اعتراض به طرح برندینگ توزیع سوخت در کشور/ جایگاه داران شمالغرب دست به دامن نمایندگان شدند

طرح جدید وزارت نفت برای برندینگ جایگاه های سوخت و خصوصی سازی پخش فرآورده های نفتی، اعتراض فعالان این عرصه را به همراه داشته و در برخی مناطق مشکلاتی به وجود آورده است.

مهرداد خوشکار مقدم:  دستورعمل نحوه ارزیابی شرکت های ‌صاحب صلاحیت معتبر (برند)  برای توزیع فرآورده‌های نفتی و سی ان جی هفتم اردیبهشت ماه سال گذشته از سوی وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ شد و مردادماه همان سال نیز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز برندسازی جایگاه‌های سوخت در کشور خبر داد.

در پورتال خبری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آمده است: هدف اصلی راه اندازی شرکتهای صاحب صلاحیت یا برند، ارتقای رفاه، ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف‌کنندگان، ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر در حوزه عرضه فرآورده‌های نفتی به مردم، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در کشور اعلام شد.

به نوشته این سایت، دستورعمل ارزیابی شرکتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآورده‌های نفتی و سی ان جی در راستای اجرای بند "الف" سیاست های وزارت نفت در موضوع پخش فرآورده‌های نفتی که در تاریخ ٢٦ مردادماه سال ١٣٩٤ به شرکت پخش ابلاغ شده بود، برای اجرا تهیه شده است.

از سوی دیگر، مهرماه امسال بود که منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با آنا اعلام کرد:‌ دولت با اجرای برندیگ و شناسایی صاحب صلاحیت در جایگاه های سوخت،‌ نقش،‌حق ،‌سهم، سود و بازار خود را به بخش خصوصی واگذار می کند که این امر دقیقا با اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصل 44 قانون اساسی انطباق دارد.

وی با اشاره به سابقه برندسازی در جایگاه های سوخت در دنیا گفت:‌ در تمام دنیا در کلانشهرها جایگاه های کوچک توجیه اقتصادی داشته و می تواند خدمات بهتری را ارائه کند تا رضایت بیشتری را به هراه داشته باشد.

اما این مطلب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران که گفته بود "بازتاب و خروجی بسیار خوب بوده و موجب رضایت شده است" کمی بعید به نظر می رسد چراکه با اعتراض گسترده ی جایگاه داران و فعالان پخش فراورده های نفتی، به نظر می رسد تنها شخص راضی این طرح، خود آقای مدیرعامل باشد!

برگزاری جلسه مشترک تشکل های صنفی جایگاه داران استان های شمالغرب با نمایندگان مجلس

انجمن های صنفی و اتحادیه های جایگاه داران استان های زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با برگزاری جلسه ای مشترک با نمایندگان مجلس، اعتراض و نگرانی خود را از اجرایی شدن طرح جدید وزارت نفت اعلام کردند.

در این جلسه که علاوه بر روسای تشکل های صنفی جایگاه داران، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و نماینده تبریز، محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجاس و نماینده تبریز، اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز و محمد وحدتی نماینده بستان آباد حضور داشتند، زوایای مختلف این طرح مطرح و مشکلات آن بررسی شد.

مقوله ی حاکمیتی خصوصی نمی شود/ برندینگ بهانه ای برای ویژه خواری!

سلمان امیری، رئيس انجمن صنفي ونايب رِئيس اتحاديه جايگاه سوخت و صنوف همگن آذربايجان شرقي در این جلسه با بیان اینکه مقوله ی حاکمیتی هرگز خصوصی نمی شود هشدار داد که هرگونه خارج شدن بحث تولید و پخش فرآورده های نفتی از دست حاکمیت و واگذاری بصورت انحصاری به چند شرکت محدود مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این طرح، موضوع استراتژیک پخش فراورده های نفتی و جایگاه های سوخت بصورت انحصاری دست برخی از افراد پشت پرده افتاده و همواره به صورت ابزار فشار بر علیه دولت عمل خواهد کرد.

امیری با تاکید بر لزوم مشخص شدن پشت پرده های طرح برندینگ در وزارت نفت گفت: گروهی از افراد بانفوذ و مدیران ارشد بازنشسته ی این وزارتخانه جمع شده و ۷۵ شرکت جعلی و کاغذی درست کرده اند تا به نام برندینگ برای خود کیسه بدوزند!

رئيس انجمن صنفي ونايب رِئيس اتحاديه جايگاه سوخت و صنوف همگن آذربايجان شرقي با اشاره به اینکه اجرای این طرح هیچ تاثیری در ارتقای کمی و کیفی ارائه فرآورده های نفتی نخواهد داشت گفت: هدف اصلی از این طرح، رانت خواری از جریان تولید و پخش فرآورده های نفتی است.

امیری از شنیده نشدن صدای جایگاه داران در فضای خبری کشور گله کرد و اظهار داشت: تمام فعالان این عرصه در شمالغرب کشور جمع شده و دست به دامان نمایندگان مجلس شده ایم و امیدواریم که طرح مذکور بازنگری و تمام معایب آن مرتفع گردد.

وی بهانه ی اجرایی شدن طرح یاد شده را اصل ۴۴ خواند و با اشاره به اینکه گروهی اینگونه القا می کنند که مقابل اجرای آن ایستاده ایم افزود: ما نیز خصوصی سازی و اجرایی شدن قانون اساسی را می پذیریم اما اعتقاد داریم این اصل بهانه ای برای ویژه خواری در روند تولید و پخش فرآورده های نفتی خواهد شد.

اجرای ناقص اصل 44 منجر به بروز فاجعه در صنعت شد/ صنعت نفت را دریابیم

محمدرضا شب خیز، عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه داران آذربایجان شرقی که خود در زمان خصوصی سازی تراکتورسازی تبریز مدیر حراست این مجموعه بود نیز در این جلسه گفت: اجرای ناقص و غیرکارشناسی اصل 44 در کشور منجر به بروز فاجعه در بخش صنعت شده و اتفاقا استان ما نیز بیشترین آسیب را از این روند دیده است.

وی با اشاره به اینکه تمام واحدهای صنعتی تبریز همچون تراکتورسازی، ماشین سازی و ... در طول دفاع مقدس نقش بسزایی در تولید تسلیحات کلیدی بر عهده داشته و پرسنل کارکشته ی آن ها نیز خدمات زیادی در این خصوص انجام داده بودند اما یکایک واحدهای مذکور به بهانه خصوصی سازی عقیم شدند!

شب خیز با اظهار تاسف از اینکه یک واحد صنعتی با اشتغال 35 هزار نفر، همینک به کمتر از 10 درصد رسیده و تمام تجهیزات آن نیز به بهانه های مختلف واگذار شده است اظهار داشت: کدام واگذاری در کشور به بهانه اجرای اصل 44 موفق بوده که آقایان می خواهند موضوع حساس و حساتی تولید و پخش فرآورده های نفتی را نیز به شرکت های انحصاری واگذار کنند؟!

عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه داران آذربایجان شرقی هشدار داد: مقوله ی سوخت رسانی اگر در کشور دست نااهل بیفتد می تواند در مواقع حساس، در عرض 24 ساعت دولت را فلج کند!

شب خیز، تنها ره آورد این طرح را اضافه شدن یک مرحله ی دلالی دیگر به چرخه ی سوخت رسانی دانست و گفت: در حالی که اختلاص های میلیاردی در بخش های مختلف کشور به مقوله ای عادی شده، هرگونه اختلال در سیستم مالی تولید و توزیع فرآورده های نفتی فاجعه آمیز خواهد بود.

برندینگ در جهان یعنی رقابت، در ایران می شود انحصار!

صمد محمدپور نیکنام، رئیس اتحادیه جایگاه های توزیع سوخت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه برندینگ در جهان یعنی رقابت، در ایران می شود انحصار گفت: نمی شود یک سیستم جهانی را بصورت ناقص وارد کشور کرده و بصورت تحمیلی همه را مجبور به اطاعت از آن کنیم.

وی طرح جدید مطرح شده از سوی وزارت نفت را به ضرر سیستم تولید و توزیع سوخت و به نفع گروهی انحصاری دانست و گفت: درحالیکه کارمزهای جایگاه داران از سال 92 تغییری نیافته، چگونه برای درآمدهای محدود آنان شریک جدیدی اضافه می شود درحالیکه هیچ نقشی در ارتقای خدمات نخواهند داشت؟!

وی یادآور شد: در زمانی که قیمت بنزین 100 تومان بود کارمزد جایگاه داران ۹ درصد بود اما درحالی امروز میزان کارمزد به ۳ درصد رسیده که میزان هزینه ها ۴ هزار درصد افزایش یافته است.

نیکنام همچنین از سیستم توزیع مجوز برای ایجاد جایگاه های سوخت در آذربایجان شرقی انتقاد کرد و گفت: بخاطر نبود نگاه کارشناسی، در یک مسیر به فاصله ی اندک چندین جایگاه سوخت راه اندازی شده درحالیکه در نقاط دیگر شهر با کمبود جایگاه مواجه می شویم!

وی در عین حال تعداد مجوزهای داده شده برای جایگاه های سوخت در آذربایجان شرقی را بسیار بیشتر از نیاز توصیف کرد و گفت: درحالیکه ظرفیت سوخت رسانی در استان روزانه 20 میلیون لیتر است اما تنها 3 میلیون لیتر سهمیه اختصاص می یابد.

نیکنام با تاکید بر اینکه بهتر بود مسئولان وزارت نفت فکری برای استاندارد سازی سیستم تولید و توزیع سوخت می کردند گفت: وقتی ظرفیت خوراک برای جایگاه های سوخت ندارند چرا این مقدار مجوز داده اند تا محدودیت سوخت در جایگاه ها مواجه شویم؟!

رئیس اتحادیه جایگاه های توزیع سوخت آذربایجان شرقی گفت: سهمیه محدود جایگاه داران باعث شده میزان سوخت ارائه شده زودتر از روز کاری تمام شده و درآمدهایشان به شدت کاهش یابد.

پزشکیان: مطالب را در حضور وزیر نفت بررسی می کنیم/ فرهنگی: مجلس پیگیری می کند

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در این جلسه با تاکید بر اینکه نمایندگان در کنار مردم بوده و مشکلات پیش آمده را از طریق قانونی و بصورت کارشناسی حل و فصل خواهند کرد گفت: پیشنهاد می کنم تمام مطالب ارائه شده و نیز راهکارهای حل آن بصورت کتبی تهیه و در حضور وزیر نفت از سوی نماینده ی تشکل های صنفی جایگاه داران مطرح شود.

وی اظهار داشت: به محض آماده شدن مطالب شما، جلسه ای با حضور وزیر محترم نفت و کارشناسان شرکت توزیع فرآورده های نفتی ترتیب می دهیم تا نسبت به رفع موارد مطرح شده اقدام شود.

محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس و دیگر نماینده تبریز نیز اظهار داشت: همینک دو پیشنهاد برای حل و فصل این مشکلات ارائه شده که امیدواریم یکی از آنها منجر به رفع دغدغه های مطرح شده منتهی شود.

وی با استقبال از پیشنهاد مسعود پزشکیان در برپایی جلسه مشترک سه جانبه بین وزیر نفت، نمیاندگان تشکل های صنفی جایگاه داران سوخت و نمایندگان مجلس گفت: به طور حتم این پیشنهاد بهترین قدم خواهد بود.

فرهنگی ادامه داد: اگر راهکار اول عملی نشد، بهتر است فرمتی شود که باتوجه به مصالح کشور، رقابتی کردن توزیع و رفع نگرانی های موجود، طرح برندینگ وزارت نفت از سوی مجلس مورد بازنگری یا اصلاح قرار گرفته و بصورت قانون درآید.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =