ایسنا نوشت: مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه جمعیت دستفروشان در روزهای پایانی تابستان و زمستان به 30 هزار نفر می‌رسد، گفت: ساماندهی این تعداد دستفروش در پایتخت "تابوشکنی در تاریخ بلدیه" محسوب می‌شود.

ابوالقاسم چیذری با اشاره به اینکه دستفروشی "بدون سد معبر" با تعریف مکان و زمان مناسب در دستور کار شرکت شهربان قرار گرفته است، تصریح کرد: شهرداری تنها شغل هایی که دارای پروانه کسب از انجمن صنفی باشند را به رسمیت می شناسد، اما رویکرد آن به مسئله دستفروشی با نگاه انسانی و اسلامی بوده و براساس تحولات مبتنی بر قانون، شرکت شهربان از سال 94 در شهرداری تهران شکل گرفته و با رویکرد دستفروشی بدون سد معبر فعالیت می کند.

ساماندهی 60 درصد دستفروشان در تهران

وی با بیان اینکه در حوزه ساماندهی دستفروشان خلاء قانونی وجود دارد، افزود: طبق آمار، جمعیت دست فروشان در 5 محور تهران به نسبت سال 94 ، 50 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 94 تاکنون 60 درصد دستفروشان تهران ساماندهی شده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین اهتمام شهرداری تهران بر رفع موانع شهری است و برای حفظ کرامت شهر و شهروندان در صورت امکان، موضوع جمع آوری دستفروشان مطرح نیست و بیشتر رفع سد معبر و ساماندهی در این حوزه مورد تاکید است.

چیذری با تاکید بر اینکه شهرداری با شعار "دستفروشی بدون سدمعبر" تنها وظیفه ساماندهی دستفروشان را بر عهده دارد، اظهار کرد: نگاه شهرداری به دستفروشی به عنوان شهروندی است که از این راه امرار معاش می کند، بنابراین اقدامات شهرداری در این حوزه بیشتر جنبه ساماندهی دارد که با همراهی و همکاری مناسب دستفروشان با شهرداری تاکنون بسیاری از معابر پرتردد شهر ساماندهی شده است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به عملکرد این شرکت در حوزه ساماندهی دستفروشان تهران، گفت: اولین فاز ساماندهی در اسفند سال 94 صورت گرفت و از بین 1300 دستفروش معابر خیابان 15 خرداد، 300 نفر در خیابان باب همایون ساماندهی شدند.

وی ادامه داد: در اسفند 95 نیز 20 نقطه پرتردد شهری که توسط دستفروشان اشغال شده بود، شناسایی و در محلی نزدیک فعالیت خودشان ساماندهی شدند تا ضمن جلوگیری از سد معبر بتوانند از این راه امرار معاش کنند. همچنین در نقاطی که فضای خالی برای ساماندهی این افراد وجود نداشت، ساعات مشخصی برای فعالیت آن ها در نظر گرفته شد تا ضمن جلوگیری از ازدحام در معابر به فعالیت خود ادامه دهند.

چیذری با بیان اینکه شهرداری در حوزه ساماندهی دستفروشان وظیفه ای فراسازمانی و اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: در شهریور امسال بزرگترین حرکت در ساماندهی دستفروشان صورت گرفت که براساس آن 30 هزار دستفروش در 15 روز پایانی تابستان در 20 نقطه شهر ساماندهی شدند که به عنوان "تابو شکنی در تاریخ بلدیه" محسوب می شود.

لزوم ورود ارگان های متولی در ساماندهی دستفروشان

وی با اشاره به قانون "ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی" مصوبه سال 89 مجلس و دولت تصریح کرد: بر اساس این قانون در کنار شهرداری ها، نهادهایی از جمله وزارت کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، نیروی انتظامی و ... نیز تکالیفی در حوزه ساماندهی دستفروشان برعهده دارند که شهرداری تهران مسرانه توقع دارد، نهادهای متولی نیز با تشریک مساعی در این امر فعال باشند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری براساس ماده 55 قانون شهرداری ها، شهرداری تهران و به تبع آن شرکت شهربان وظیفه رفع سد معبر عمومی را بر عهده دارد و در سال های اخیر با تغییر رویکرد شهرداری تهران از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی و خدماتی، ساماندهی دستفروشان از سال 94 برعهده شرکت شهربان قرار گرفته است.

وی افزود: اگر ارگان های دیگر نیز در حوزه ساماندهی دستفروشان ورود کنند، ساماندهی دستفروشان تسهیل می شود. به طور مثال در ساعات نیمه شب شاهد کلونی های جگرفروشان در شهر هستیم که در صورت همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و عدم تائید سلامت محصولات آن، به راحتی می توانیم این دستفروشان را ساماندهی کنیم.

چیذری ادامه داد: یکی دیگر از معضلات سد معبر مربوط به وانت بارها است که براساس آمار، 45 درصد نارضایتی شهروندان تهرانی از سد معبر را به خود اختصاص می دهند در صورتی که با همکاری پلیس راهور و جریمه این افراد، شاهد کاهش چشمگیر آن ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نیروهای شهربان با حساسیت گزینش شده و با تائید حراست و بازرسی شهرداری و ارائه گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه، به کار گرفته می شوند، گفت: در گذشته گزینش نیروهای شهربان حداقل 9 ماه به طول می انجامید و بسیاری از نیروهای فاقد شرایط لازم حتی بعد از استخدام در صورت تخلف اخراج شده اند.

کاهش 40 درصدی نارضایتی مردم از شهربانان

به گفته مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران نیروهای شهربان به صورت مستمر کلاس های آموزش های رفتار، اخلاق و قانون را می گذرانند، تصریح کرد: معتقدیم نیروهایی که در این سمت فعالیت می کنند باید از هر حیث مورد اعتماد وتایید باشند.

وی ادامه داد: براساس اعلام سامانه های 1888 و 137 حدود نارضایتی مردم از عوامل سد معبر تا قبل از سال 94، 60 درصد بوده که این میزان در سال جاری به 20 درصد کاهش یافته است که درنظر داریم این میزان را به زیر 10 درصد کاهش دهیم.

30 درصد نیروهای شرکت شهربان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند

چیذری با اشاره به سطح سواد نیروهای شهربانان گفت: شرکت شهربان2300 نیرو دارد که 40 درصد آنان دارای مدرک دیپلم، 30 درصد کارشناسی و 30 درصد مدارک کارشناسی ارشد و دکتری هستند. عوامل سد معبر با حداقل مدرک دیپلم تا کارشناسی مشغول فعالیت هستند که سطح سواد این افراد باعث آموزش پذیری بیشتر آنان می شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، وی درمورد فعالیت افرادی با عنوان "شرخر" در تهران نیز خاطر نشان کرد: در گذشته نوعی نگاه سنتی به شهربان وجود داشت اما اکنون تمام افراد مشغول در این شرکت براساس گواهی عدم سوء پیشینه و اعتیاد دریافت می کنند، همچنین براساس اطلاعات کمیته انضباطی در 6 ماهه اول سال 96 نیز 90 شهربان اخراج شدند که دلیل اخراج 60 درصد این افراد اهمال و قصور بوده و تنها 40 درصد دلیل اخراج این افراد، فحاشی و ارتشاء بوده است.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    جای تاسف است که هنوز آقای نجفی این مدیر بسیار ضعیف را عزل نکرده است