علی کریمی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد توضیحاتی درباره چالش‌های این روزهایش ارائه داد.

علی کریمی که این روزها حسابی به خاطر اعتراضاتش به مدیریت فدراسیون فوتبال در توجه عموم است، در گفت‌وگویی تفصیلی توضیحاتی درباره مطالباتش از فدراسیون فوتبال و چالش هایش داده است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید.

خيلي‌ها معتقد هستند سيستم اقتصادي فوتبال ايران به‌شدت بيمار است.

آقايان خودشان در مصاحبه‌هاي‌شان مي‌گويند ٤٠ تا ٤٥ ميليارد تومان بودجه فدراسيون است اما مي‌روند نزديك هفت تا هشت ميليارد تومان پول هزينه مي‌كنند براي كمپ در روسيه! تازه اين دوستان براي پرداخت حقوق كارمندان خود مشكل دارند و ديده‌ايم كه سرمربي تيم ملي هم بارها حقوقش عقب افتاده است. به لطف اين مديريت و نداشتن برنامه‌ريزي از اين مثال‌هاي ناراحت‌كننده زياد است. همين ساختمان ساخته شده در كمپ تيم‌هاي ملي را شما ببينيد. اول گفتند براي مركز ريكاوري تيم ملي است. بعد آمدند ساختمان را دادند به مركز ايفمارك. وقتي رييس فدراسيون عوض شد دوباره اين مركز را از ايفمارك گرفتند و داخلش را تخريب كردند تا دوباره بسازند و در اختيار تيم ملي قرار بدهند. اين وسط هيچ كسي از مسوولان توضيح نخواست روزي كه خواستيد اين ساختمان را با بودجه سنگين بسازيد هدف‌گذاري‌هاي‌تان چه بود؟ اين همه هم دعوا به وجود آمد. جالب اينجاست كه فدراسيون آقاي تاج تصميم گرفت اين ساختمان را به آقاي كي‌روش بدهد و اين مربي بعد از جام جهاني قراردادش با تيم ملي تمام مي‌شود و تيم ملي هم عملا هيچ استفاده‌اي از اين ساختمان نمي‌كند. اينجا براي يك ساختمان چند سال است افراد مختلف با هم درگير هستند اما در كشورهاي ديگر در اين مدت چند استاديوم و كمپ و هتل براي فوتبال‌شان مي‌سازند!

يكي از انتقادهاي جدي به مديريت فدراسيون فوتبال اين است كه نتوانسته همكاري درست و اصولي با كارلوس كي‌روش داشته باشد و به عبارتي ساده‌تر او را مديريت كند.

آقاي كي‌روش يك مربي بين‌المللي و حرفه‌اي است و يك قرارداد سنگين و محكم با فدراسيون فوتبال منعقد كرده است. ببينيد وقتي فدراسيون تا به امروز نتوانسته يك زمين تمرين بعد از هفت سال در تهران به اين مربي بدهد، وقتي حقوق او را با تاخير پرداخت مي‌كند‌ طبيعي است كه نمي‌تواند كنترلي روي رفتار مربي طرف قرارداد خود داشته باشد. به مربيان ايراني تيم‌هاي پايه كه چاره‌اي جز سكوت كردن ندارند نگاه نكنيد. آقايان مي‌گويند بهترين فدراسيون آسيا شديم و كارها خوب است ولي هنوز سرمربي تيم ملي ايران به عنوان قدرت اول آسيا طبق چيزي كه خودشان هميشه مي‌گويند درباره بديهي‌ترين مسائل اعتراض مي‌كند. ببينيد در فوتبال و هر جاي ديگري كه فكرش را بكنيد يك بحثي وجود دارد به نام شرح وظايف! دوطرف آمده‌اند قراردادي امضا كرده‌اند و هر طرف وظايفي دارد. كي‌روش با تمام مشكلات و نقدهايي هم كه وجود دارد جوانگرايي داشته و نتايج خوبي هم با تيم ملي گرفته و دو بار ايران را به جام جهاني برده است. منتها فدراسيون هنوز نتوانسته به وظايف خود عمل كند. بعد خيلي‌ها مي‌گويند كي‌روش چرا انتقاد مي‌كند! خب خواسته‌هايش را اجرا كنيد و زمين تمرين به او بدهيد تا اعتراض نكند! اگر وظيفه خودتان را درست انجام مي‌داديد يا حتي از اين به بعد بدهيد هيچ‌وقت اين حاشيه‌ها درست نمي‌شود. مردم از اين بحث‌هاي تكراري و خنده‌دار خسته شده و تيم ملي براي آنها شده است اعصاب خردي! الان كه ما هم داريم حرف مي‌زنيم باز هم مي‌خواهند تلاش كنند تا سكوت كنيم! بالاخره در اين مسائل يك طرف فدراسيون است و طرف ديگر كي‌روش! واقعا كار سختي است كه بررسي شود كدام طرف وظايف خود را به درستي انجام نداده كه اين مشكلات به وجود مي‌آيد؟ جالب اينجاست كه آقايان مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند مي‌خواهيم مفاد قرارداد با كي‌روش با دقت اجرايي شود! چرا تا چند ماه قبل اين حرف‌ها را نمي‌زدند؟ الان كه هفت ماه به پايان قرارداد باقي مانده يادشان افتاده بايد قرارداد را درست اجرا كنند؟

فدراسيون درباره بسياري از ابهاماتي كه بر سر مسائل مالي و قراردادهاي تجاري وجود دارد هم در اين مدت شفاف‌سازي لازم را انجام نداده است. خود شما سوال‌هاي زيادي از مديريت فدراسيون مطرح كرديد كه به هيچ كدام آنها پاسخي داده نشد!

صاحب واقعي اين فوتبال مردم هستند و حق دارند كه بدانند در اين فوتبال چه مي‌گذرد. آقايان هم وظيفه دارند درباره همه‌چيز شفاف پاسخ بدهند. من از رسانه‌ها هم گلايه دارم. مدام دنبال اين هستند كه ببينند علي كريمي چه مي‌گويد. مدام حرف‌هاي من را تيتر مي‌كنند. مي‌نويسند حمله كريمي به فدراسيون! من كجاي اين فوتبال هستم كه بخواهم به كسي حمله كنم؟ من و خيلي از چهره‌هايي كه بيشتر از من براي اين فوتبال زحمت كشيده‌اند الان بيرون از گود نشسته‌اند و مثل يك هوادار اتفاقات را دنبال مي‌كنند و مديريت آقايان را مي‌بينند. ما كه كاره‌اي در اين فوتبال نيستيم. ولي رسانه‌ها چقدر پيگير پاسخ سوالات و ابهامات هستند؟ چرا نمي‌روند از مديران فدراسيون سوال كنند كه پول قرارداد اسپانسر قبلي سازمان ليگ را چرا بعد از دو سال هنوز نتوانسته‌ايد بگيريد؟ چرا مدام دنبال حرف زدن امثال علي كريمي هستيد؟ ما كه داريم حرف‌هاي‌مان را مي‌زنيم و مردم هم لطف دارند متوجه سوالات و حرف‌هاي ما شده‌اند. چرا هيچ كسي مدام سوالات را از فدراسيون فوتبال تكرار نمي‌كند تا مجبور به پاسخگويي شوند؟ اگر رسانه‌ها سوال نمي‌كنند كه بياييد بگوييد چرا؟ اگر سوال مي‌كنند و جواب نمي‌دهند همين رسانه‌ها بيايند تيتر بزنند و به مردم بگويند كه سوال پرسيديم آقايان تاج، كفاشيان و ساكت جواب ندادند! من اگر بحث دروغي را مطرح كردم چرا از من شكايت نكردند؟ چرا مثل دفعه اول بيانيه ندادند؟ چرا ديگر نگفتند صحبت‌هاي كريمي كمكي به فوتبال نمي‌كند؟ بيايند بگويند خودشان چه كمكي به اين فوتبال كرده‌اند. شايد كارهاي بسيار بزرگي كرده‌اند كه ما نمي‌دانيم. البته شنيده‌ام دارند زمين تمرين خوبي در كمپ تيم‌هاي ملي مي‌سازند كه هنوز معلوم نيست چه زماني چمن آن را مي‌گذارند و آماده بهره‌برداري مي‌شود. اصلا چرا آنقدر دير؟ چرا بعد از هفت سال هنوز اين زمين در اختيار كي‌روش نيست؟

فدراسيون همان‌طور كه تاكنون پاسخي به سوالات شما نداده، هيچ شفاف‌سازي هم درباره مطالبي كه رسانه‌ها پيرامون ابهامات مطرح كرده‌اند، نداشته است.

مردم ايران از زماني كه بازيكن بودم تا الان هميشه به من لطف داشته‌اند و بارها هم گفته‌ام من علي كريمي از اين فوتبال و لطف مردم به خيلي‌ چيزها رسيدم. منتي هم بر سر اين فوتبال بر خلاف آقايان ندارم! اما اگر حرفي مي‌زنيم و بحثي را مطرح مي‌كنيم به خاطر اين است كه دل‌مان مي‌سوزد. الان اگر علي كريمي در كانال تلگرامي يا صفحه اينستاگرام خود از مديران فدراسيون تعريف و تمجيد و براي آنها به‌به و چه‌چه مي‌كرد حرف‌هايش به درد اين فوتبال مي‌خورد؟ باز هم مي‌گويم كه ما بيرون از گود نشسته‌ايم و آقايان پشت ميز خود نشسته‌اند و همه‌چيز را در اختيار دارند. اين فوتبال اصلا جاي ما نيست و جاي همين آقايان است كه دارند مديريت مي‌كنند! من اگر مي‌خواستم به هر قيمتي در اين فوتبال باشم كه الان سوال نمي‌كردم! اگر اهل سياسي كاري و ائتلاف و بودن به هر قيمتي بودم كه تا الان ركورد بازي‌هاي ملي در اختيارم بود. با پيراهن پرسپوليس از اين فوتبال خداحافظي مي‌كردم! همه آدم‌ها ممكن است اشتباهاتي داشته باشند منتها من با تمام آن چيزي كه مردم در زمان فوتبال بازي كردنم و تا همين الان ديده‌اند هيچ‌وقت اهل خيلي از كارها براي ماندن و بودن نبودم! براي اينكه نفع شخصي ببرم حاضر نشدم هر كاري انجام دهم و اگر به حرفي اعتقاد دارم آن را مطرح نكنم! سابقه همه آدم‌ها براي اين مردم مشخص است و آنها بهترين قاضي هستند. الان هم اگر حرفي مي‌زنم دلم مي‌سوزد آقايان به جاي اينكه تماس بگيرند با اين‌ور و آن‌ور تا صداي كريمي را خاموش كنند بهتر است به خودشان بيايند. فكر كنند ببينند چه مي‌گوييم. يك دايره دور خودشان كشيده‌اند و فوتبال و مديريت شده براي آنها افراد حاضر در اين دايره!‌ با اين دايره و آدم‌هاي‌تان كه به جايي نرسيديد! حداقل يك بار بيايند درست مشورت بگيرند و درست كار انجام بدهند. واقعا نمي‌خواهند جوري مديريت كنند كه فردا روزي از اين فوتبال رفتند مردم بگويند خدا پدرشان را بيامرزد كه به اين فوتبال خدمت كردند!

هنوز براي خيلي‌ها سوال مهم اين است كه چرا علي كريمي چنين سوالاتي را از مديران فدراسيون فوتبال مطرح كرده است.

سوال پرسيدن مگر ايراد دارد؟ من تا وقتي سوال داشته باشم از مديران فدراسيون مي‌پرسم. از مديران فدراسيون فوتبال سوال كردند كه آن كارت‌هاي هديه را براي چه كاري استفاده مي‌كرديد!!! به هر حال در ١٠سال گذشته آقايان تاج و كفاشيان همراه نفر اول يا دوم اين فوتبال بوده‌اند و حرف اول و آخر را در فوتبال كشور زده‌اند. نمي‌توانند بگويند سوالات و بحث‌ها مربوط به دوره آنها نيست. آقايان بگويند اين كارت هديه‌ها را چه زماني و به چه علتي استفاده مي‌كردند!

درباره پرونده اسپانسر قبلي سازمان ليگ هم سوالات بسيار مهمي مطرح كرديد كه بازتاب گسترده‌اي در محافل ورزشي و رسانه‌ها و حتي بين مردم داشت.

اين روزها تمام مردم اخبار و اتفاقات را از فضاي مجازي دنبال مي‌كنند و با اين حال آقايان همه كار كردند مصاحبه من با آن برنامه تلويزيوني بازپخش نداشته باشد. جالب اينجاست كه صحبت‌هاي من در فضاي مجازي بازتاب داشت و همه متوجه شدند چه بحث‌هايي را مطرح كرديم. وقتي هم گفتم كه در يك برنامه تلويزيوني حاضر هستم مقابل تاج و ساكت و كفاشيان بنشينم فقط براي اين بود كه به مردم نشان بدهم اگر لازم باشد خيلي از بحث‌ها را مطرح خواهم كرد كه اگر باز شوند آن وقت اين‌طور نخواهد بود كه اوضاع همين‌طوري پيش برود. بحث‌هايي كه مطرح مي‌كنم تهديد نيست. علي كريمي زير بار زور هيچ‌وقت حاضر نشده سكوت كند و الان هم سوالات زيادي به لطف مديريت آقايان دارم كه خواهم پرسيد. من بعد از اين همه سال حضور در فوتبال هنوز در يك برنامه زنده تلويزيوني حاضر نشده‌ام ولي آقايان هر روز در رسانه‌ها هستند. اگر گفتم مناظره خواستم مردم متوجه بعضي مسائل باشند؛ وگرنه مخاطبان من همين مردم و دوستان عزيزي هستند كه لطف دارند و در فضاي مجازي صحبت‌هايم را مطرح مي‌كنند تا بازتابي ميليوني داشته باشد، نه رسانه‌اي كه اصلا بيننده ندارد!

يك بار پستي هم خطاب به عادل فردوسي‌پور منتشر كرديد كه با واكنش او در برنامه نود با بيان اينكه حتما ابهامات مورد اشاره از سوي شما را پيگيري خواهد كرد، مواجه شد.

من با خود عادل هم صحبت كردم. من علي كريمي كه هيچ!‌ اما اگر اين فوتبال و فوتبالي‌ها نباشد برنامه نود و فردوسي پور و اين مديراني هم در كار نخواهند بود. شما برويد ببينيد چرا در دو سال گذشته هيچ انتقادي از مديريت فدراسيون فوتبال نشده است. عادل كه از همين مديران در مراسم جايزه هم گرفت ديگر مطلبي درباره فدراسيون مطرح نمي‌كند. چرا به پرونده بليت‌فروشي ورود كرد و كفاشيان را روي خط آورد اما به قرارداد اسپانسر قبلي سازمان ليگ نپرداخت؟ آيا واقعا مشكل اين فوتبال جادوگري است؟ چرا چند برنامه درباره جادوگري و بليت فروشي پخش شد اما هيچ آيتمي درباره خسارت ٦٩ ميليارد توماني كه به شركت اسپانسر قبلي سازمان ليگ از تبليغات محيطي داده شده است، پخش نشد؟ در فوتبالي كه اگر اين پول از شركت مورد نظر گرفته مي‌شد بسياري از مشكلات باشگاه‌ها حل مي‌شد. اين پول از بودجه يك سال فدراسيون فوتبال هم بيشتر است كه آن را حيف‌وميل كردند!!

 

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =