برداشت‎های غلط مانع اجرای طرح‌های مقابله با خشکسالی

علی فراستی گفت:«مسئله انتقال آب و اتصال دو دریا به هم، موضوع اصلی برای حل بحران آب در ایران نیست.»

علی فراستی،  عضو هیئت علمی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در گفت و گو با خبرآنلاین درباره طرح کانال انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس اظهار کرد:« طرح انتقال آب از جنوب ایران به شمال ایران طرح غلطی است و با سو تفاهم مواجه شده است. اتصال دو دریا  اگر برمبنای مقیاس نقشه ای هم باشد،عرض این رودخانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود؛ درحالی که  وقتی از طرح «ایران رود» و پروژه هایی از این قبیل صحبت می شود، بیشتر طرح های غلط مد نظر افراد قرار می گیرد.»

وی افزود:«متاسفانه چون تصویر تاثیر گذاری بیشتر از کلام است خود به خود در ذهن ها ماندگار می شود، حال آنکه برداشت های غلط در رابطه با طرح ها ایجاد شده است.» 

فراستی عنوان کرد:« مشکل، بحران آب و خشکسالی در ایران است. سوالی که پیش می آید این است که ریشه خشکسالی کجا ایجاد شده؟ چقدر آن انسانی است و چه مقدار ابه مسایل قلیمی مرتبط است؟ چه راه حل هایی می تواند برای حل آن مد نظر قرار داد؟»

وی ادامه داد:«مسئله انتقال آب و اتصال دو دریا به هم اصلا موضوع اصلی بحران آب نیست؛ بحران آب حدود  ۱۸ الی ۱۹ سال بیش مطرح شده است. وزرات نیرو تشخیص داد که ما وارد دوره خشک سالی می شویم، گفته می شود که یک دوره خشکسالی سی ساله است، آیا این دوره بعد از سی سال حتما تمام شود یا خیر هنوز معلوم نیست.»

فراستی بیان کرد:«نظرات متعددی برای رفع بحران خشکسالی مطرح است؛برخی معتقدند خشکسالی در ایران دوره ای است که وارد خشکسالی شده ایم و دوباره پس از آن وارد ترسالی می شویم. این دوره گفته می شود بین سی الی چهل سال طول می کشد. واقعیت این است که ما ۱۹ الی ۲۰ سال است که وارد دوره خشکسالی شده ایم و آیا این دوره پایانی خواهد داشت یا نه و یا دوره ای است یا خیر، مشخص نیست.» 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =