نامه‌نوشت: شیرزاد می‌گوید: باید در یکی دو ماه آینده از فرصت همدلی داخلی در ایران و کشمکش در کنگره استفاده کرده و با افزایش همکاری با اروپایی‌ها، دستاوردهای برجام را افزون کنیم.

احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از افرادی است که امید دارد؛ عدو سبب خیرشده و ایرانیان از این فرصت به بهترین شکل بهره خواهند برد.

اهم صحبت هایی شیرزاد به شرح زیر است:
*شخصا قبل از سخنرانی آقای ترامپ نگران این بودم که روزنامه های تندروی اصولگرا چطور موضع گیری می کنند. تصور می کردم آنها می گویند حالا که آمریکا اینطور شاخ و شانه می کشد، ما نیز باید پیش دستی کرده و از برجام خارج شویم. جای خوشحالی است که این رویکرد را نداشتند. آن ها عاقلانه رفتار کردند و به همین خاطر فکر می کنم هیچ اتفاقی نیفتاد که در داخل کشور به یک مناقشه تبدیل شود.
*فکر می کنم مدیریت کلان سیاسی کشور در این موضوع خاص تندروها را مهار کرده است. آن ها از طریقی کنترل شده اند و به نوعی این پیام یا تذکر را دریافت کرده اند که شکستن وحدت ملی در این قصه شوخی بردار نیست. از همین رو شاهد بودیم که سخنرانی خوب رئیس جمهور بعد از حرف های ترامپ با استقبال همه رسانه ها مواجه شد. این رویکرد خوبی است که به دیپلمات های ایرانی کمک می کند که تحرکات قوی و مناسبی داشته باشند.
*یک سم دیگر نیز وجود دارد و آن این است که متوجه اهمیت رابطه خود با اروپایی ها ، روس ها و چینی ها نباشیم. منظور این نیست که به خاطر جلب حمایت آن ها باج دهیم اما باید بدانیم که پیروزی سیاسی بزرگ در مقابل آمریکایی ها ارزش هزینه کردن دارد. تصمیم گیرندگان سیاسی باید به این مساله توجه کنند.
*در گذشته نیز این کار را کرده ایم. به عنوان مثال وقتی آمریکا تحریم کرده بود توانستیم با امضای قرداد با توتال فرانسه در پارس جنوبی، تحریم را بشکنیم. در آن قرارداد مقداری هزینه اضافه پرداختیم و اگر کسی بررسی کند روشن می شود که از نظر اقتصادی تا حدی هزینه اضافه پرداختیم. روشن است که وقتی یک شرکتی می خواهد فضای تحریمی را بشکند، مطالبات بیشتری داد. اکنون نیز اگر همت کرده و سریعا قرارداد هایی با اروپایی ها ببندیم برنده خواهیم بود. ولو با پرداخت قدری پرداخت اضافه. البته در حدی که به منافع ملی لطمه وارد نشود. این به معنی باج دادن نیست و به معنی تلاش برای پیروزی در یک مبارزه سیاسی است. اگر بتوانیم ظرف مدت یکی دو ماه آینده که کشمکش در کنگره آمریکا ادامه دارد چند قرارداد مهم را به انجام برسانیم در واقع گام مهمی برداشته ایم.
* اگر دولت اوباما را قدر می دانستیم و تلاش می کردیم در مسیر تنش زدایی با آمریکایی ها دو گام جلوتر برویم، شاید وضعیت خیلی بهتر از حالا بود. یا مثلا اگر برجام 6 ماه دیرتر به نتیجه می رسید، همین دستاورد های کنونی و تاییدات آژانس بین المللی را نداشتیم و اوضاع پیچیده تر می شد. به هر حال گذشته را نمی توان تغییر داد و باید با نگاه به آینده از سمومی که وضعیت را بدتر می کند؛ پرهیز کنیم.
27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =