۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

ایسنا نوشت: در پی ناامنی‌های موجود در لیبی در سال‌های اخیر، افراد مسلح ناشناس نخست وزیر پیشین لیبی را در طرابلس ربودند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک گروه مسلح که هنوز هویتش مشخص نیست عصر یکشنبه علی زیدان، نخست وزیر پیشین لیبی را در زمان حضورش در یکی از هتل‌های طرابلس پایتخت این کشور ربود.

این گروه مسلح بدون اینکه مشخص کنند وابسته به چه جناحی هستند و به چه دلیل نخست وزیر پیشین لیبی را ربوده‌اند، با یک خودرو شاسی بلند به هتل "الشرق" در مرکز طرابلس یورش برده و علی زیدان را ربودند و به محلی نامعلوم منتقل کردند.

علی زیدان ۶۶ ساله یک سیاستمدار لیبیایی است که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نخست وزیری لیبی را با رای مثبت کنگره ملی لیبی (اولین پارلمان انتخابی پس از انقلاب علیه معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ ) برعهده داشت اما پس از آن دولت رای اعتماد خود را از دولت وی پس گرفت و عبدالله الثنی، وزیر دفاع را تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید به طور موقت به این سمت گماشت.

دولت زیدان با انتقاداتی در خصوص عدم توانایی در برقراری امنیت با گذشت دو سال از سقوط رژیم معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی مواجه بود.

زیدان در سال ۲۰۱۳ نیز زمانی که در منصب نخست وزیری لیبی قرار داشت توسط گروه مسلح موسوم به "اتاق عملیات انقلابیون لیبی" زمانی که در هتلی در طرابلس حضور داشت، ربوده و پس از چند ساعت آزاد شد.

نخست وزیر پیشین لیبی پس از برکناری از منصب خود، با وجود اینکه دادستان کل با اتهام دست داشتن وی در اختلاس اموال دولتی، ممنوع الخروجش کرده بود، لیبی را ترک کرد. زیدان در این باره گفته بود این حکم دادستان کل انگیزه‌های سیاسی داشته است.

زیدان در سال ۲۰۱۴ به کشورش بازگشت و از حمله مسلحانه خلیفه حفتر، فرمانده خود خوانده ارتش لیبی در ماه مه سال مذکور علیه گروه‌های انقلابی که در براندازی دولت قذافی دست داشتند، اعلام حمایت کرد.

از زمان براندازی قذافی در سال ۲۰۱۱، لیبی شاهد دو دستگی سیاسی و درگیری بر سر دستیابی به قدرت و ناآرامی است. این ناآرامی منجر به تشکیل گروه‌های مسلح شده و آنها خود حفظ امنیت برخی از مناطق کشور را دست گرفته‌اند.

اکنون سه دولت در لیبی برای رسیدن به قدرت با هم درگیر هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =