در شش ماه ابتدای امسال دستگاه های کارتخوان 2.5 میلیارد تراکنش انجام دادند.

مریم یعقوبی:

بر اساس آمار سایت بانک مرکزی ارائه شده توسط شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک) دستگاههای کارتخوان فروشگاهی در شش ماهه ابتدای سال جاری تعداد 2 میلیارد و 512 میلیون و 321 هزار و 697 تراکنش انجام دادند.

طی شش ماه ابتدای امسال دارندگان کارت های بانکی 1 میلیارد و 787 میلیون و 834 هزار و 367 بار از دستگاه کارتخوان فروشگاهی برای خرید استفاده کردند.

 

گفتنی است بیش از 450 میلیون و 172 هزار بار از این دستگاه ها برای مانده گیری استفاده شده است. همچنین 274 میلیون و 315 هزار و 259 تراکنش نیز برای پرداخت قبوض خدماتی و خرید شارژ انجام شده است.

بر اساس این آمار تعداد کل پایانه های فروشگاهی تراکنش دار تا پایان شهریور ماه امسال به 3 میلیون و 274 هزار و 506 دستگاه رسید، که با در نظر گرفتن تعداد 463 میلیون و 565 هزار و 122 تراکنش خرید، مانده گیری، پرداخت قبض و خرید شارژ در شهریور ماه، میتوان گفت سرانه استفاده از هر دستگاه کارتخوان در ماه شهریور 141 تراکنش بوده است.

این بدان معنی است که به طور متوسط هر دستگاه در روز تنها 4 یا 5 بار مورد استفاده قرار گرفته است.

از آنجا که متوسط قیمت هر دستگاه کارتخوان حدود 500 هزار تومان برآورد شده است، بدون در نظر گرفتن هزینه های شبکه و زیرساخت و پشتیبانی و رول کاغذ و سایر هزینه های جانبی،  میتوان گفت سرمایه ای بیش از  1.637 میلیارد تومان برای 5 بار استفاده در روز برای این دستگاه ها صرف شده است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    13 0
    ببخشید میشه یه حساب سر انگشتی انجام بدین؟ گفتنی است بیش از 450 میلیون و 172 هزار بار از این دستگاه ها برای مانده گیری استفاده شده است مانده گیری هرکارت مساوی 126 تومان اونوقت تو این مدت چقدر جیب برادران شاپرک رفته؟ تومان56/721/672/000 به نظرتون رقم کمیه تو این مدت؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    13 0
    اولا این دستگاها معمولا قبل از تعییر ناگهانی نرخ دلار خریداری شده اند و نباید با قیمت هر دستگاه با نرخ روز دلار حساب شود. ثانیا، این سخن آخر شما فقط برای توجیه تحمیل هزینه بر مصرف کنندگان است. اگر مدیران شاپرک شایستگی پیدا کردن راه حل درست و بهینه را ندارند مردم نباید هزینه عدم شایستگی آنها را بدهند. ضمنا از گردش مالی ایجاد شده توسط دستگاههای کارتخوان برای بانکها هم بنویسید لطفا.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    10 0
    عجب تحلیل ساده لوحانه و کاملا یک طرفه ای ...چه منطقه کودکانه ای .. خوب فقط در مورد مانده گیری 54 میلیارد نصیب بانک مرکزی شده ... در تولید پوله ملی بیشتر از هزینه صرفه جویی شده ... خیلی از مانده گیری ها هم نجر به خرید شده ...هزینه استفاده از کارت خوان ها رو بانک مرکزی و بانک ها باید پرداخت کنن ... بخاطر هزار و یک سود پیدا و پنهانی که میبرن..
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    10 0
    این چه گزارشی است شما می خواهید اخذ هزینه بابت کارت خوان ها را توجیه کنید بجای این کارها صرفه جویی ناشی از عدم نیاز به چاپ مجدد اسکناس ، هزینه های حمل و نقل و انبارداری و حفاظت و حراست و ... و ... و را حساب کنید
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    9 0
    یه جریان جالبو تعریف کنم... شایعه شد که شاپرک تمام تراکنشها رو به اداره مالیات ارجاع میده و مشخص میشه هر مغازه ای چقدر فروش داشته.ما تو شهرمون یه اکبر جوجه داریم فروشش خداست میز خالی نداره هیچ وقت همیشه باید معطل بود اونی که اونجا میخورن اونی که میبرن . جالبیه کار اینجاست که دستگاه پوز نداره اومده با ساخت و پاخت یه دستگاه خودپرداز گذاشته کنار پیشخوان اونی که پول نقد بده میگیرن هرکی هم نداره میگن از دستگاه برداشت کنید لطفن... جالبه نه