روز پرتلاش اصلاح‌طلبان با برگزاری ۲ کنگره/ هشدارهای عارف؛ نگرانیم/ حمله به اصلاحات با لیست جعلی

امروز دو تشکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی کنگره برگزار کردند و برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب در این مراسم ها به تشریح دیدگاه خود درباره احزاب پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام محسن رهامی در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و فاطمه کروبی گفت: انشاءالله در کنگره بعدی محصوران هم بتوانند حضور یابند در جهت ضرورت تفاهم، برادری و تفاهم ملی و رفع کدورت‌ها لازم است هرچه زودتر کارها منتج به نتیجه شود.

وی با بیان اینکه کنگره امروز بر اساس قانون جدید و برای تطبیق با قانون جدید است، گفت: عمدتا بحث افزایش اعضای شورای مرکزی مطرح است. ما در داخل دانشگاه کارهای خود را انجام می‌دهیم انجمن از یک طرف نهاد علمی و فرهنگی است و در بیرون دانشگاه شبیه حزب است.

رهامی با تاکید بر اینکه ماهیت علمی انجمن باید حفظ شود، گفت: این انجمن تشکلی قدیمی از اعضا اصلی جبهه اصلاحات است و خود را در یک جایگاه می‌بیند که نه تنها باید نقش آن حفظ شود بلکه باید ارتقا یابد که قدرت چانه‌زنی با مسئولان نظام را داشته باشد و حرفش بالاتر از حزب باشد. انجمن نباید حیاط خلوت یک یا چند حزب شود. انجمن به عنوان یک تشکل می‌تواند هدایت‌گر و داور باشد.

صادقی: لازمه کار تشکل ها با قانون جدید اصلاح برخی مواد قانون انتخابات است
همچنین محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در کنگره این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: خدمت حضار و خانم کروبی خیرمقدم می‌گویم و آرزوی سلامتی دارم برای همسر ایشان و دعا می‌کنیم خدا وسیله آزادی محصورین و کسانی که برای کشور از آزادی خود گذشتند را ایجاد کند.

وی افزود: نقش احزاب چه بعد از انقلاب و چه قبل از آن مهم بوده است. خوشبختانه در دوره جدید فرصت شده احزاب مطابق قانون جدید فعالیت کنند و انشاءالله با نظم جدیدی تشکل‌ها کار کنند البته لازمه این وضعیت اصلاحات در برخی موارد از جمله قانون انتخابات است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از سال ۶۵ با تلاش استادان پیشکسوت تشکیل شده است و در تحولات نقش خوبی ایفا کرده است. امیدواریم انجمن با هویت اصلی خود در دوره جدید با انرژی و توان بیشتر راه را ادامه دهد. امیدواریم وزارت علوم دولت دوازدهم از رخوت و وضع گذشته خارج شود و با حفظ آرامش شاهد حرکات بهتری باشیم.

در این مراسم همسر مهدی کروبی نیز پشت تریبون رفت و گفت: من از بزرگان و مسئولین می‌خواهم یک بار هم شده شفاف درباره حصر توضیح دهند؛ چراکه حاشیه رفتن درست نیست.
(اینجا)

تشکر عارف از سردار سلیمانی

همچنین محمدرضا عارف طی سخنانی در کنگره انجمن مدرسین دانشگاه‌ها اظهار کرد: این انجمن هم یک انجمن علمی و هم یک حزب فعال است.

وی در ادامه با اشاره به پیروزی مقاومت در مبارزه با داعش گفت: باید به دولت های مسلمان منطقه برای ریشه کن شدن داعش تبریک بگوییم؛ باید از برادر ارزشمندمان قاسم سلیمانی هم تشکر کنیم که تدابیر ایشان در منطقه زبانزد همه است.

عارف سپس تصریح کرد: همچنین باید به عزیزانمان در کرمانشاه تسلیت گفته و برای سلامتی بازماندگان دعا کنیم. از مشارکت مسئولین و مردم و همچنین حضور ارزشمند مقام معظم رهبری که روحیه خوبی به آسیب دیدگان ‌و مسئولین داد تشکر می کنیم.

وی گفت: حادثه زلزله کرمانشاه زلزله بدی بود اما لطف خدا را هم می بینیم؛ چرا که اگر صبح بود تلفات دانش آموزان را داشتیم یا اگر پیش لرزه نیامده بود تلفات بیش تر می شد. مهم ترین مسئله در زلزله بحث مدیریت بحران است. مدیریت جزیره ای آفت بزرگی برای این شرایط است. در زلزله هایی مثل بم هم آفت همین مدیریت بحران بود.

این نماینده مجلس گفت: در دولت اصلاحات بویژه در راستای جهت گیری های سیاسی که داشتیم برای مدیریت بحران هابرنامه‌های خوبی پیش رو داشتیم که سال‌ها بعد کنار گذاشته شد.

وی در همین راستا ادامه داد: بعد از زلزله بم تصمیم‌های خوبی برای وحدت فرماندهی گرفته شد که بعد از دولت اصلاحات کنار گذاشته شد. حالا برای زلزله اخیر کارگروهی در فراکسیون امید تشکیل داده و مسئولیت‌هایی به آن دادیم. یکی‌ از این مسئولیت‌ها بررسی وضعیت اتفاق رخ داده بود. بحث اسکان بازماندگان و ترمیم و بازسازی نیز ازجمله دیگر موضوعاتی است که در این کارگروه بررسی می‌شود.

عارف خاطرنشان کرد: در دوسال اخیر گفته می شود فراکسیون امید چه کارها کرده است. ما تلاش کردیم در فراکسیون امید به جد دنبال کارهای زلزله بدون رسانه ای کردنش باشیم.

وی با بیان اینکه چالش پاسخ گویی همواره یک چالش جدی بوده است گفت: در اداره مشکلات کشور مردم پیشتاز هستند؛ اما وقتی زمان پاسخ گویی مسئولین باشد آن ها کم می‌آورند. ما این موضوع را در دولت اصلاحات پیگیری کردیم که عمرش تمام شد. مسئولین باید پاسخ گوی مردم باشند و ما دانشگاهیان باید به آن بپردازیم.

عارف گفت: شاید لازم است در دانشگاه‌ها نهضت مطالبه گری راه بندازیم. جای این نهضت هم در دانشگاه‌ها است. متاسفانه آن هایی که شناختی از دانشگاه‌ها ندارند از سکوت و بی انگیزگی دانشگاه ها خوشحال هستند.

خواهش من این است که این انجمن به چالش سکوت دانشگاه بپردازد. ما در این راستا مصوباتی هم داشته ایم که چون باور به اجرا وجود ندارد عملی نمی‌شود.

وی یادآور شد: ما عقیده داریم دانشگاه باید میدان دار مشکلات اساسی کشور باشد. در هشت دهه گذشته بویژه اوج مبارزات مردمی که از دهه چهل شروع شد سراغ نداریم که دانشگاه میدان دار مشکلات نباشد. دولت باید از نظرات مشورتی نخبگان دانشگاهی استفاده کند این در حالی است که این رابطه کاملا قطع است.

رئیس فراکسیون امید گفت: برنامه های مهمی الان در کشور وجود دارد. در رابطه با اجرایی شدن این برنامه ها دانشگاهیان باید کمک کنند. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که عملکرد چشم انداز داشتیم. الان کجاییم؟ سبب خیر برای سایر کشورهای منطقه شدیم چراکه بعد از ما از ما جلو زدند. ما معتقدیم از برنامه سوم دیگر برنامه خاصی نداشتیم. واقعا چه قدر به برنامه ها و سندهای بالا دستی که داشتیم عمل کردیم.

وی با اشاره به راهبرد اصلاح طلبان برای تشکیل شورای عالی سیاستگذاری ادامه داد: ما رویکردی بر اساس خرد جمعی در دهه نود اتخاذکردیم و در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴و ۹۶ جلو رفتیم. حالا باید به مردم برای کار بزرگی که در ۹۴ در تهران کردند پاسخ دهیم. دولت هم موظف است گام‌های ماثر و جدی برای اجرایی شدن برنامه‌هایش انجام دهد. ما نمی‌خواهیم دولت که چند ماه از عمرش گذشته را نقد کنیم اما در جریان اصلاحات نگرانی‌هایی در باب نارضایتی مردم وجود دارد. مردم انصافا سنگ تمام گذاشتند و در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کردند؛ این مشارکت‌ها مسئولیت سنگینی بر دوش ما می گذارد.

عارف سپس گفت: نباید کسی از اعضای شورا فکر کند وظیفه اصلاحات حمایت از او بوده و حالا که در شورا است رابطه‌اش را با این جریان و مردم قطع کند. فراکسیون امید و شورای شهرها باید تلاش بیشتری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به حواشی نپردازیم، رقیب به حواشی علاقه دارند. در گام دوم به جریان اصلاحات حمله شد. در گام سوم با ۵۰ لیست جعلی که وجود داشت خواستند ما را از درون متلاشی کنند و هجمه ها به سمت مردم رفت که ای مردم شما اشتباه انتخاب کردید.

عارف همچنین گفت: چون باورمان اصلاح امور و جایگاه مردم بوده است.

بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم بوده است. باید در عمل این اعتماد را تایید کنیم. فراکسیون امید موظف است به مردم خدمت کند. باید کارنامه خوبی در مجلس، دولت و شوراها داشته باشیم که در گام بعدی که در ۹۸ است دوباره مردم به اعتماد کنند. در حال حاضر بیان موضوعاتی مثل انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ مسائل حاشیه‌ای است، در حالی که الان وظیفه ما خدمت به مردم است.


وی در پایان با اشاره به نقش انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: این تشکل در دهه نود و انتخابات گذشته نقش کلیدی داشته که امیدواریم در ادامه مسیر هم ما را یاری کنند. الان ارزیابی‌ها و آسیب شناسی‌هایی در شورای عالی شده است. به جز احزاب رسمی از حدود ۶۰ نفر نظر سنجی شده که بتوانیم با گام‌های موثرتری پیش برویم.


کمیجانی: قانون اساسی محکم‌ترین سند دادخواهی عادلانه است

کنگره دوم مربوط به حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بود که فرج کمیجانی در آیین افتتاحیه این کنگره گفت: ما در طول سال‌های فعالیت خود در کنار جریان اصلاحات بودیم و در این ۱۶ سالی که از عمر حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی می‌گذرد، همواره در کنار جریان اصلاحات حضور فعال داشته‌ایم.ما در حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی معتقدیم که حق تعیین سرنوشت جزو اولین مطالبات مردمی است. بیش از یک قرن از این مطالبه‌خواهی می‌گذرد اما همچنان در این زمینه افتان و خیزان عمل می‌کنیم.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ادامه داد: ما قانون اساسی را محکم‌ترین سند برای حقوق شهروندی و حق دادخواهی عادلانه می‌دانیم. ما اصل ولایت فقیه را قاطعانه قبول داریم و بر این باوریم که دفاع از تمامیت کشور بر گردن همه افراد است. آزادی همزاد و گوهر صدف انقلاب اسلامی است. افراط‌گرایی در گفتار و کردار و همچنین ترویج آن باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

کمالی: مردم در انتخابات به ما چک سفید امضا ندادند

همچنین حسین کمالی در کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: بنده فکر می‌کنم مردم به کسی چک سفید امضا نداده اند بلکه باید درست عمل کنیم، اگر درست عمل نکنیم، مردم دیگر به ما رای نمی‌دهند. شورای هماهنگی اصلاحات اختلاف نظر‌هایی درباره انتخابات ۹۲ داشت و ما به کمک آقای کمیجانی که نقش اساسی در وحدت اصلاحات داشت، اساس کار را بر وحدت اصلاح طلبان گذاشتیم.

رییس خانه احزاب ایران با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: در انتخابات مجلس به مردم برنامه دادیم و باید به آن برنامه عمل کنیم چرا که کمتر از ۲ سال تا انتخابات بعدی زمان داریم.اعضای شورای شهر باید وعده‌ها و برنامه‌هایی که به مردم داده شد را اجرا کنند. وعده ما به مردم خوش اخلاقی و خوش قیافگی ما نبوده، بلکه سند تعهد ما به مردم برنامه است و همه موظفند، برنامه را اجرا کنند.

همچنین محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان نیز در این کنگره از عملکرد مجموعه تحت مسئولیت خود دفاع کرد و در پاسخ به انتقادها گفت: ظاهرا هجمه این بار به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است اما در باطن به مردم است. جرات ندارند به مردم بگویند که چرا به اصلاح‌طلبان رای داده‌اید به بانیان این جریان ایراد می‌گیرند.(اینجا)

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    2 1
    انشاا...98 مستقل از اعتدال وارد شوند