«خبرجنوب» نوشت: حمل و نقل پاک مهم ترین اولویت شورا و شهرداری در مدیریت جدید شهر شیراز است.

شهردار شيراز در همايش روز حمل و نقل با اعلام اين مطلب گفت: يكي از مهم ترين نكاتي كه شوراي پنجم و من به عنوان منتخب آن ها در اولويت فعاليت هاي خود قرار داده ايم، توجه به حمل و نقل پاك است. ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه به دليل توسعه كالبدي كلانشهرها به ناچار شهرها مجبور به توسعه شبكه معابر و ساخت پل هستند و در كنار آن ترافيك مراكز كلانشهرها نشان مي دهد كه سياست گذاران در شهرها بايد هوشمند سازي به ويژه در مراكز شهرها توجه كنند چرا كه هر چقدر شبكه معابر را توسعه دهيم به ناچار اين ترافيك به مركز شهر مي آيد و باعث بروز مشكل براي شهروندان مي شود. حيدر اسكندرپور افزود: در كنار اين موارد يكي ديگر از مشكلاتي كه به دليل ترافيك به وجود مي آيد آسيب هاي زيست محيطي است و ما براي رفع مشكلات ترافيكي مراكز شهرها راهي جز هوشمند سازي و در كنار آن توسعه حمل و نقل ريلي به عنوان يك حمل و نقل پاك نداريم. وي گفت: در اين ارتباط براي شهر شيراز 6 خط مترو پيش بيني شده كه خط يك آن پس از 16 سال به صورت ناقص به بهره برداري رسيده و خط 2 آن نيز در حال اجراست. خط 3 نيز تا چند ماه آينده كلنگ زني مي شود اما هزينه ساخت مترو بسيار بالاست به گونه اي كه براي ساخت خط 2 بيش از 4 هزار ميليارد تومان و براي خط 3 نيز به 3 هزار ميليارد تومان بودجه نياز داريم كه با اين تفاسير تا 3 سال آينده براي ساخت خطوط 2 و3 به 7 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.
اسكندرپور اضافه كرد: اما اين در حالي است كه با توجه به محدوديتي كه ما در زمينه نرخ كرايه مترو داريم و اين سياست كه همه بايد از اين وسيله نقليه استفاده كنند و دولت و شهرداري حتي بايد سوبسيد هم براي آن بپردازند اين گونه پروژه ها جذابيتي براي سرمايه گذاران ندارد. وي افزود: مجموعه شهرداري شيراز با جديت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومي است و طي ماه هاي آينده شاهد تحولاتي در حوزه حمل و نقل عمومي و ارايه بهتر اين خدمات به شهروندان خواهيم بود اما براي رفع كامل مشكلات نيازمند هماهنگي بيشتر ميان دستگاه هاي مختلف هستيم.
ریيس شوراي اسلامي شهر شيراز هم گفت: اگر بخواهيم مشكلات شيراز را دسته بندي كنيم به طور قطع ترافيك و حمل و نقل مهم ترين آن هاست. ما به دنبال شهري امن و سالم هستيم كه براي دستيابي به اين امنيت نيز راهي جز توسعه حمل و نقل عمومي نداريم.
سيد احمد رضا دستغيب اظهار داشت: البته حمل و نقل عمومي نيز بايد از 3 خصوصيت اصلي شامل ايمني، سرعت و ارزان بودن هزينه برخوردار باشد كه وجود اين ويژگي ها مي تواند موجب استقبال مردم از وسايل حمل و نقل عمومي شود. وي اضافه كرد: در اين ميان هر چقدر ما خيابان ها را عريض تر كنيم و پل بيشتري بسازيم به معناي آن است كه از مردم دعوت كرده ايم خودروهاي شخصي بيشتري را به خيابان ها بياورند و در نتيجه ترافيك سنگين تري را شاهد خواهيم بود. انگار به مردم ياد مي دهيم به جاي استفاده از حمل و نقل عمومي و پياده رو از خودروي شخصي استفاده كنند. امروز شاهد هستيم كه هر نفر با يك خودرو در حال گذر از خيابان هاي شهر است. فرمانده انتظامي فارس نيز در اين همايش با اشاره به سهم بالاي حمل و نقل بار جاده اي در تلفات حوادث رانندگي فارس گفت: يكي از عمده ترين عوامل تصادفات جاده اي ما وجود جاده هاي فرعي فراواني است كه به جاده هاي اصلي مي پيوندند و در كنار آن با توجه به كشاورزي بودن استان و وجود روستاهاي فراوان ما شاهد تردد افراد زيادي هستيم كه با موتور سيكلت آن هم بدون داشتن كلاه ايمني در جاده ها تردد مي كنند و همين امر نيز باعث تلفات جاني زيادي مي شود.
سردار گودرزي افزود: براساس آمار تنها 2 درصد از موتورسواران در استان فارس از كلاه ايمني استفاده مي كنند اين در حالي است كه در استاني مانند خراسان جنوبي اين رقم 95 درصد است و به همين دليل نيز تلفات آن ها بسيار كمتر است.
وي از موقعيت استان فارس به عنوان كريدور شمال به جنوب كشور و نيز طول بالاي جاده هاي استان به عنوان يكي از عوامل بالا بودن آمار تلفات جاده اي در اين استان ياد كرد و ادامه داد: گرچه جريمه هاي مربوط به تلفات رانندگي كاهش يافته اما اين مدنظر ما نيست بلكه اميدواريم با توجه به فرهنگ غني مردم ما ديگر نيازي به جريمه وجود نداشته باشد. اين زيبنده مردم فارس با اين تمدن كهن نيست كه رتبه اول تلفات جاده اي و درون شهري تصادفات را در كشور داشته باشيم البته با توجه به طول جاده ها و جمعيت استان نمي توان فارس را با استان هاي ديگر مقايسه كرد اما توسعه حمل و نقل عمومي، پياده محوري و ايمن سازي و ساماندهي جاده ها مي تواند تا حدود زيادي اين تلفات را كاهش دهد.
سردار گودرزي از ارتقاي فرهنگ شهروندي به عنوان يكي از عوامل كاهش تلفات رانندگي ياد كرد و گفت: آمار تلفات حوادث رانندگي جاده هايمان تا 40 هزار نفر كشته را نشان مي دهد هر چند اين رقم امروز تا حدود زيادي كاهش يافته اما هنوز هم آمار بالاست به گونه اي كه به گفته مدير كل بهزيستي استان تا ماه رمضان 270 هزار معلول ناشي از تصادفات در استان فارس وجود داشت كه آماري تكان دهنده است.
فرمانده انتظامي فارس با انتقاد از برخي مشاغل كه پياده روهاي شهر را اشغال كرده اند خواستار برخورد قاطع با فعالان اين مشاغل شد.
ریيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر نيز در اين جلسه خواستار پيگيري مسئولين در خصوص ثبت ملي هفته حمل و نقل در تقويم كشور شد و گفت: حركت به سمت تبديل شدن به شهر هوشمند در دستور كار شوراي شهر شيراز قرار گرفته است.
نواب قائدي ادامه داد: تعيين ساز و كار مناسب براي استفاده از كارت شهروندي به منظور استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومي و پاركينگ ها، تامين اعتبار مورد نياز خريد 185 دستگاه اتوبوس كه امروز آماده تحويل شهرداري است و اجراي طرحي براي ساماندهي فعاليت ناوگان حمل و نقل بار درون شهري همچنين در نظر گرفتن ساعاتي خاص براي تخليه بار اين ناوگان از جمله مواردي است كه از شهردار شيراز تقاضا داريم به آن ها توجه ويژه داشته باشد.
وي خواستار هماهنگ شدن نواحي شهرداري شيراز با كلانتري هاي حوزه استحفاظي خود شد و گفت: يكي از مواردي كه بايد در دستور كار شهرداري قرار گيرد ساماندهي وضعيت كمربندي شيراز است.
طبق توافق صورت گرفته قرار بود از 6 تقاطع پيش بيني شده در كمربندي 3 مورد آن توسط شهرداري و 3 مورد توسط راه و شهرسازي اجرا شود ولی به رغم آن كه شهرداري ساخت 3 تقاطع خود را بر روي كمربندي شروع كرده اما راه و شهرسازي هنوز اقدامي براي ساخت 3 تقاطع سهم خود نكرده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز هم گفت: امروز ترافيك اصلي ترين مشكل كلانشهرهاي كشور است كه در زير ساخت هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه نيز اثر گذار است و اين نيازمند تغيير رويكرد مسئولين است.
ناصري با اشاره به فعاليت 30 نهاد مختلف در حوزه ترافيك اظهار داشت: با توجه به وجود اين تعداد نهاد در حوزه حمل و نقل ما هنوز هم با مشكلات زيادي رو به رو هستيم و آمار تلفات و معلولين هنوز بالاست.
وي افزود: نگاه خودرو محور در كلانشهرها، فراموش شدن انسان محوري و عدم توجه به شرايط زيست محيطي به عواملي براي افزايش بيماري ها تبديل شده است. ناصري از تقويت حمل و نقل عمومي به عنوان يكي از اصلي ترين عوامل رفع مشكلات حوزه حمل و نقل ياد كرد و گفت: در حال حاضر 500 دستگاه از اتوبوس هاي شيراز فرسوده است و در حالي كه براي رفع مشكلات شهر به 1500 اتوبوس نياز داريم تنها 850 اتوبوس در شهر وجود دارد اين در حالي است كه به دليل نبود زيرساخت هاي مورد نياز در خصوص راه اندازي خطوط BRT و ويژه نيز با مشكلات زيادي رو به رو هستيم.
گفتني است، در پايان اين مراسم از تعدادي از فعالان حوزه حمل و نقل تجليل به عمل آمد، همچنين در اين مراسم از 4 نفر از خبرنگاران فعال حوزه حمل و نقل شهر شيراز از جمله جلال الدين عرفاني خبرنگار روزنامه «خبرجنوب» نيز تقدير شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =