نگاهی به مشکلات معلولان در جامعه در «شهری برای همه»

مستند «شهری برای همه» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه صارمی و تهیه‌کنندگی وحید مهدی زاده از پنجشنبه پنجم بهمن ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاطمی صارمی نویسنده و کارگردان مستند «شهری برای همه» درباره موضوع این فیلم گفت: این مجموعه مستند در ١٣ قسمت ٣٠ دقيقه‌ای با مشارکت دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و شبکه مستند سیما تولیدشده و به  بررسی مشكلات و معضلات بافت شهری، ساختمان‌ها و فضاهای عمومی، سيستم حمل‌ونقل و شبكه پياده شهری می‌پردازد.

او با تأکید بر اهمیت توجه به بالا نگهداشتن استاندارد زندگی معلولين و جانبازان در جامعه و برخورداری از حقوق شهروندی در استفاده از امكانات هم‌سطح با ديگر افراد جامعه، افزود: این قشر از جامعه به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جهان، در دسترسي به فضاهای عمومي و بافت شهري دچار مشكلات زیادی هستند، مشکلاتی که نه به دليل مخالفت جامعه و يا نبود قوانين، بلكه به دليل شكل طراحی‌شده فضاهای عمومی به وجود آمده‌اند.

صارمی گفت: «شهري براي همه» تلاشی در جهت فرهنگ‌سازی برای برداشتن موانع انديشه و تفكر و در نهایت موانع شهری است و با استفاده از تجارب کشورهای اروپایی می‌کوشد راهکارهای مناسبی برای مرتفع شدن مشكلات معلولين در ايران ارائه کند.

این کارگردان با بیان اینکه هر جامعه‌ای كه مسائلی مثل سالمندی، جنگ و وقايع طبيعي مانند سيل و زلزله و ..را تجربه كرده باشد، نيازمند شهري بدون مانع است، افزود: تجربه كشورهای اروپايی در جنگ جهاني دوم و اول سبب شده که آن‌ها درزمینهٔ مناسب‌سازی مبلمان شهري براي معلولين پيشرو باشند، بنابراین بخش‌هایی از «شهری برای همه» را در كشورهای آلمان و سوئد  تصویربرداری کردیم تا امكانات موجود را با استانداردهای پيشرفته مقايسه و در جهت مرتفع شدن مشكلات معلولين در ايران فرهنگ‌سازی کنیم.

تهیه‌کنندگی این مستند را وحيد مهدی زاده بر عهده دارد و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربرداران ایران مصطفی فریدونی و عباس عباسی، تصویربرداران کشورهای خارجی علی بشارت و علیرضا صارمی، تدوینگران حامد مسعودی و حمیدرضا مسعودی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز علی باروتی،گوینده سینا ییلاق بیگی، عكاس  احسان نقابت، مدیر تولید فرشته جوادی و روابط عمومی  امیر علی پناهیان اشاره کرد.

«شهری برای همه» پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود، در قسمت نخست این مستند به شهر و شهرسازی و ویژگی‌های یک شهر سالم و ارتباطش با شهروندان و حقوق شهروندی  پرداخته می‌شود و در آن ‌اعظم مهدی‌زاده بنیان‌گذار ورزش معلولین بانوان استان تهران از چالش‌هایی که در شهر با آن روبروست می‌گوید. 

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =