نشست سازمان ملل برای مقابله با روبات‌های قاتل/ هشدار درباره تبدیل شدن فیلم‌های تخیلی به واقعیت

کنفرانس روبات‌های قاتل عنوان همایشی است که در مقر سازمان ملل در ژنو شروع شده و تا 5 روز ادامه خواهد داشت. این نشست قرار است جلوی گسترش سلاحهای کشتار جمعی در دنیای آینده را بگیرد؛ ابزارهایی که اگر کسی جلودارشان نباشد، می‌توانند در دنیای جنگ‌افزارها انقلاب به پا کنند.

به گزارش خبرآنلاین، رئيس شركت «تسلا» - توليدكننده خودروهاي برقي - برگزاري «كنفرانس روبات‌هاي قاتل» را پيشنهاد داده و صاحبان بيشتر از 100شركت هوش مصنوعي را دور هم جمع ‌كرده تا به آنها بقبولاند با محصولات‌شان در دنياي آينده جنگ به پا نكنند. نخستين قدم، نوشتن نامه‌اي بود كه آقاي «ماسك» و «مصطفي‌ سليمان»، رئيس شركت «آلفابت» آن را به نمايندگي از 116كارشناس از 26كشور امضا كردند. در اين نامه با انتقاد از روند توليد سلاح‌هاي هوشمند نسل جديد، ليستي از انواع تانك‌ها، ‌پهپادها، اسلحه‌هاي خودكار و... مهيا شده بود كه اگر با همين روند پيشرفت كنند، با كمي چاشني هوشمندانه مي‌توانند دنيا را به نابودي بكشانند. عبارتي كه براي توصيف شرايط آينده دنيا به‌كار رفته، «وقوع انقلاب تكنولوژيك در سومين جنگ جهاني» است. نگراني امضاكنندگان نامه اين است كه، روبات‌هاي هوشمند مي‌توانند «سريع‌تر از تمام سيستم‌هاي فعلي كار كنند، اندازه‌شان بسيار بزرگ‌تر از سلاح‌هاي كنوني خواهد بود و درصد خطايشان هم پايين‌تر است. فارغ از جنگ‌ها، اين ابزارهاي هوشمند مي‌توانند سردمداران كشورها را ترور كرده و مثل فيلم‌هاي علمي - تخيلي خودشان را از كار بيندازند؛ به‌طوري‌كه كوچك‌ترين سرنخي به‌دست پليس نيفتد.» امكان هك‌شدن اين ابزارهاي دفاعي قدرتمند و روباتيك بخش ديگري از نگراني‌ امضاكننده‌ نامه است.

همزمان با برگزاري اين جلسه، «آمانديپ گيل» (Amandeep Gill)، سفير هند در سازمان ملل به حاضران گفت: «خبر خوبي برايتان دارم؛ هم‌اكنون روبات‌ها جهان را تحت سلطه خود درنياورده‌اند و هنوز جهان تحت سلطه انسان‌هاست، ولي ما نبايد اين مسئله (موضوع سلطه روبات‌ها بر جهان) را احساسي يا نمايشي جلوه دهيم». او بعد از اين وعده داد كه نشست ديگري، در سال2018 در مقر سازمان ملل برگزار شود.

دكتر استوارت راسل، يكي از استادان دانشگاه بركلي كه رهبري محققان مخالف «روبات‌هاي قاتل» را برعهده گرفته، درباره‌ دلايل نگراني‌اش مي‌گويد: «آنچه پيش‌تر در فيلم‌هاي علمي - تخيلي مي‌ديديم و محال به‌نظرمان مي‌رسيد، به‌زودي قرار است به واقعيت تبديل شود كه اين، به‌شدت وحشتناك است. ايده‌اي مثل ماشين‌هاي خودران تا عملي‌شدن هنوز راه زيادي دارند اما ساختن يك روبات آدمكش خيلي زودتر از آنچه فكرش را بكنيم، به نتيجه مي‌رسد. به همين دليل بايد پيش از ساخته‌شدن نمونه‌هاي نهايي اين اسلحه‌ها، استانداردهايي براي اسلحه‌ها تعيين كنيم.» 

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    1 0
    به هوش دانش و توانایی ایلان ماسک واقعا" باید غبطه خورد. موقعی به دانش او ایمان خواهم آورد که بتواند رباتی بسازد که دلالی واسطه گری احتکار رانت خواری و اختلاس های گوناگون را در کشورهای مختلف جهان مدیریت و راهبری مبدعانه و مبتکرانه کند...