داریوش قنبری *

هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم توپخانه منتقدان و مخالفان دولت ، اتش بیشتری را برای زیر سئوال بردن دستاوردها تهیه می کنند اما آنچه مسلم است اینکه برخی از گروه ها و جناح های سیاسی از نتایج عملکرد خود در دوره تبلیغات انتخاباتی بر فضای کلی اقتصاد و اجتماع ایران غافلند .
به نظر می رسد تاثیرات مخرب زیر سئوال بردن تمامی دستاوردهای یک دولت از منظر منتقدان نادیده گرفته می شود و همین امر نشان می دهد منافع ملی دسته ای از انها با منافع ملی ایران همخوانی چندانی ندارد .

آنچه در این میان تعجب برانگیز است، شکل تبلیغات انتخاباتی برخی از این گروه ها و زیر سئوال بردن تمامی دستاوردهای دولت در چهار سال گذشته است . پیش از انکه در این نوشتار کوتاه در این خصوص توضیحی ارائه دهم، لازم می بینم شکل تبلیغات انتخاباتی در دیگر کشورها که به درجه ای از توسعه یافتگی دست یافته اند، را مورد اشاره قرار دهم . قاطعانه می توان گفت این شکل از تبلیغات انتخاباتی که با زیر سئوال بردن تمامی دستاوردهای نظام سیاسی کشل می گیرد، در اغلب کشورها جایگاهی ندارد.

برای درک بهتر جایگاه کسانی که این روزها مدعی دولت هستند و از جایگاه متتقد ، حمله به دستاوردها را نشانه می روند ، بهتر است گذشته این دسته از افراد مورد بررسی قرار گیرد . اتفاقا انها که این روزها منتقدان جدی دولت یازدهم هستند، خود در شکل گیری وضعیت نابسامان اقتصادی و تشدید مشکلات ساختاری کشور مقصر اصلی اند و تعجب اینجاست که به جای پاسخوگویی درباره عملکرد خود و همفکرانشان، چرا در جایگاه مدعیان قرار گرفته اند و تلاش دارند از هر فرصتی براب نادیده انگاشتن آنچه به دست آمده بهره ببرند .

همین تفکر ، کشور را در جنگ اقتصادی قرار داد و با عملکرد نادرست خود سبب شد شورای امنیت سازمان ملل شش قطعنامه علیه ایران صادر کند. حالا که با تدبیر دولت یازدهم ، مساله هسته ای فیصله یافته و تحریم ها لغو شده است، دائما بر این طبل می کوبند که چرا فلان بخش از برنامه لغو تحریم ها اجرایی نشده است و دلیل کندی در لغو تحریم های برخی حوزه ها چیست؟

آنها که روزگاری به جای پاسخگویی به ملت ایران در خصوص سخت تر شدن شرایط زندگی و بحران های شدید اقتصادی ، تحریم را نعمت می دانستند، چرا امروز از کندی برنامه اجرایی لغو تحریم در بخشی مانند بخش بانکی ناراضی هستند؟ چطور می شود در دوره فعالیت دولت پیشین در قبال آمارهای منفی موضع سکوت توام با حمایت اتخاذ کرد و بازگویی آمارهای رسمی کشور را سیاه نمایی تلقی نمود اما امروز به رشد هشت و نیم درصدی اقتصاد و تک رقمی شدن نرخ تورم حمله کرد ؟

متاسفانه در شرایط فعلی جای مدعی و منتقد تغییر کرده است و به جای آنکه طرفداران دولت خواستار پاسخگویی این دسته از افراد باشند ، باید به آنها پاسخ دهند و از دستاودرهای حاصله در این چهار سال حمایت کنند . همین امر به خودی خود گواه ان است که متهمان اتفاقات دیروز امروز به جای انکه در صدد پاسخگویی درباره عملکرد نادرست و تصمیمات فرصت سوز خود باشند، در جایگاه شاکی نشسته اند و تفکری را مورد ملامت قرار می دهند که توانسته است ثباتی نسبی در فضای اقتصاد و سیاست ایران ایجاد نماید .

*نماینده اسبق مجلس 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =