مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان گفت: 400 سازمان مردم نهاد در حوزه خیریه، سلامت، محیط زیست، آسیب های اجتماعی و.... به عنوان واسطه بین ملت و دولت فعالیت می کنند.

مهرداد نادری فر، در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در همدان با اعلام مطلب فوق افزود: ساختار سازمان های مردم نهاد بر مبنای مطالبه گری تعریف شده است.


وی خاطرنشان کرد: استارت سازمان های مردم نهاد و فعالیت های مدنی در دولت اصلاحات زده شد و دولت تدبیر و امید نیز با اعتقاد به نقش مردم در امور کشور به آن توجه ویژه داشته و آن را بارور کرده است.

نادری فر در ادامه به فعالیت 63 سازمان مردم‌نهاد در رابطه با مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره کرد و گفت: 20 موسسه فرهنگی و 42 کمپ نگهداری معتادان در همدان فعال است.

وی از وجود 12 مرکز اشتغالزایی بهبودیافتگان مواد مخدر در استان خبر داد و تصریح کرد: همدان به عنوان یکی از 5 استان پایلوت در مبارزه با مواد مخدر شناخته شده است.

نادری‌فر با اشاره به راه‌اندازی سامانه کشوری مدیریت خدمات درمانی و کاهش آسیب در نظام و رصد وضعیت اعتیاد، افزود: اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی عامل بسیاری از مسایل ناخوشایند از جمله طلاق است که باید کنترل شود.

وی کاهش آمار طلاق در استان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و اظهار داشت: آمار طلاق سال 95 به نسبت سال 94 در کشور 4% بوده که این آمار در استان همدان 6/2 درصد یعنی 2/2 درصد از میانگین کشور، کاهش بیشتری داشته است.

نادری فر، آمار ازدواج را ثابت اعلام کرد و افزود: افرادی که در گروه سنی ازدواج قرار دارند در حال کاهش سن ازدواج هستند.

وی به بیش از 5 هزار کارمند مجرد استان که شغل ثابتی دارند اشاره کرد و گفت: کارمندان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند و دستمزدی که دریافت می کنند با آنچه به عنوان انتظارات در ذهن تصور دارند متفاوت است و به همین دلیل تمایلی به ازدواج ندارند.

مدیرکل اجتماعی استانداری با اعلام اینکه جمعیت استان هم اکنون 1 میلیون 738 هزارو 46 نفر است، یادآور شد: 175 هزار و 533 سالمند در همدان زندگی می کنند که با توجه به تجربیات آنها، برنامه ریزی شده تا ضمن خروج سالمندان از رکود، از توانمندیهای آنها بهره کافی برده شود.

وی بیکاری و رفع آن را مهم ترین موضوع جامعه دانست و تاکید کرد: عدم برنامه ریزی مناسب و مدرن جمعیتی در دهه اول انقلاب، سبب شده که امروز ایران به 3 کشوری که بالاترین نرخ جمعیت بیکار جهان را دارد تبدیل شود.

نادری‌فر افزود: همدان در ایجاد اشتغال به رتبه مطلوبی رسیده ولی همچنان بیکاری و ایجاد اشتغال پویا مهمترین مشکل استان به شمار می آید.

وی در ادامه مسئله کارتن‌خواب‌ها را دغدغه مسئولان و شهروندان دانست و تاکید کرد: وظیفه هر انسانی است که همنوع خود را یاری کند و به همین منظور تشکل‌های خیریه‌ای در شهر همدان شکل گرفته‌ تا نشان دهند مردم همدان به شعار بشردوستانه خود پایبندند.

نادری فر به فعالیت 20 تشکل در حوزه کمک به نیازمندان و 27 مؤسسه خیریه در حوزه سلامت در همدان اشاره کرد و گفت: معتادان متجاهر در مرکز ماده 16 جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند.

وی با اعلام اینکه دو محل برای نگهداری زنان آسیب پذیر و بی سرپرست در استان فعال است، تصریح کرد: انواع امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی و مشاوره‌ای بدون هیچ محدودیتی در این مراکز به نیازمندان سرویس دهی می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان با بیان اینکه 98/1 درصد جمعیت زندانهای استان را مردان و الباقی را زنان تشکیل می دهند، گفت: هم اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی و آموزش فنی و حرفه ای در زندان همدان ایجاد و به مددجویان آموزش های لازم را ارائه می دهد.

وی افزود: اکثر زندانیان علاقمند در زندان با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال، هزینه زندگی خانواده های خود را تامین می کنند.

 

48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =