ایسنا نوشت: پدیده افشای تصاویر سلبریتی‌ها در فضای مجازی اصلا چیز عجیبی نیست. خیلی‌وقت‌ها تصاویر بسیار خصوصی از زندگی افراد مشهور به صورت دست به دست میان مردم می‌چرخد و این تجاوز به حریم خصوصی فرد، بسیار زشت و نازیباست اما یک وقت‌هایی هم هست که یک فرد مشهور در لحظه‌ای تصمیم به یک انتخاب متفاوت در فضایی کاملا عمومی می‌زند و حالا اگر تصاویرش در چنین فضایی توسط مردم ثبت و منتشر شد، دیگر نامش تجاوز به حریم خصوصی نیست. این یک موضوع کاملا جداگانه است و ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

روز گذشته تصاویر غیر معمول یکی از مجریان محجبه، پرحاشیه و مشهور صدا وسیما در یک محیط باز در یکی از کشورهای اروپایی در فضای مجازی منتشر شد و اظهارنظرهای متفاوتی را از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. خیلی‌ها او را به رفتار دوگانه محکوم کردند و خیلی‌های دیگر هم مدافع خانم مجری مشهور بودند و انتشار عکس‌هایش را تجاوز به حریم شخصی او دانستند اما این یادداشت قرار نیست، دنبال قاتل بروسلی باشد. فقط می‌خواهیم با هم راجع به جنبه‌های مختلف یک اتفاق صحبت کنیم؛ اینکه چه عواملی باعث می‌شوند یک اتفاق معمولی با این همه واکنش تند همراه شود؟

صدا و سیما و سیستم معیوب الگوپروری
یکی از عواملی که باعث شده این اتفاق در دید مخاطبان بسیار بزرگ و غیرمعمول جلوه کند، «رسانه ملی» است. در واقع این موضوع به ذهن مخاطب خطور می‌کند که «رسانه ملی» تمام این سال‌ها سعی کرده است فردی را به عنوان الگوی حجاب به دختران معرفی کند که ترجیح می‌دهد در جایی به غیر از ایران، پوششی متفاوت داشته باشد و این احساس به فرد دست می‌دهد که رسانه با او صادق نبوده است. «رسانه ملی» در راستای نیت خیرخواهانه‌اش می‌تواند فردی را به عنوان الگو به مخاطب معرفی کند که یک محجبه واقعی باشد، نه اینکه بخواهد الگوسازی کند.

هر حریمی شخصی نیست
هر رسانه‌ای می‌تواند به افراد مختلف هویت متفاوت و شهرت ببخشد. وقتی فردی آن هم از طریق صداوسیما به شهرت می‌رسد بالطبع کارش سخت‌تر است. آدم‌های مشهور می‌توانند در خانه خودشان هر سبک زندگی را که دوست دارند داشته باشند اما بالطبع جامعه، حریم شخصی هیچ‌یک از ما نیست. یعنی هر حریمی،‌ شخصی نیست. حالا وقتی یک سلبریتی در اجتماع دست به یک انتخاب متفاوت می‌زند، باید مسئول انتخابش باشد. مثلا از انتخابش دفاع کند یا درباره آن توضیح دهد؛ نه اینکه نوک پیکان را به سمت دیگران بگیرد و همه را به غیر از خودش متهم کند.

البته دست به دست کردن تصاویر آن فرد و از بردن آبرویش هم از نظر اخلاقی و هم از نظر شرعی در هر صورت زشت و ناپسند است.

دود ماجرا به چشم چه کسی می‌رود؟
به طور قطع بانوانی که چادر را به عنوان پوشش و لباس دائمی خود انتخاب کرده‌اند، وقتی می‌بینند از پوشش آنها استفاده ابزاری می‌شود، دچار احساس بدی نسبت به همان سلبریتی و رسانه‌ای که او را الگوی حجاب برتر معرفی کرده است، می‌شوند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    442 4
    موافقم یبام دو هوا بده چطور خانم خالقی بایک عکس ردصلاحیت شد و این خانم همچنان سرکار؟
    • mahmood IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      38 1
      این که خان نامداری در خارج بدون حجاب بدوده اند به خودشان مربوط است ولی ریاکاری بد است که میاد و میگه «افتخار میکنم چادری ام» این کار ایشان باعث بدبینی بعضی ها به زنان چادری باشه.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      0 67
      اگه کار خانم نامداری تظاهره پس کار اون خانم های بدحجاب که توی شب احیا قرآن گذاشته بودن سرشون و یک شبه مسلمون شده بودن چیه؟؟ ...اگه این کار تظاهره پس کار اون خانم ها هم تظاهره...جالب اینجاست خانم های بدحجاب میگن تو حریم خصوصی ما دخالت نکنید و پوشش هرکس به خودش مربوطه اما نمیدونید تو این چند روزه تو شبکه های مجازی چقدر به خانم نامداری حمله کردن و بهش تهمت زدن...ملت ایران فقط برای خودشون روشنفکرن نه برای دیگرون
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 84
      اونوقت کار اون دخترهای بدحجابی که کل سال رو به قوانین اسلام هیچ اعتنایی ندارن اما تو محرم و شب احیا دعا یه دفعه رنگ عوض میکنن چیه؟؟ لابد کار اونها اعتقاده و کار اینها تظاهره
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      4 223
      یکی نیست به این ملت بگه به شما چه ربطی داره که این خانم ظاهرش اونجوری بوده...مگه خودتون تو کل زندگیتون یک رنگید که از دیگرون انتظار یکرنگی دارید... چجور وقتی گشت ارشاد بهتون گیر میده میگید زندگی خصوصی من به خودم مربوطه اما تو این مسئله همتون دارید به زندگی اون خانم دخالت میکنید...واقعا این مردم معلوم نیست با خودشون چند چندن
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    371 4
    میگن داخل ماشین حریم خصوصی نیست، اونوقت چطور پارک به اون بزرگی حریم خصوصیه و همه افراد پارک محرم هستند؟ تو بخشی از یک فیلم که کاسکه بچه رو هل میدن عقب و جلو رفتارشون هم غیر طبیعیه.
  • محمد اسمعیل A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    متاسفانه عمده مردم بنا بر شرایط حاکم بر زندگیشان .واکنش و کنش شعاری دارند. حال اگر خود واقعیشان یا خود واقعی مان باشیم . همگی از هم فرار میکنیم . از ماست که بر ماست .همدیگر را قضاوت نکنیم
  • بدون نام ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    102 1
    اين خانم و تمامي خانم ها هر جايي كه دوست دارند و هر جوري كه ميخواهند زندگي كنن و اصلا كشف لباس كنن واقعا به هيچكس حتي همسرش هم ربطي نداره ولي عصبانيت مردم از اين هست كه چرا رياكاري چرا دروغ گويي و چرا خودش رو الگوي حجاب اسلامي در رسانه ميلي اعلام ميكنه بعد تا فرصتي پيش مياد واسه خودش ترك حجاب ميكنه از اون طرف اگر در مورد پوشش خانم ها ازش سوال بشه ميگه اينها چنين هستن و چنان
  • رضا IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    139 1
    معضل پيش آمده برای خانم نامداری ناشی از عملكرد رياكارانه خود ايشان است و گرنه ملت بيكار نيستند بنشینند عكس يا فيلم يک خانم را ببینند و نشر کنند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 31
    ايشان كه در آن عكس هم چادر داشت.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    33 1
    هرچیز اجباری باعث نفرت می شود . حجاب اجباری باعت نفرت ار حجاب می شود.
  • جواد محرمی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    61 8
    رقابت ایسنا و صدا و سیما بر سر بودجه دولتی مشخصه. رسمی کردن فضای عمومی شهر در حد اتاق جلسات ادارات برای یک قرون دو زار عاقبت نداره. بهتره تعداد رسانه های دولتی کاهش پیدا کنه. همان طور که هر سازمان یک وزارت خوب نیست، هر وزارت یک رسانه هم به صرفه نیست.
  • ایرانم ارزوست IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    120 2
    مردم دو رو شدن. از حجاب برای امرار معاش استفاده میکنن و نه دین و بهشت....چطور ادم های تو پارک محرمن ولی ما ایرانیا نا محرم؟؟
  • مهران IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    71 0
    متاسفانه ضربه ای دیگر به اعتقادات مردم در جامعه ای که تظاهر به اعتقادات مذهبی موجب پیشرفت کاری و دسترسی به رانت میشود
  • رضا A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    164 1
    اصلا این کارا دیگه حریم خصوصی نیست مثلا میشه شما اقای ظریف رو تصور کنید مست تو خیابونای اروپا بعد بگه من مرخصیم هیچ منطق عقل شرع اخلاق هیچی هیچی اینکارا رو توجیه نمیکنه این خانم باید کلا از فعالیت های دولتی معلق بشه
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    87 1
    این خانم با اون پوشش در یک جای عمومی حاضر شدن پس این دیگه نمیشه حریم خصوصی
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    42 1
    با سلام فضای باز و عمومی جز حریم خصوصی نیست ایشون هم باید رعایت میکردند که حاشیه سازی نشه
  • حميد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    176 1
    بايد يك تحليل جامعه شناسي انجام شود كه چرا ريا و دروغ بر جامعه ما حاكم شده، حال آنكه نظامي اسلامي بر كشور حاكم است.
  • نوری A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    45 0
    با سلام: سوال من این است رطب خورده من رطب چون کند؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    287 1
    تا دیگه کسی برای دیگران معلم اخلاق نشه. ما با کسانی که شعار نمی دن کار نداریم و حریم آنها را محترم می شماریم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    107 1
    گند زد رفت،ماستمالیش نکنید،فلسفه نبافید،سلبریتی سلبریتی...یارو دی کاپریو هست این همه قیف و فیس و افاده و ریاکاری نداره،دوتا کار درست از سلبریهاتون ندیدیم،نوکیسه بودن و تازه به دوران رسیدگی که شاخ و دم نداره.یکی میره سومالی و افغانستان و پاکستان و کامبوج میشه انجلینا جولی،اینجا طرف میره سوئد و سوئیس و ... میشه شاخ رسانه ها.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    9 129
    خبر آنلاین عزیز فضای انتخابات تمام شده و بهتره فضاسازی سیاسی در نقدتون وارد نشه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    246 3
    بله یخورده روسریش رفت کنار و همراه با محارم دوغ محلی نوش جان کردند.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 128
    خوب تو محلی که فیلم گرفته شده حجاب نداشتن جرم نیست، ولی ايشون جایی چادر سر میکردن که حجاب اجباريه. شاید ايشون فقط قانون مدار هستن کلا تو این مملکت اینقدر از این پیچیدگی ها و نقص ها وجود داره که نميشه به خیلی از این پدیده ها ایراد گرفت. زیاد هم ادعای یک رنگی نداشته باشیم مایی که داریم انتقاد میکنیم، همین خود ما موقع استخدام که بشه ته ریش میزاریم و میریم جزوه اصول دین رو حفظ میکنیم. کلا دو رنگ بودن جزو قوانین مملکته مونه
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    3 177
    آزاداه نامداری یک مجری ساده بود و هست و طبق قواعد و چارچوب های سیما فعالیت کرده و میکنه، بقیه لحظات زندگی اون نه تنها اهمیتی نداره بلکه اگر هم اهمیت پیدا کنه مسئله ی زودگذر و بی ارزشی است. نامداری و نامداری ها فقط در قاب تلویزیون اهمیت پیدا میکنند و قضاوت های ما برای زندگی خارج از تلویزیون برای ایشون دقیقا رفتاریه که صدا و سیما سالهاست با چهره هاش میکنه و عملا زندگی اونا رو مدیریت میکنه.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 213
    من هیچ کدوم از برنامه های ایشون رو ندیدم و فقط یه مدت از ازدواج ناموفقشون با مجری دیگری خبردار شدم. اما واقعا نمیدونم چرا اینقد اینجور مسائل رو پیچیده میکنید؟ همه زن های ایرانی وقتی میرن خارج از کشور حجاب داخل ایران رو هم اونجا میپوشن؟ قطعا نه، اینم یه بنده خدا مثه بقیه، حالا محیط کارش و شرایط کاری و موضوعات برنامه اش شاید ایجاب میکنه جلو دوربین و مردم چادر بپوشه،
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 198
    همسر من معلمه، تو مدرسه چادر و مقنعه باید بپوشه، عصرها و شبا مانتو میپوشه، خیلی از خانم های دیگه ایران هم همینجوری ان، متناسب با محیط لباس میپوشن. این خانم نامداری هم طبق قوانین و قواعد صداوسیما تو محل کارش به جور میپوشه تو خونه یجور، تو پارک یجور، خارج هم یجور دیگه، مثه همه زن های دیگه... بنظرم نباید بزرگش کنیم.
  • بی نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 151
    هم بد حجابی و بی حجابی گناه است و هم نشر تصاویر بی حجاب. هر چند خیلی ها را وقتی محدودیت شان برداشته شود می شود شناخت
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    152 0
    در میخانه ببستند خدایا مپسند/که در خانه تزویر و ریا بگشایند
  • بیوک IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    9 2
    مقصر اصلی این ماجرا وماجراهای مشابه فقط وفقط رسانه ملی ضعیف وناکارآمد و جناحی است .
  • reza RU ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    130 0
    پیشانی گر ز داغ گنه سیه شود به ز مهر نماز از سر ریا نام خدا نبردن از آن به که زیر لب بهر فریب خلق گویی خدا خدا
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    50 0
    دود ماجرا به چشم چه کسی می‌رود؟ به طور قطع بانوانی که چادر را به عنوان پوشش و لباس دائمی خود انتخاب کرده‌اند، وقتی می‌بینند از پوشش آنها استفاده ابزاری می‌شود، دچار احساس بدی نسبت به همان سلبریتی و رسانه‌ای که او را الگوی حجاب برتر معرفی کرده است، می‌شوند.....................ای کاش جواب می دادید که کار غلط برخی به همه بانوان چادر نسبت داده می شود