سایت اعتمادآنلاین نوشت: یک عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه بخش‌هایی از جلسات مجلس خبرگان باید برای همیشه محرمانه بماند، اظهار کرد: انتشار ویدئویی از جلسه انتخاب رهبری خیانت بود.

آیت الله مرتضی مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ویدئویی که اخیرا از جلسه انتخاب رهبری در مجلس دوم خبرگان منتشر شده است گفت: ویدیوی مطالبی که از مقام معظم رهبری در آن جلسه منتشر شده است را ندیدم اما قبلا شنیده بودم. به نظر من پخش این مطالب برای عموم مصلحت نیست. این شاید خلاف مصالح عامه باشد. برای اینکه مطالبی که مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند کشف از یک تواضع اخلاقی و کشف از یک شایستگی بود. این که هرکسی از نظر اخلاقی خودش را کوچک و از تکبر دور می بیند و از خودخواهی، تفرعن، معروفیت و امثالهم دور اعلام می‎کند، این یک سنت بین علمای اسلام بوده است.

مقتدایی افزود: من خودم در درس آیت الله بروجردی به خاطر دارم که ایشان در صحبت هایش گفت ولله قسم برای این مرجعیتی که به سراغم آمده من یک قدم برنداشته ام. این موضوع درباره دیگر علما هم وجود دارد. حتی وقتی صاحب جواهر در کسالت موت به علما توصیه کرد که بعد از من شیخ انصاری مرجع هستند، مرحوم شیخ انصاری نپذیرفتند و به هیچ وجه زیر بار پذیرش مرجعیت نمی رفتند و گفتند که به سراغ فلان عالم در مازندارن بروید. دیگران به آن عالم نامه نوشتند و آن عالم پاسخ داد بله من زمانی در یکی از دروس از شیخ انصاری مقدم بودم ولی من سال هاست که از درس و بحث کناره گیری کرده ام و الان شما بر من مقدم هستید. از این نمونه ها زیاد است. بنابر این آن صبحت های مقام معظم رهبری ناشی از تواضع است و از نظر اخلاقی یکی از تواضع های بسیار مهمی است. مثلا برای نماز باران که در قم خوانده شد من مأموریت داشتم که خدمت آیت الله خرازی بروم و از ایشان دعوت کنم که ایشان گفتند نه من لایق نیستم. بعد که اصرار کردیم و توضیح دادیم که علما و دوستان از شما درخواست کرده اند و گفتیم که اجابت مومن یک امر پسندیده ای است، ایشان پذیرفت.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پخش این گونه امور در جامعه باعث می شود آن کسانی که در وادی این نوع اظهارات نیستند فکر کنند که فرد خودش در حال اقرار است. به همین خاطر انتشار آن خیلی کار خطایی بود ولی در عین حال باید توضیح داد که مردم بدانند این اظهارات یک روش اخلاقی و تواضع در بین مراجع بوده و الان هم هست و ادامه دارد و کسی فکر نکند که مطالبی که ایشان فرمودند اظهار یک واقعیتی است بلکه یک تواضع است.

مقتدایی در واکنش به انتشار این ویدئو تأکید کرد: یک خیانتی بوده است که رفتند مطلب محرمانه را منتشر کردند و این موضوع باید پیگیری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره انتشار بخش های دیگری از جلسات مجلس خبرگان اعلام کرد: به هیچ وجه موافق این کار نیستم. اگر جلساتی باشد که اینگونه موارد در آن باشد موافق نیستم. باید جلساتی باشد که قابل پخش باشد. اما این گونه مطالب محرمانه باید محرمانه باقی بماند و این محرمانگی همیشگی است و تاریخ هم ندارد. چون این مطالب را نمی شود به طور علنی برای کسانی که خودشان این روحیه را دارند مطرح کرد.

همچنین بنا بر این گزارش، آیت‌الله هاشم زاده هریسی گفت: آن جلسه انتخاب رهبری کلا محرمانه بوده است. حتی مشروح مذاکرات هر اجلاسیه برای خود اعضای خبرگان چاپ می شود و آن را به اعضا می دهند ولی مشروح آن جلسه حتی به خبرگان هم داده نشده است. یعنی اینقدر محرمانه است. حالا این که فیلم این جلسه را از کجا پیدا کرده اند و منتشر کرده اند جای سوال است. چون عملا اعضای خبرگان به جزئیات آن جلسته دسترسی ندارند.

او درباره انتشار جزئیات جلسات مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آن جلسه چون یک مورد هست مشکلی ندارد. هر جایی و هر نظامی اسناد محرمانه دارد ولی باید این محرمانگی محدود باشد و در این صورت اشکال ندارد. اگر محرمانه بودن خیلی زیاد باشد و شامل مسائل کوچک هم بشود؛ عیب دارد. اما اگر موارد خاصی و یا یک مورد باشد، مشکلی نیست.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    481 3
    اگر مردم را صاحب حق تعیین سرنوشت میدانستید این حرف ها را نمی زدید
  • بی نام US ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    430 2
    بهتر هست بدانید که هیچ چیزی تا ابد محرمانه و پنهان باقی نمیماند. ای کاش از همان اول با مردم صادق و روراست بودید تا الان با از انتشار چنین فیلم هایی دردتون نمیگرفت
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    426 2
    مگه این انقلاب مال مردم نیست؟ چه جوریه که مردم در همه مسائل نامحرم هستند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    386 3
    چه خيانتي اقاي محترم يعني مردم نبايد بفهمن توي مملكت چه خبره
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    اتفاقا برداشت من از فیلم این بود که رهبر هیچ تمایلی به قدرت نداشتند و دقیقا نشون میداد که نسبت به وظیفه سنگینی که قراره بهشون واگذار بشه نگران هستند و احساس مسئولیت می کنند. نقش بی بدیل آقای هاشمی در اداره مجلس هم واقعا ستودنی بود.
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    344 0
    محرمانه همیشگی؟ پس نزد شما هم مردم نامحرمند.
  • متاسف US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    258 1
    چه جالب. ما که توی کشور آبا و اجدادی مان زندگی میکنیم حق نداریم از پشت پرده کارهای کسانی که برای کشورمان و زندگی مان تصمیم میگیرند خبر داشته باشیم
  • بی نام US ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    241 1
    خدا را شکر که در قرن 21 و در عصر اینترنت دیگر نمیتوانید هر کاری دلتان خواست بکنید و هیچ کس نفهمد.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    198 0
    خیلی‌ جالبه فیلمو حتی ندیده‌‌‌‌ بعد فتوی صادر میکنه.
  • بنده خدا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    215 0
    خیانت نه بگو خدمت چه مسایل دیگری هنوز رو نشده خدا داند. اما حتمن روزی همه چیز رو خواهد شد
  • بدون نام ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    171 1
    چقدر با واژه ها بازي ميشه، مگر در ان جلسه كار خلافي شده كه الان از علني شدنش ناراحت شديد??
  • بدون نام ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    216 1
    مگر شما نمي گوييد مقامات مستقيم يا غير مستقيم با نظر مردم انتخاب ميشن پس چرا مي گوييد جلسه انتخاب مهمترين مسوول مردم بايد محرمانه بمونه?
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    184 0
    يك مورد از مسائل محرمانه پيامبر و ائمه نام ببريد اين چه رفتاري است مردم بر شما ولايت دارند همين عوام شما را انتخاب كرده و توجه دارند چه كسي در اين مملكت نامحرم است . اگر اين موضوع در خصوص تواضع بوده و شما مقدس مي پنداريد كه مشكلي نيست همين عوام كه نماندگان مملكت را انتخاب مي كنند بايد رهبر را هم انتخاب كنند اين چه حرف هايي است كه مي زنيد
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    235 0
    مردم نامحرمند. دوباره باید کتاب قلعه حیوانات رو بخونم
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      69 0
      دقیقا..قلعه حیوانات
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    53 0
    خیلی جالب ؛ خود مردم رای میدند و اعضای خبرگان و مشخص میکنند که نماینده مردم باشند و زبان مردم ؛ اونوقت خودشون نباید بفهمند جه اتفاقی داره اونجا میافته... خیلی جالب.... بعدشم توی این فیلم اقای خامنه ای مبگه من شرعا لایق نیستم ؛ وقتی میگه شرعا دیگه بحث تواضع نیست بحث لیاقت چون اگر کسی مجتهد باشه باید خودشو از بقیه اعلم بدونه و گرنه مجتهد نیست و باید تقلید کنه....
  • بی نام AT ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    41 0
    آخه مردم نامحرم هستند
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    21 0
    چه نظری؟