فیلم| صبح خود را با تماشای شکوهمندترین طلوع خورشید در زمین آغاز کنید

روزهای سرد زمستانی، هنگام طلوع و غروب خورشید، شرایط مساعدی برای مشاهده پدیده‌های اپتیکی در اطراف خورشید فراهم می‌شود. این پدیده‌ها در نوار قطبی به اوج زیبایی خود می‌رسند و چشم‌اندازهای باشکوهی را پدید می‌آورند.

فیلمی که می‌بینید (برای دانلود فیلم اینجا را کلیک کنید)، یک روز سرد زمستانی در پیست اسکی «Vemdalen» واقع در مرکز سوئد گرفته شده و هیجان اسکی‌بازان را از شکل‌گیری هاله‌های خورشیدی متعدد نشان می‌دهد؛ اما هاله خورشیدی چیست و چرا تشکیل می‌شود؟
بازی نور با مولکول‌های جو زمین، پدیده‌های مختلفی را به همراه دارد که رنگ آبی آسمان، ساده‌ترین آن‌هاست. در روزهای بسیار سرد، بخار آب جو منجمد می‌شود و به شکل بلورهای یخ باریک و تخت شش‌وجهی (شبیه به مداد) درمی‌آید. این بلورها در جهت‌های تصادفی در جو پراکنده‌اند و ناظر اگر در زاویه مناسبی نسبت به خورشید و این بلورها قرار داشته باشد، می‌تواند حلقه‌های حاصل از شکست، بازتاب و پراش آفتاب را در آسمان ببیند. زمانی که ابرهای رقیق و مرتفع در برابر خورشید قرار می‌گیرند، معمولا می‌توان برخی از این پدیده‌ها را دید.
هنگام طلوع و غروب خورشید اما این شرایط به حالت ایده‌آل نزدیک می‌شود و تجمع‌های مختلف از پرتوهای خورشید (طیف رنگین‌کمانی حاصل از شکست و پراش و بازتاب‌های نور)، اثرات متنوعی را در فاصله‌های مختلف از خورشید ایجاد می‌کنند. در فیلم فوق هم در سمت چپ و راست خورشید، (درخشان‌ترین نقطه در آسمان) دو نقطه نورانی اما کم‌نورتر دیده می‌شوند که «خورشید مجازی» یا «داغ خورشیدی» نام دارند. داغ خورشیدی حاصل بازتاب نور خورشید از بلورهایی است که عمود بر افق در جو قرار گرفته‌اند. داغ‌های خورشیدی روی هاله‌ای حلقوی قرار دارند که «هاله ۲۲ درجه» نام دارد و دایره‌ای را به قطر ۲۲ درجه حول خورشید تشکیل می‌دهد. تقریبا دو برابر دورتر از این حلقه، «هاله ۴۶ درجه» را می‌توانید تشخیص دهید که به‌وضوح کم‌نورتر از حلقه ۲۲ درجه است. بزرگ‌تر از همه این‌ها هم حلقه‌ای موازی افق است که در فواصل دورتر از خورشید بیشتر به چشم می‌آید.
شایان ذکر است که این فیلم نزدیک به یک ماه پیش در سوئد گرفته شده و پایگاه اینترنتی «تصویر نجومی روز ناسا» آن را برای گرامیداشت آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر کرده است.
۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =