نخستین کارخانه فرآوری و بسته‌بندی عسل با همکاری و حمایت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان در این استان احداث می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، کارخانه فرآوری و بسته‌بندی عسل کردستان طبق تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا بین استاندار کردستان و رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکت امضا شد، با همکاری بنیاد برکت و اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان راه‌اندازی می‌شود.این کارخانه در قالب مشارکت اقتصادی اجتماع‌محور طرح آفتاب بنیاد برکت احداث می‌شود و سهم مشارکت بنیاد 49 درصد و سهم اتحادیه‌ی زنبورداران کردستان 51 درصد است. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، گفت: در مجموع 185 هزار کلنی زنبور عسل در کردستان وجود دارد که 96 درصد از این تعداد کندو مدرن و چهار درصد کندوها نیز سنتی هستند. 

کریم ذوالفقاری افزود: سالانه در حدود یک هزار و 158 تن عسل در این استان تولید می‌شود و چهار هزار و 725 نفر در بخش تولید عسل فعالیت دارند که از این تعداد، یک هزار و 50 نفر زنبوردار حرفه‌ای هستند. 

وی اضافه کرد: استان کردستان در تولید عسل از نظر کمی در جایگاه 13 کشور قرار دارد و از نظر کیفیت رتبه‌ی نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: جهاد کشاورزی کردستان برنامه‌ای پنج ساله را برای افزایش تعداد کندوها به 2 هزار و 500 کندو و افزایش 2 هزار تنی تولید عسل در دست اجرا دارد.

به گفته‌ی وی، در سال جاری بیش از 400 نفر در سطح استان در بخش زنبورداری آموزش‌های لازم را فرا گرفته و می‌توانند تسهیلات بانکی 180 تا 200 میلیون ریالی را از صندوق کارآفرینی امید کردستان برای فعالیت در این بخش دریافت کنند. 

وی اضافه کرد: به این افراد پس از شرکت در دوره‌های 15 روزه‌ی تئوری و عملی، پنج کندوی زنبور عسل داده می‌شود و پس از موفقیت در یک دوره به آن‌ها تسهیلات واگذار می‌شود.

استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای مناطق جنگلی، کوهستانی و دشت‌های مستعد پرورش زنبور عسل است.عسل کردستان از لحاظ کیفیت جزو بهترین نوع عسل در کشور بوده و خریداران خوبی در داخل و خارج از کشور دارد. 


3535



3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =