ایسنا نوشت: یک فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی(ع) نحوه کارکشیدن از کودکان در گاراژهای تفکیک زباله تهران و کرج را نوعی برده‌داری نوین دانست و اعلام کرد: در کنار جامعه‌ای که نسبت به کودکان کار و زباله گرد بی تفاوت شده است، شهرداری، بهزیستی، وزارت کار و وزارت بهداشت این کودکان را به یکدیگر پاس می‌دهند.

الهه الله‌کریمی در همایش «زباله‌گردی حق کودکان نیست» که امروز( یکشنبه 19 آذر ) ـ به یاد «احد» و «صمد» دو کودک زباله‌گردی که سال گذشته در آتش‌سوزی یکی از گاراژهای جمع‌آوری زباله جان خود را از دست دادند ـ در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: بحث کودکان زباله‌گرد را از آبان سال 95 پیگیری کردیم و با حضور در گاراژهای جمع‌آوری زباله، تعداد زیادی از این کودکان را مورد شناسایی قرار دادیم.

الله کریمی ادامه داد: «احد» و «صمد» که 26 دی ماه 95 در آتش‌سوزی یکی از گاراژها جان خود را از دست دادند نیز طی همین پیگیری‌ها شناسایی شده بودند.

وی در ادامه تاكيد کرد: ما در این مدت آمارها و اطلاعاتی از وضعیت خانوادگی، ملیت، بهداشتی و اسکان این کودکان جمع‌آوری کردیم؛ جامعه آماری ما 681 کودک در گاراژهای تهران و کرج است.

این عضو جمعیت امام علی با اشاره به ملیت کودکان زباله گردی که در این پیگیری‌ها شناسایی شده‌اند گفت: 85.1 درصد از این کودکان افغان، 1.7 درصد پاکستانی و 13.2 درصد از آنان ایرانی هستند.

وی ادامه داد: میانگین سنی کودکان زباله‌گرد 12 سال است و در میان آنان حتی کودکان 4 ساله نیز حضور دارند.

80 درصد کودکان زباله‌گرد بیسوادند

الله کریمی درمورد وضعیت تحصیلی این کودکان نیز گفت: فقط 20 درصد از آنان سواد دارند و بسیاری از آنان ترک تحصیل کرده و آرزوی تحصیل دارند.

این فعال اجتماعی به وضعیت اسفناک اسکان این کودکان در گاراژهای جمع‌آوری زباله اشاره و اعلام کرد: آلونک‌هایی از زباله و در میان کوهی از پسماند به محل زندگی این کودکان تبدیل شده که بسیاری از آنها فاقد دستشویی و حمام است؛ از 60 گاراژی که ما در آن حضور یافتیم فقط سه گاراژ دستشویی و حمام داشت.

وی با بیان اینکه محل زندگی این کودکان فاجعه است گفت: این وضعیت باعث شیوع بیماری‌های مختلفی در میان آنان شده است؛ حتی ما در بازدیدهای میدانی کودکی را دیدیم که دو انگشت او توسط موش خورده شده بود.

این فعال اجتماعی درمورد مسببان این وضعیت گفت: همه گاراژها کارفرمایانی دارد که تحت نظارت شهرداری کار می‌کنند؛ در حالی که طبق قانون کار، به کار گرفتن کودکان در مشاغل سخت همچون زباله گردی غیرقانونی است اما شهرداری این خلاف را مرتکب می‌شود و کارفرما برای پرداخت حقوق کمتر و کسب سود بیشتر این بچه‌ها را به کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تمام گاراژهایی که در کرج وجود دارد و اقدام به استفاده از بچه‌ها در جمع‌آوری زباله می‌کنند زیر نظر شهرداری است اما شهرداری آن را منکر می‌شود.

الله کریمی افزود: گاراژهایی هم بود که کارفرما به کودکانی که در آنجا کار می‌کردند تعرض می‌کرد.

برخی کودکان روزی 20 ساعت زباله‌گردی می‌کنند/ این برده‌داری نوین است

وی با بیان اینکه سیستم شهری به دنبال راه حلی برای این موضوع نیست گفت: جامعه هم نسبت به این کودکان بی تفاوت شده و به سادگی از کنار این بچه‌ها می‌گذرد.

این عضو جمعیت امام علی با بیان اینکه طبق تحقیقاتی که انجام دادیم این کودکان در روز 10.5 ساعت کار می‌کنند اعلام کرد: کودکانی بودند که 20 ساعت در روز نیز مشغول کار بودند؛ این یک نوع برده‌داری نوین است.

وی با طرح این سوال که چه کسی برای رسیدگی به این وضعیت مسئولیت دارد؟ اظهار کرد: شهرداری، وزارت بهداشت، وزارت کار و بهزیستی بچه‌های زباله‌گرد را بین خود پاس می‌دهند.

الله کریمی در پایان با بیان اینکه رویای «احد» و «صمد» این بود که روزی بتوانند به مدرسه بروند اما به جای آن در آتش سوختند، اعلام کرد: در هیچ جای دنیا تفکیک زباله توسط انسان انجام نمی‌شود اما این کار در ایران توسط کودکان انجام می‌شود و مقصر اصلی آن نیز شهرداری و وزارت کار هستند.

42234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    3 1
    دولت مرتب تبلیغ بچه اوردن هم می کند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 0
    وقتي مرزهاي شرق كشور كاملا رها شده اند وقتي روزي چند هزار افغاني غيرمجاز وارد كشور ميشود و....