۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳

اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی برگزار شد و کورش گلناری دبیر این دوره گفت: «بنای ما بر این بود که بود دوسالانه هفتم پذیرای هنرمندان مجسمه‌سازی باشد که آثار و تفکرشان در فضای هنر معاصر و هنر امروز صدق می‌کند و بازدیدکنندگان دوسالانه مخاطبانی باشند که بتوانند با تفکر و اثر هنری هنرمند تعامل برقرار کنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی شامگاه جمعه ۲۱ مهرماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر دفترهنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کورش گلناری دبیر دوسالانه و جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

گلناری: رویکردی چندسویه در این دوره داشتیم

در ابتدای مراسم گلناری با اشاره نحوه برگزاری دوسالانه توسط تیم اجرایی گفت: «استراتژی که ما در این دوره‌ در نظر داشتیم، رویکردی چند سویه بود. ما به آراء فیلسوفی که ریشه در این آب و خاک دارد رجوع کردیم و با تماتیک کردن جدی نمایشگاه مبنای نظری را سرلوحه کارمان قرار دادیم و توانستیم این روند را به فراخوان برسانیم.»

او افزود: «از ابتدا بنای ما بر این بود که بود دوسالانه هفتم پذیرای هنرمندان مجسمه‌سازی باشد که آثار و تفکرشان در فضای هنر معاصر و هنر امروز صدق می‌کند و بازدیدکنندگان دوسالانه مخاطبانی باشند که بتوانند با تفکر و اثر هنری هنرمند تعامل برقرار کنند.»

دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی همچنین گفت: «تمام تلاش دبیرخانه بر این بود که از هنرمندی دعوت شود که تنها ارائه کننده یک شکل یا ابژه تصویری نباشد بلکه ارائه بلکه یک مسئله و دیدگاه را مانند اعتقاد فلسفی، اجتماعی، محیط زیست و... عرضه کند.»

گلناری با اشاره به تم وضعیت که برای این دوره انتخاب شده بود افزود: «تمرکز ما روی هیچ گونه هنری خاصی نبود، وضعیت بخشی از هنر تجسمی امروز ماست که هنرمندان از طریق پروسه‌ای تعریف‌های تازه‌ای را که از مجسمه‌سازی امروز داشتیم ارائه کردند. ما می‌خواستیم در این مسیر ۱۴ ماهه که طی شد ۱۰ سال مجسمه‌سازی ایران را مستند کنیم که تا به حال برای بحث و بررسی پژوهشگرها مغفول مانده بود.»

تقدیر از ویکتور دارش به پاس یک عمر فعالیت هنری

تقدیر از ویکتور دارش بخش بعدی این مراسم بود که با پخش فیلمی درباره این هنرمند مجسمه‌ساز آغاز شد و سپس نشان پاسداشت او که توسط کوروش گلناری طراحی شده بود رونمایی شد.

بهروز دارش، برادر این هنرمند که در این مراسم حضور نداشت به جای او این نشان را دریافت کرد و گفت: «برادرم مریض است، بدحال نیست اما این هیجان‌ها برای او خوب نیست. او گفت من کاری نکردم که شایسته تقدیر باشم، من فقط کار خودم را انجام دادم، بدا به حال کسانی که وظیفه خودشان را انجام ندادند اما در هزار کار دیگر دخالت کردند.»

همچنین لوحی از سوی انجمن آشوریان ایران توسط آلبرت کوچویی به دارش اهدا شد.

کوچویی پس از اهدای این لوح درباره دارش گفت: «قرار نبود در این مراسم درباره این هنرمند سخنرانی کنم، اما همین را بگویم که او عزیزترین پیکره ساز آشوری است و به واقع می توان گفت که سنت پیکره سازان کهن را زنده نگه داشته است.»

مرادخانی: بروز و ظهور هنرمندان ایرانی باید بیشتر اتفاق بیفتد

رونمایی از کتاب های دوره پنجم تا هفتم دوسالانه ملی مجسمه سازی دیگر برنامه این مراسم بود و پس از آن مرادخانی در سخنانی گفت: «اتفاق‌های خوبی در حوزه هنرهای تجسمی رخ داد که منجر شد هنرهای تجسمی رخ دیگر نشان بدهد و مهم بودن خودش را عرضه کند. در چند سال گذشته به اندازه دوره اخیر این هنر بروز و ظهور نداشته است.»

او ادامه داد: «ما در چهار سال گذشته با انجمن‌ها صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم بیشتر فعال باشند، فقط تحلیل وضعیت نکنند و در خود جریان حضور داشته باشند. به نظرم کار خوبی بود و این کاری که می‌بینید حاصل تعامل دولت و انجمن‌ها به عنوان نمایندگان صنفی است.»

مرادخانی گفت: «خوشحالم بخش خصوصی و کسانی که دغدغه دارند در حوزه‌های مختلف وارد می‌شوند. الان در حوزه تئاتر که بیشترین صدمات دولتی را شاهد بوده، الان بخش خصوصی خودش ورود می‌کند کارهایی را انجام می‌دهد. همه این‌ها زنجیره‌ای از کارهاست که می‌تواند اتفاق‌های خوب را برای هنر کشور به دنبال داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «با توجه به رسالت مجسمه‌سازی این هنر باید به‎روز باشد، شرایط جامعه را در کند و به آن تجسم ببخشد. «وضعیت» توانست کار خوبی را در این زمینه ارائه بدهد. انجمن مجسمه‌سازان خوب کار کرد به نظرم دیگر انجمن‌ها هم باید در این زمینه کار کنند.  ما هم توانستیم در حد بضاعت کمک کنیم. به انجمن گفتیم اگر آمادگی داشته باشند برای دوسالانه بعدی نیز خودشان پیش‌قدم شوند و کار را انجام بدهند.»

مرادخانی همچنین بیان کرد: «ما تلاشمان بر این است که دولت فعال مایشاء نباشد، خود افراد کار کنند و ما به عنوان حمایت کننده امکاناتش را فراهم کنیم.»

او با اشاره به غیبت هنرمندان ایرانی در مجامع جهانی گفت: «بروز و ظهور هنر و هنرمندان ایرانی باید بیشتر اتفاق بیفتد. در خارج آدم‌های متوسط تبدیل به آدم‌های بزرگ می‌شوند اما ما حتی آدم‌های بزرگمان را هم پنهان می‌کنیم و این ضعف عمومی ما است.»

سه برگزیده و یک جایزه ویژه پایان بخش دوسالانه هفتم

در ادامه مراسم نوبت به بخش اهدای جوایز برگزیدگان رسید و پس از معرفی هیات داوران حمید سوری (یکی از داوران) بیانیه آن‌ها را خواند.

مهسا الف، مرضیه سرسریان و پیمان شفیعی‌زاده به عنوان سه منتخب این دوره برگزیده شدند و هیئت داوران جایزه ویژه خود را به باربد گلشیری اهدا کرد.

مجتبی امینی، منا آقابابایی، محمد بهابادی، مهسا الف، احمد ذوالفقاریان، مژگان ملاحسینی، مرضیه سرسریان، حجت سالار محمدی، پیمان شفیعی‌زاده، باربد گلشیری و پندار نبی‌پور نامزدهای دریافت جایزه این رویداد بودند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =