سیامک قاسمى*

بازار مسكن در ايران به دليل فراگير بودن اثر ركود يا رونق آن بر همه آحاد مردم و سهم بالاى آن در توليدناخالص داخلى كه حتى بيشتر از سهم نفت است، همواره از اهميت ويژه اى در اقتصاد ايران و پيش بينى ركود يا رونق كل اقتصاد برخوردار است .

در بررسى ركود يا رونق در بازار مسكن و بطور فراگير در همه عرصه هاى سرمايه گذارى توجه به اين نكته مهم حائز اهميت است كه شاخص مقايسه سود يا زيان و ركود يا رونق در همه بازارها از جمله بازار مسكن، نه صفر رياضى كه نرخ تورم است . به اين معنى كه به عنوان مثال در صورتى كه نرخ تورم ده درصد و نرخ رشد مسكن در يك سال گذشته هشت درصد باشد، با آنكه بازار مسكن هشت درصد رشد مثبت داشته است اما به دليل رشد كمتر از نرخ تورم بازار مسكن در اين بازه زمانى در ركود قرار داشته و سرمايه گذارى در اين بازار همراه با زيان بوده است . 

از اين منظر است كه لازم است همواره نرخ رشد مسكن و نرخ رشد اجاره را با شاخص تورم مقايسه كرد . در زمينه نرخ رشد اجاره، به دليل ويژگى هاى اجاره و سهم سنگين آن در سبد محاسبه نرخ تورم و همچنين به دليل ساختار تقاضاى اجاره كه همواره تنها تقاضاى واقعى دارد و نه تقاضاى سفته بازى، شاخص نرخ اجاره معمولا با آهنگ نرخ تورم حركت مى كند و با رشد نرخ اجاره نرخ تورم افزايش مى يابد و با كاهش آن نرخ تورم نيز كاهش مى يابد. 

اما شاخص قيمت مسكن به دليل ساختار تقاضاى متفاوت آن كه تركيبى از تقاضاهاى واقعى و تقاضاى سفته بازى است و همچنين وابستگى ركود يا رونق آن به ديگر پارامترهاى اقتصاد كلان همانند سرعت رشد و ساختار نقدينگى ، درآمدهاى نفتى و ساختار عرضه بازار، در طى سالهاى اخير از شرايط متفاوت با نرخ رشد اجاره برخوردار است .   

بازار مسكن ايران بطور كلى با تعريفى كه از مقايسه آن با نرخ تورم براى تعريف ركود يا رونق آن بيان شد، از ابتداى سال ٩٤ تا آذر ماه امسال همانند سالهاى ٩٢ و ٩٣ همواره نرخ رشدى زير نرخ تورم داشته است و با آنكه در ماههايي رشد قيمت آن نسبت به سال گذشته در همان ماه مثبت بوده است اما در همه سه سال و نيم اخير رشد قيمت آن همواره زير نرخ تورم حركت كرده است و به همين دليل براى كسانى كه از سال ٩٢ به بعد، بازار مسكن را به عنوان هدف سرمايه گذارى انتخاب كرده اند اين بازار در طى تقريبا ٤٠ ماه اخير جز زيان ثمر ديگرى نداشته است . 

اما سوالى كه هم اكنون مطرح است آن است كه رشد اخير قيمت مسكن در طى ماههاى اخير آيا به اين معنى است كه در طى ماههاى آينده نرخ رشد مسكن از نرخ تورم پيشي مى گيرد و بازار مسكن وارد يك دوره رونق تازه مى شود و يا رشد مسكن همچنان حتى اگر مثبت هم باشد زير نرخ تورم است ؟ 

بررسى هاى اوليه ما در موسسه بامداد براى پيش بينى بازار مسكن در سال ٩٦ بيانگر اين نكته است كه با آنكه بازار مسكن وارد يك دوره رشد نسبى قيمت ها و افزايش حجم معاملات شده است اما به دلايل مختلف اقتصادكلان و اقتصاد بخش مسكن، اين رشد در سال آينده نيز «رشد غيرتورمى» بوده و بطور خلاصه بايد گفت رشد قيمت مسكن در بهترين حالت در سال آينده برابر با نرخ تورم خواهد بود و اين نكته بيانگر آن است كه حركت بازار در اين مرز تورمى احتمال ايجاد يك موج فزاينده قيمت مسكن همانند سالهاى ٨٦ يا ٩١ را به شدت كاهش مى دهد و اين بازار تنها مطلوب كسانى است كه تقاضاى واقعى در بازار مسكن دارند و نه كسانى كه بازار مسكن را به عنوان يك بازار موازى سرمايه گذارى مى بينند . 

*کارشناس اقتصادی

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    37 14
    پایین آمدن ارزش پول برای همه روشن است اثرات آنرا ابتدا در دلار و کالاها دیگر دیدیم و بعد از آن در مسکن.
    • بی نام RO ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      22 40
      شما دلت رو به این توهمات خوش نکن زودتر واحدهایی رو که به طمع افزایش قیمت احتکار کردی رد کن بره..................
    • بصیری A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      27 5
      من فکرنمی کنم افت ارزش پول ملی توهم باشه
    • بی نام RO ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      10 21
      بالا رفتن قیمت ملک توهمه.......حتی اکر یه دلار بشه ده هزار تومن...........‌‌‌
    • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      2 4
      اخه اگه دلار 1000 تومن دیگه بالا بره که تو خواب خونه ام نمیتونی ببینی. بعدم خونه خریدن که کار تو نیست که میای نطر میدی. با هر 1 ساختمون سازی که دیگه ملک نمیسازه حداقل 20 نفرم مستقیمو غیر مستقیم بیکار میشن. پروفسور اقتصاد خیلی از واقعیتها غیر قابل انکاره البته اگر از چیزی سر در میاری
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    27 27
    درود به شرفت کارشناس، که واقعیت ماجرا همینه. مسکن باید کالای مصرفی بشهنه سرمایه ای . نقدینگی و سرمایه باید به تولید بیاد وگرنه انگل اقتصادیه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    46 2
    مسکن دیر به رکود میره دیرم از رکود در میاد
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      38 17
      ولی وای به روزی که ازرکوددربیاد
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      28 26
      قطعا مسکن از رکود در میاد اما دهسال دیگه.........اون موقع ملکهای الان دلالها رو مفت هم نمیخرند...............
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    40 2
    قیمت هر متر ساخت مسکن 800 هزار تومنه که با سود 25 درصدی میشه 1 میلیون در صورتی که همین ساختمان در پونک متری 4 و نیمه و این یعنی قیمت زمین 70 درصد قیمت ساختمانو تشکیل میده که شهرداری مقصر اصلی این افزایش قیمته به دلیل تراکم فروشی و رشوه
    • بی نام DE ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      40 24
      و بیشتر بساز بفروش ها که با احتکار ملک قیمت را بالا می برند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    37 24
    هرچی رشدم کنه وقتی پول دست مردم نیست کسی خریدار نیست دوباره میاد پایین
  • علي شاهرود A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    50 19
    خروج از ركود دربازار مسكن با توجه به اخذ وامهاي دست و پاگير آنهم با اقساط بالا ، انواع ماده و تبصره ها در شهرداري ها و درنهايت ساخت وسازهاي اكثرا فاقد كيفيت به نظر من اتفاق بعيدي است
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    16 18
    مسکن ارزان نخواهد شد اما گرونم نمیشه ایران از پیک جمعیتی رد شده کافیس نگاهی به صندالی های خالی دانشگاه و پادگان ها بندازین و بحران آب رو فراموش نکنیم که یکی از دلایل گرونی مسکن بود و یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری در أینده هم خواهد بود کاهش قیمت نفت هم تاثیراتشو گذاشته
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    27 1
    اقتصادایران اگه پیش بینی پذیره چراعده ای یک شبه ازفرش به عرش میرن عده ای هم ازعرش به فرش میان؟