رئیس سازمان ثبت‌ احوال کشور گفت: برای تمدید کارت ملی هوشمند تنها تا پایان سال جاری فرصت باقیست و این فرصت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

  به گزارش خبرآنلاین،حمید درخشان‌نیا در آیین افتتاح ایستگاه سیار خدمات کارت هوشمندی ملی در موسسه خیریه جامع سالمندان استان مرکزی و در جمع خبرنگاران با اشاره به سوم دی که به عنوان روز ملی ثبت احوال و اول تا هفتم دی که به عنوان هفته ثبت‌احوال نامگذاری شده است، بیان کرد: روز ملی ثبت‌احوال یادآور تلاش صدساله برای ثبت‌احوال در کشور است. برای اولین بار از سال 1297هویت در ایران به صورت رسمی و نوین به ثبت رسید و امروز شاهد ثبت نوین و الکترونیکی کلیه احوال در این سازمان هستیم.

وی کارت هوشمند ملی را یکی از نشانه‌های عملکرد الکترونیکی ثبت‌احوال در کشور دانست و گفت: در این کارت کلیه مشخصات بیومتریک افراد اعم از تصاویر، اثر انگشت و امضای الکترونیکی وجود دارد. تاکنون بیش از 30 میلیون کارت ملی هوشمند در کشور صادر شده است. این پروژه برای حدود 60 میلیون ایرانی بالای 15 سال تدوین شده و باید تا پایان سال 1397 به اتمام برسد.

درخشان‌نیا تصریح کرد: به جهت تسریع در صدور کارت و دقت کار و افرادی که توانایی مراجعه به مراکز ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی را ندارند ایستگاه سیار راه‌اندازی شده است. در حال حاضر 100 ایستگاه در نقاط مختلف کشور فعال است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد ایستگاه به 800 ایستگاه افزایش می‌یابد تا در کلیه روستاها و نقاط دور دست خدمات ارائه شود.

وی با بیان اینکه در هر ایستگاه دو نفر مشغول به خدمات رسانی هستند، افزود: افرادی که تا پایان سال 89 کارت ملی قبلی را دریافت کرده‌اند ملزم به تعویض کارت و دریافت کارت هوشمند ملی هستند چراکه تا پایان سال، کارت قبلی آنها از اعتبار ساقط می شود و عدم دریافت کارت ملی هوشمند و نبود هیچ گونه ابزار هویتی مانعی برای انجام امور آنان خواهد بود.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه فرصت دریافت کارت ملی هوشمند تا پایان سال 96 است و به هیچ عنوان این فرصت تمدید نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 20 میلیون نفر باید تا پایان سال جاری کارت ملی خود را تعویض کنند و حدود هفت میلیون نفر از واجدین شرایط نیز می‌توانند برای سال 97 اقدام به تعویض و دریافت کارت کنند.

وی در خصوص تعویض شناسنامه نیز عنوان کرد: تعویض شناسنامه برای افرادی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شناسنامه دریافت کرده‌اند ضرورتی ندارد مگر در مواردی که شناسنامه آسیب دیده یا گم شده باشد، در غیر این صورت ضرورتی برای تعویض شناسنامه وجود ندارد و امری اختیاری است، اما دریافت کارت هوشمند ملی امری الزامی است و تنها تا پایان سال جاری فرصت باقیست.

درخشان‌نیا در خصوص تعداد ازدواج و طلاق ثبت شده در کشور طی 9 ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: طی 9 ماهه نخست سال جاری 481 هزار و 809 مورد ازدواج و 133 هزار و 366 واقعه طلاق در کشور ثبت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این بازه زمانی یک میلیون و 138 هزار و 246 ولادت به ثبت رسیده است که شامل 586 هزار و 205 مورد تولد پسر و 552 هزار و 41 مورد تولد دختر می‌شود. براین اساس به ازای هر 100 دختر 106 پسر متولد شده است و میانگین سن مادران در تولد اول 28 سال و 10 ماه و پدران 31 سال به ثبت رسیده است.

درخشان‌نیا افزود: 1076 مورد از ازدواج های ثبت شده در 9 ماهه نخست سال مربوط به زنان بالای 60 سال و 7812 ازدواج مربوط به مردان بالای 60 سال بوده است.

رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور تعداد فوت در 9 ماهه نخست سال جاری را 276 هزار و 392 مورد عنوان کرد و گفت: نرخ عمومی مرگ در کشور 4.7 و شایع‌ترین علل مرگ بیماری قلبی و عروقی، سرطان‌ها، تومورها، بیماری دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمدی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =