۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
بررسی وضعیت آموزش در خوزستان

علیرضا مسرور *

 بیش از یک سال است که از روی کار آمدن دکتر شریعتی به سمت استاندار خوزستان می گذرد. هر چند این مدت فرصت مناسبی برای داوری قطعی، عمیق در کارنامه یک مدیر نیست ولی، با تکیه بر برخی اقدامات، شاخص ها و جهت گیریها می توان چشم اندازها و نتایج احتمالی را با ضریبی قابل اعتماد، پیش بینی کرد. هر مدیری صرفنظر از میزان فعالیت و کارنامه ای که از خود بجای می گذارد، دارای خصوصیات و ویژگیهایی است که می تواند نقش مثبت و یا منفی در فرآیند مدیریتی اش بوجود آورد.

واقعیت آن است دکتر شریعتی دارای خصوصیاتی است که (باتوجه به فرهنگ ما ایرانیها) بالقوه کاریزمای یک مدیر موفق را در اذهان تداعی می کند.  او جوان است، باهوش وزیرک است، پر انرژی و خستگی ناپذیر است، مردمی است (و به اصطلاح عامیانه خاکی است) و از همه مهمتر در دسترس ترین مدیر در نوع خود است.

درك درستي از مسائل آموزشي دارد

این ویژگیها بخصوص در فرهنگ ما ایرانیها نقش تعیین کننده ایی در پیشفرض و ایجاد یک نگرش مثبت در ذهن مخاطب ایفا می کند و یکی از عوامل شهرت استاندار در بین مردم بوده است. به اعتقاد بنده و به اقتضاء تجربه طولانی فعالیت در آموزش و پرورش، یکی از برجسته ترین بخشهای موفقیت دکتر شریعتی عملکرد ایشان را در حوزه آموزش و پرورش می دانم.

دکتر شریعتی با درک درست از این واقعیت که بدون آموزش و پرورش هیچ موفقیتی پایدار نخواهد ماند و آینده روشنی را برای استان نمی توان پیش بینی کرد از همان ابتدا حضور خود در استان، توجه ویژه ایی را صرف این نهاد تاثیر گذار نمود. از اقدامات اولیه استادار جلسات منظمی بود که پنچشنبه های هر هفته بویژه در ماه های اولیه حضور خود در استانداری با روسای نواحی، مناطق و شهرستانها با حضور مدیران ارشد آموزش و پرورش و نیز فرمانداران و سایر مدیران منطقه در راستای شناخت بیشتر اوضاع آموزش و پرورش هر منطقه و مشکلات آن داشت. پیامد این جلسات، شناخت وی از گستره وسیع آموزش و پرورش وکمکهای مستقیمی بود که وی برای برخی از مشکلات اورژانسی مناطق اعمال نمود(هرچند بخشی از این تصمیمات هنوز عملیاتی نشده است). در همین راستا، برگزاری منظم شورای آموزش و پرورش استان و تنظیم و اجراء مصوبات آن در قالب برنامه ریزیهای سالانه و تغییر آرام، آرام شاخصه ها، زمینه رابرای کسب موفقیتهای نسبی بیشتر آماده نموده است.

وی با پشتیبانی های جدی، منظم و از همه مهمتر، تقویت نقش شورای آموزش و پرورش و نظارت بر تحقق اهداف پیش بینی شده سهم قابل ملاحظه ایی در کسب موفقیتهای آموزش و پرورش در سال گذشته و جاری داشته است.

كسب رتبه اول كشوري در پيش دبستاني

 کسب رتبه اول در کشور و جذب حداکثری دانش آموزان پیش دبستانی (بویژه در مناطق دو زبانه، روستایی و نابرخوردار) سنگ بنای دستیابی به ظرفیتی از آموزش را امکان پذیر نمود که در صورت اجرای کاملتر و رفع نواقص آن در سالهای بعد، نتایج بدیهی آن را در قالب کاهش افت تحصیلی، تکرار پایه و ترک تحصیل در مقطع بعدی مشاهده خواهیم کرد.

تضمین منابع مالی استانی مورد نیاز طرح به صورت مشترک با وزارت آموزش و پرورش و جذب بیش از 95درصد نوآموزان در دوره پیش دبستانی را محقق نمود و این کار بزرگی بود که در صورت تبدیل آن به یک عادت آموزشی، تاثیر قابل ملاحظه ایی بر آینده خروجی های آموزش و پرورش خواهد داشت.

برنامه ریزی برای ارتقاء رتبه کنکوری استان که از زمان مدیریت دکتر مقتدایی بطور ویژه در کانون توجه مدیرکل آموزش و پرورش قرار گرفته بود با پشتیبانیهای استاندار جوان جان تازه ایی گرفته و با رشد 8 پله ایی در سال گذشته و اعلام موفقیت های چشمگیر دانش آموزان استان در کسب رتبه های زیر هزار، امید می رود در سال جاری نیز شاهده ادامه روند رشد کمی (و انشالله کیفی) استان خوزستان در جدول رقابتهای آموزشی کشور باشیم.

كمك به دريافت مطالبات آموزش و پرورش

از جمله اقدامات کارساز شورای آموزش و پرورش به ریاست استاندار کمک به دریافت مطالبات آموزش و پرورش از شرکتها، سازمانها، شهرداریها و ... بود، مشکلی که سالهای زیادی مورد بی توجهی قرار داشت.(البته پیگیری های جدی جناب تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان كه از زمان دکتر مقتدایی و با کمک ایشان، شروع شده بود) و با تاکید دکتر شریعتی بر پرداخت بدهی های معوقه و جمع آوری آنها توسط مدیریت آموزش و پرورش منجر به سرعت گرفتن طرحها و پروژه های مختلف از جمله پروژه رفاهی و بهداشتی در استان گردید.

ساخت و ساز مراكز رفاهي براي فرهنگيان

ساخت، تجهیز و راه اندازی کلینیک درمانی بزرگ در خیابان 13کیانپارس و نیز ساخت و ساز یکی از مراکز رفاهی بزرگ فرهنگیان کشور در پادادشهر قطعا به کاهش محرومیتهای آموزش و پرورش استان در این بخش خواهد شد.

نشستهای پیاپی رئیس شورای آموزش و پرورش با بخش ها، معاونتها و تشکلهای صنفی و سیاسی فرهنگیان و از همه مهمتر، پذیرش نماینده کانون صنفی فرهنگیان در شورای آموزش و پرورش گام کم نظیر یا بهتر است بگویم بی نظیری است که تا آنجا که بنده سراغ دارم در هیچ کجای کشور انجام نشده است.


پذیرش نماینده کانون صنفی فرهنگیان در شورای آموزش و پرورش

طبیعی است حضور نمایندگان صنفی معلمان در عالیترین شورای آموزش و پرورش از بسترهای مناسب منطقی تر شدن تعاملات بخشهای رسمی و غیر رسمی حوزه های مختلف مدیریتی است و زمینه درک مشترگ و مفاهمه مطالبات و محدودیتها را برای دو طرف، فراهم می کند.

رتبه اول سواد آموزي

کسب رتبه اول در سواد آموزی و نیز شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به کمک مدیران محلی بدون پشتیبانی و الزامات مدیریتی استاندار مقدور نبود. متاسفانه پدیده بازماندگی از تحصیل به یکی از بحران های آموزش و پرورش در کشور تبدیل شده است که کارشناسان فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بحران در روابط خانوادگی و .... از علل و عوامل موثر در آن می دانند.

به همین دلیل شناسایی دانش آموزانی که به مدرسه مراجعه نمی کنند ضروری است، این مسئله نیازمند همکاری دستگاه های مختلف از جمله فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران، اداره ثبت احوال و .... دارد که از سوی رئیس شورای آوپ استان در جلسات شورا و کارگروه های تخصصی بخوبی در حال پیگیری است.

تلاش استان براي افزايش فضاهاي اردوگاهي

آنها که با بخش فعالیتهای فوق برنامه آموزش و پرورش و امکانات اردوگاهی فرسوده آن آشنایی دارند، می دانند که اصلاح و توسعه امکانات اردوگاهی آموزش و پرورش استان از تجهیز کلاسهای رسمی مدرسه برای دانش آموزان واجب تراست. سالهای زیادی است که دانش آموزان خوزستان در این تابستانهای طولانی مجبورند (به دلیل فقدان اردوگاه های مناسب در استان) در فضای بی عملی، در چهار دیواری های خانه، اوقات فراغت خود را با فضای مجازی سپری کنند و از مشکلات آن نیز رنج ببرند

 در چنین شرائطی اراده استاندار جوان در تقویت و توسعه فضاهای اردوگاهی گام بسیار بسیار بلندی برای تامین سلامت روح و روان کودکان ،نوجوانان و جوانان این استان خواهد بود که به حول قویه الهی با انجام آن، شکاف بسیار عمیق فضاهای مناسب اردوگاهی این استان با سایر استانها، کمی کمتر شود و ما مجبور نباشیم بچه هایمان را برای برخورداری از یک محیط سرسبز و مناسب، راهی استانهای دیگر کنیم. در این خصوص قول مساعد رئیس شورای آموزش و پرورش استان در اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار جهت تخهیز، تعمیر و پشتیبانی از فوق برنامه های اردوگاهی اقدام موثری در این زمینه خواهدبود

پشتيباني از طرح هاي ورزشي

از دیگر اقدامات رئیس شورای آموزش و پرورش استان ، پشتیبانی از طرحهای ورزشی است. وی با پذیرش تامین منابع مورد نیاز احداث و راه اندازی 3 استخر و 2 سالن سرپوشیده و نیز پشتیبانی از طرحهای کوچک ورزشی در حال اجراء در سراسر استان از منابع استانی، عملکرد خوبی از خود طی سالی که گذشت به نمایش گذاشته است.

واقعیت آن است در صورت تحقق کامل منابع تخصیصی و تداوم این روند در سالهای آتی و نیز شدت بخشیدن به این اقدامات، می توان کارنامه دکتر شریعتی را در مقام مقایسه با دوره های گذشته علی رغم شرائط بد اقتصادی کارنامه موافقی ارزیابی کرد وامیدوار بود آموزش و پرورش استان در جایگاه مناسبتری نسبت به سالهای گذشته قرارگیرد

 

*عضو انجمن معلمان كشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =