زبان بدن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، چگونه افشاگری می‌کنند؟

کمتر از ۲۴ ساعت به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود مناظره داغی باشد؛ پر از لفاظی‌ها و آمار و اطلاعات، اما زبان بدن نامزدهای انتخابات، گاهی بسیار قوی‌تر از سخنان آنها و واژه‌های انتخابی‌شان صادق است.

صنم بیاناتی: ارتباط غیرکلامی باعث می‌شود افراد آنچه که واقعا هستند را بهتر نشان دهند. اینکه راست می‌گویند یا اینکه دروغ می‌گویند. به عنوان مثال وقتی فردی دروغ می‌گوید فشار خون او بر اثر استرس بالا می‌رود ، همین موضوع باعث می‌شود فرد در اطراف بینی خود احساس خارش کند و بارها برای رفع این حالت دست خود را به سمت بینی‌اش ببرد.

اتفاقا برای این ادعا نمونه جالب توجهی وجود دارد که پیشتر رسانه‌های خارجی به آن پرداخته‌اند. زمانی که ماجرای رابطه غیر اخلاقی بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی علنی شد ، رییس جمهور سابق ایالات متحده حین صحبت درباره این موضوع که البته با انکار وی همراه شد بیش از سه بار بینی‌اش را لمس کرد!

زبان بدن او نشان می‌داد کلینتون در انکار رابطه با مونیکا لوینسکی دروغ می‌گوید. نکته قابل توجه اینجاست که در طول صحبت لمس کردن بینی تا سه بار طبیعی است اما بیش از سه بار ممکن است به این معنا باشد که فرد در حال دروغ گفتن است هر چند نباید این مسئله را به فصل بهار و آلرژی‌هایی که شدت می‌گیرد تعمیم داد!

با این حال شاید لازم باشد در مناظره‌هایی که از جمعه شب شروع می‌شوند، به زبان بدن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، بیشتر از قبل توجه کنیم.

میکرو اکسپرشن یا ریز احساسات

میکرو اکسپرشن‌ها یا همان ریز احساسات،‌ واکنش‌های لحظه‌ای چهره هستند که متفاوت از زبان چهره یا همان صورت تعریف شده‌اند. نکته قابل توجه درباره آنها این است که تقریبا غیر ممکن خواهد بود که این ریز احساسات غیر واقعی باشند. لمس بینی بیش از اندازه طبیعی یکی از همین میکرو اکسپرشن‌ها محسوب می‌شود . با این اوصاف آگاهی از زبان بدن در همه ابعاد نه تنها به شما کمک می‌کند که با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید بلکه توانایی شما را برای ابراز خود واقعی‌تان هم بیشتر می‌کند.

تفاوت‌های بین ارتباط غیر کلامی

مطالعات درباره ارتباطلات غیر کلامی برای نخستین بار با انتشار تحقیقات چارلز داروین درباره بیان احساسات در انسان و حیوان در سال 1872 آغاز شد. از آن زمان به بعد کارشناسان دریافتند که بخش قابل توجهی از دیالوگ‌ها و فعل و انفعالات ما بر واژه‌ها متکی نیستند.

1- حرکت‌های دست

حرکات و اشارات دست اطلاعات بسیاری را منتقل می‌کنند. وقتی فردی دستش را زیر چانه‌اش گذاشته یا آهسته چانه‌اش لمس و نوازش می‌کند به این معناست که او عمیقا در حال فکر کردن است. جویدن ناخن و یا لوله کردن موها نشان‌دهنده این است که فرد استرس دارد و یا احساس ناامنی می‌کند.

2- حالت‌های چهره

این قسمت جزو درصد قابل توجهی از ارتباطات غیر کلامی محسوب می‌شود. فکر کنید که تا به حال چه اندازه لبخند‌های متفاوت از کودکان دیده‌اید که بر چهره آنها نقش بسته است. تفاوت در این لبخندها می‌تواند بیانگر حالت‌های مختلفی از جمله : خوشبختی ، حس نوستالژیک ، دلخوری و یا حتی ناراحتی باشد.

وقتی سر رو به پایین است و نگاه هم به سمت پایین خیره شده و بالا نمی‌آید به این معناست که یا فرد موضوعی را پنهان می‌کند یا اینکه خجالت می‌کشد.

3- طرز ایستادن یا قرار گرفتن

حالت یا پزی که یک فرد به خودش می‌گیرد مادامیکه ایستاده یا نشسته است چیزهای زیادی درباره او می‌گوید.
دست به سینه نشستن می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که فرد حالت دفاعی به خودش گرفته است. قرار دادن مچ پاها روی یکدیگر در حالت نشسته یا ایستاده نشانگر این است که فرد عصبانی و برافروخته است.

4- ارتباط چشمی

می‌گویند چشم‌ها پنجره‌ای به روح هستند. بنابراین چشم‌ها نکات بسیاری را درباره فرد فاش می‌کنند.حتی ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی هم واقعیت‌های زیادی را درباره افراد عیان می‌کند.

وقتی فردی رو به بالا و سمت راست نگاه می‌کند یعنی اینکه صادق و روراست نیست. وقتی فردی رو به بالا و سمت چپ را نگاه می‌کند یعنی اینکه در حال یادآوری چیزی است. ( این موضوع درباره افرادی که دست چپ هستند می‌تواند برعکس باشد)

5- دیجیتال

شبکه‌های اجتماعی تجربه جدیدی در ارتباطات غیر کلامی بوده‌اند. این موج جدید محدوده‌ای از شکل‌ها ، پست‌ها و عکس‌های به روز رسانی شده را در برمی‌گیرد که می‌تواند خالق واکنش‌های افراد باشد.

در این طریقه از ارتباط غیر کلامی افراد می‌توانند با یک کلیک ساده خوشحالی یا ناراحتی خود را در قالب صورتی خندان یا غمگین نشان دهند.

تکنیک‌های ساده برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران

برای شروع اگر شما از قدرت ارتباط غیر کلامی که در اطرافتان وجود دارد آگاه شوید ، بلافاصله می‌توانید قدرت تعامل خود را با دیگران ارتقا بدهید.

همچنین نکات بسیاری وجود دارد که شما با بهره بردن از آنها می‌توانید ارتباط خود را با دیگران بدون رد و بدل کردن کلامی بهتر کنید.

در مورد حرکات کوچک خود فکر کنید

به عنوان مثال وقتی برای اولین بار فردی را می‌بینید ، آیا لبخند می‌زنید؟ اگر اینکار را می‌کنید معنای لبخند شما چیست؟ یک دست دادن محکم ، ارتباط چشمی و یک لبخند قاطع می‌تواند بیانگر اعتماد به نفس شما باشد.

درباره تناقضات زبان بدن آگاه باشید

چه درباره خودتان و چه دیگران ، آیا کلماتی که گفته می‌شود مطابقتی با زبان بدن دارد؟

تفاوت یک جمله را با دو حالت مختلف در نظر بگیرید. وقتی که شما می‌گویید "من اینکار را خوب انجام دادم" همراه یک پوزخند بزرگ یا وقتی که شما همراه این جمله یک آه بلند هم ضمیمه می‌کنید چه مفهومی را انتقال می‌دهید؟ بیان این جمله با یک لبخند گرم نشان دهنده صداقت شما و احساس واقعی‌تان درباره خوب انجام دادن یک کار است. با این حال وقتی این جمله را با یک آه بلند مطرح می‌کنید و حس افسردگی به آن اضافه می‌شود می‌تواند مفهومی برعکس داشته باشد.

استرس را با صادق نبودن اشتباه نگیرید

چقدر افرادی را دیده‌اید که مدت‌های طولانی از وقتشان را پای تلفن هستند یا اینکه ساعت‌ها روی پیامک‌ها تمرکز کرده‌اند. شاید به این دلیل که فرد دیگر آن طرف خط روز پر استرسی را گذرانده است و حالا هر دو طرف خط عصبانی هستند.

خیلی راحت ممکن است افراد ، استرس دیگران را با موضوع متفاوتی اشتباه بگیرند. بنابراین مادامیکه استرس دارید ایمیل‌ها ، پیامک‌ها و تلفن‌ها را با تاخیر جواب بدهید تا کمی آرام‌تر شده باشید و طرف مقابلتان را به اشتباه نیاندازید.

به واکنش‌های دیگران توجه کنید

توجه بیشتر به ارتباط غیر کلامی دیگران کمک بیشتری به شما خواهد کرد تا در مسیر بهتر و موفق‌تری ارتباطات خود را پیش ببرید.

به عنوان مثال اگر روبه‌روی شما فردی نشسته است که دست‌های خود را در هم گره زده (یک دست را داخل دست دیگر نگه‌داشته است) به معنای آسیب پذیر بودن وی و احساس ناراحتی‌اش خواهد بود. به این ترتیب شما درخواهید یافت که برای آرامش بیشتر او آنچه را که مورد نیاز است انجام بدهید.

این تکنیک‌های ساده را روزانه در معاشرت‌های خود را دیگران به کار بگیرید تا از قدرت غیر قابل انکار زبان بدنتان بیشترین بهره را برده باشید.

منبع: لایف هک

۴۷۴۷ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    6 0
    خیلی جالبه از زبان بدن کاندیداها شروع کرد و یه مثال سیاسی هم زد تا نیمه دوم مطلب تبدیل شد به توصیه هایی در زمینه برقراری ارتباط موثر با دیگران که هیچ ربطی به تیتر خبر نداشت
  • شمس تبریزی A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    4 6
    بیل کلینتون 3 بار بینی اش را خاراند و این نشان میداد که درباره رابطه با مونیکا دروغ می گوید. راستش من خیال میکنم که گاهی اوقات ما در فهم زبان بدن دچار اشتباه می شویم چرا که اگر کسی بخواهد رابطه پنهانی اش را مخفی کند ممکن است هر عضوی را بخاراند جز بینی
  • م ر IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    3 4
    ممنون چند نکته آموزنده داشت