داووس در صحرا / تصمیم مهم مسکو و ریاض برای بازار نفت

محمد بن سلمان،ولیعهد عربستان سعودی از ادامه طرح کاهش تولید نفت از مارس 2018 خبرداد و گفت که اوپک و متحدانش قرار است ماه آینده جلسه ای به همین منظور برگزار کنند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بلومبرگ، ولیعهد عربستان همچنین گفت که عرستان تصمیم دارد برای ادامه ثبات در بازار نفت طرح کاهش تولید را ادامه دهد.

تاکنون مقامات عربستان سعودی نشان داده اند که برای کاهش تولید نفت علاقه مند هستند،اما توقف کوتاه مدت این تصمیم نشان می‌دهد که انتخاب ها هنوز بازاست. بازار نفت در واکنش به اظهارات محمدبن سلمان امروز کاهش یافت. به طوری که نفت برنت با کاهش 4 درصدی به 52 دلار و 16 سنت رسید.

اظهارات بن سلمان درحالی مطرح می شود که چند هفته پیش ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه حمایت خود را از گسترش طرح کاهش تولید نشان داد.همکاری مسکو و ریاض در حالی صورت می گیرد که همکاری آنها موجب افزایش قیمت نفت در بازار شده بود.اگر اوپک هم در جلسه ماه آینده این نظر را بپذی،رد این گسترش کاهش تولید موجب افزایش قیمت ها خواهد شد و صنعت انرژی جهانی و کشورهایی که درآمدشان به نقت وابسته است از نیجریه تا برزیل وضعیت بهتری خوناهد یافت.

برای شاهزاده سعودی،که اوایل امسال جانشین پسرعموی خود شده است،قیمت های بالاتر به برنامه رشد اقتصادی عربستان سعودی وهمچنین عرضه سهام غول نفتی آرامکو کمک خواهد کرد.

این شاهزاده 32 ساله می گویند که آرامکو در نیمه دوم سال 2018 عرضه خواهد شد.او گفته است:«ما در مسیر درست قرار داریم و هیچ مشکلی از این بابت نداریم.بر روی این تصمیم کار زیادی انجام شده و تصمیماتی گرفته شده که به تدریج اعلام می شود.»

براساس چشم انداز 2030 عربستان سعودی در نظر دارد با واگذاری بخشی از سهام آرامکو اقتصاد عربستان سعودی را اصلاح کرده و وابستگی خود را به نفت کم کند.

بن سلمان می گوید:«همه باید به سود برسند.این اولین بار است که اوپک و غیراوپک برای بازار نفت با هم مذاکره کرده اند.»

او با اشاره به کنفرانسی که به زودی در عربستان با حضور موسسات مالی جهانی برگزاری می شود،گفت:« این کشور به سرمایه گذاران خارجی خوشامد می گوید و این کنفرانس «داووس در صحرا» است.»

پیش از این پوتین طی سخنانی در مسکو گفته بود که اگر اوپک و محدانش بخواهند برنامه کاهش تولید نفت را ادامه بدهند،آنها نیز تا پایان سال آینده این تصمیم را اجرایی خواهند کرد.

محمدبارکیندو دبیرکل اوپک هم هفته گذشته گفت که بیانیه ای براساس صحبت با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و خالد الفالح وزیر نفت عربستان برای نشست ماه آینده آماده شده است.

منبع:بلومبرگ

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =