۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

روزنامه روسی ایزوستیا در یادداشتی با عنوان "کشور ناتوان از رعایت توافقات" به انتقاد از موضع آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران و ۱+۵ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت کشورمان در مسکو، متن یادداشت این روزنامه به این شرح است:

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود تأکید کرد "برنامه جامع مشترک مربوط به برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین دست آوردهای جامعه جهانی در جهت برقرار کردن ثبات در خاورمیانه است"؛ به همین دلیل روسيه، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان طرفین معامله هسته‌ای با ایران از ضرورت حفظ برنامه سخن گفته و به عواقب غیر قابل پیشبینی بهم خوردن این سند و از جمله برای رژیم جهانی عدم گسترش سلاح هسته‌ای اشاره کردند.


درخواست ترامپ در مورد محدودیت‌ برنامه موشکی ایران با توجه به برتری محسوس عربستان سعودی و اسرائیل در بخش نیروی هوایی قابل قبول نیست، درخواست آمریکا در مورد تمدید محسوس مدت عمل برجام هم برای ایرانی‌ها قابل قبول نیست.


در آمریکا گفته مي‌شود ایران در امور کشورهای همسایه دخالت کرده و حقوق بشر را در داخل کشور نقض می‌کند،اما اینها با معامله هسته‌ای ارتباط ندارد. برغم این، کنگره مشغول طراحی مجازاتهای جدید ایران است. ضمناً فراموش مي‌شود که معامله هسته‌ای بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده و هر کشور عضو سازمان موظف است آن را رعایت کند.


دولت ترامپ با اقدامات خود فی‌الواقع رژیم جهانی عدم گسترش سلاح هسته‌ای را بهم می‌زند، اگر معامله هسته‌ای بهم خورد تهران اجرای برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. امری که به احتمال قوی به ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای آن و حتی ضربه هسته‌ای از طرف اسرائیل منجر مي‌شود. ایالات متحده ناچار مي‌شود از متحد منطقه‌ای خود حمایت کند. امری که به جنگ منطقه‌ای با عواقب غیر قابل پیشبینی منجر مي‌شود.


این اقدام همچنین باعث مي‌شود همه رقبای منطقه‌ای ایران چون عربستان سعودی، مصر و ترکیه امکان ساخت سلاح هسته‌ای را بررسی کنند. در این شرایط رژیم عدم گسترش هسته‌ای حداقل در خاورمیانه از بین خواهد رفت. ضمناً کره شمالی به دقت روند امور پیرامون مسئله اتمی ایران را پیگیری می‌کند. جامعه جهانی از کره شمالی درخواست می‌کند برنامه هسته‌ای را در ازای رفع مجازات‌ها متوقف کند، اما ماهیت معامله هسته‌ای با ایران همین است. اگر این معامله بهم بخورد کره شمالی هیچ انگیزه‌ای حتی برای کاهش زرادخانه هسته‌ای نخواهد داشت.


به این ترتیب، واشنگتن در آینده نزدیک به احتمال قوی از برنامه جامع مشترک خارج نمی‌شود، اما تحریک تهران به خروج از برجام به واسطه بکار گرفتن مجازات‌های بیشتر به بهانه حمایت از تروریسم و برنامه موشکی را ادامه می‌دهد.


در لحظه‌ای کشورهای اروپایی هم می‌توانند در ازای ضمانت مجازات نشدن شرکت‌های خود از این امر حمایت کنند. این امر موضع روسيه و چین در مورد حفظ قرارداد را تغییر نمی‌دهد،اما این کافی نیست. به همین دلیل مسکو با توجه به ناتوانی واشنگتن از نیل به توافق، باید با شرکای اروپایی خود فعالانه کار کند.


49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =