جیب خالی آموزش و پرورش برای مرمت قلعه ژنرال سایکس

«خبرجنوب» نوشت: وقتی ژنرال سایکس قلعه نظامی انگلیسی ها را در نزدیکی نی ریز ساخت تصور نمی کرد این بنای سنگی روزی به جاذبه گردشگری تبدیل شود. هرچند که این روزها قلعه اس.پی .ار (S.P.R) شباهت بسیاری به مخروبه دارد و نزدیک به 50 درصد از کل بنا تخریب شده، اما به گفته شهردار نی ریز، سال آینده این قلعه تاریخی ساماندهی و مرمت خواهد شد تا به جاذبه جدید گردشگری این شهر بدل شود.

قلعه اس پي ار (S.P.R) بنايي حدود صدساله است كه از سنگ و ساروج ساخته شده و در سال 1379 به شماره 3287 در فهرست ملي به ثبت رسيده است. بنايي كه در زمان جنگ جهاني اول و به علت سوق الجيشي بودن منطقه ني ريز و قرارداشتن بر سر راه هاي كرمان، يزد، بندرعباس، شيراز و اصفهان در اين محل و توسط نيروهاي انگليسي و هندي به فرماندهي ژنرال سايكس پس از تصرف ني ريز ساخته شد. قلعه اي كه به پايگاه پليس جنوب يا قلعه S.P.R برگرفته از سپاه انگليسي ها معروف بوده است.
طبق اسناد تاريخي موجود، اين قلعه در سال 1296 شمسي در نزديكي ني ريز احداث شده است، قلعه اي با 4 برج نگهباني و بسيار مستحكم كه حتي زماني پناهگاه افسران انگليسي در جنگ با سربازان ني ريز و فارس بوده است. اين بناي سنگي طي دهه هاي اخير به متروكه اي تبديل شد به طوري كه بيشترين آسيب ها و تخريب ها در اين بنا در دهه هاي 30 و 40 شمسي رخ داد و طبق اظهار نظر برخي از كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي فارس، 50 درصد از اين بناي تاريخي تخريب شده كه عمده آسيب ها عامل طبيعي داشته است.
در حال حاضر ديوارها و برج هاي قلعه (S.P.R) دچار آسيب هاي جدي شده و فرو ريخته است. حتي با ورود به اين قلعه مي توان تاسيسات تخريب شده آن را به وضوح ديد. با اين حال 17 سال قبل اين اثر به دليل ارزش هاي معماري و تاريخي اش در فهرست ملي به ثبت رسيد، اما با توجه به شواهد موجود به نظر مي رسد كه ثبت اثر در اين فهرست هم نتوانست جلوي تخريب آن را بگيرد.
به گفته تني چند از فعالين حوزه ميراث فرهنگي فارس، اين قلعه تاريخي ني ريز در حال حاضر در تملك آموزش و پرورش است و با وجود دارابودن مالك و حتي ثبت در فهرست ملي، مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفته و چنانچه اين روند ادامه يابد، قلعه در آينده اي نزديك نابود خواهد شد.
در اين رابطه حميدرضا هادي رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ني ريز بر لزوم ساماندهي ، حفاظت و مرمت قلعه S.P.R تاكيد كرد و گفت: طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده مقرر شده كه اين قلعه تاريخي با همكاري شهرداري ني ريز به مجموعه اي گردشگري تبديل شود.
به گفته هادي، طرح مرمت قلعه نيز در دست تهيه است.
در ادامه اين گفت وگو، حامد فرغت شهردار ني ريز نيز به خبرنگار ما گفت: زمين هاي اطراف اين قلعه تملك شده و بودجهاي هم براي ساماندهي محوطه، مرمت، بازسازي و احياي ديوارهاي قلعه درنظر گرفته شده كه اميدواريم عمليات اجرايي آن در سال آينده آغاز شود.
وي ادامه داد: اجراي طرح ساماندهي قلعه تاريخي S.P.R با همكاري و نظارت ميراث فرهنگي انجام خواهد شد و قرار است به زودي از سوي اين اداره نيز طرح مطالعاتي و جامع مرمتي بنا تهيه گردد.
شهردار ني ريز با اشاره به اينكه قلعه در تملك آموزش و پرورش است و از سال 79 در فهرست ملي به ثبت رسيده، گفت: با توجه به اينكه قلعه يك بناي ملي محسوب مي شود، دخل و تصرف خاصي در آن صورت نگرفته، اما گذشت زمان آن را تخريب كرده است.
فرغت در ادامه افزود: متاسفانه آموزش و پرورش توان مالي حفاظت و مرمت اين بنا را ندارد و از آنجايي كه بنا جزئي از تاريخ و فرهنگ مردم ني ريز محسوب مي شود، مرمت و احياي آن در دستور كار قرار گرفته است و سال آينده قلعه و محيط پيراموني آن ساماندهي خواهد شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =