کند، فروریزش بازار ارزهای رمزگذاری‌شده -ازجمله بیت‌کوین- کوچک‌ترین مشکلی است که با آن مواجه خواهیم شد. دردسر اصلی آنجاست که زیرساخت رمزنگار همه شبکه‌های مالی و ارتباط بانکی جهان هم در برابر کامپیوترهای کوانتومی بی‌دفاع است و با استفاده از این ماشین قدرتمند، می‌توان رمز همه آن‌ها را کشف کرد و فروپاشی بازارهای مالی را رقم زد.

به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر، گروه دیگری از پژوهشگران به سیستم‌های رمزنگاری کوانتومی روی آورده‌اند تا از قبل برای مقابله با چنین تهدید ویرانگری آماده باشند.

منبع: فورچون

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    5 0
    حالا ما روی ابتدای ترین مسائل مانده ایم اینا را باید حاکمانمان ببیند که هر روز در صدا و سیما میگند ما پیشرفت کردیم ...