ایرنا نوشت: سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت :همه زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند ،حتما باید از استانداری ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند .

سیف الله ابوترابی افزود: استانداران از سوی وزیر کشور این اختیار را دارند که برای زنان ایرانی که با مردان اتباع خارجی ازدواج می کنند ،مجوز یا پروانه ازدواج صادر کنند .

وی خاطرنشان کرد: حسن گرفتن این مجوز این است که این زنان ایرانی می توانند برای فرزندان خود که حاصل ازدواج با اتباع خارجی است،گواهی ولادت اتباع خارجی دریافت کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت :فرزندان حاصل این نوع ازدواج اگر 18 سال داخل ایران بمانند و تا یک بعد از آن نیز به خارج از کشور نروند و این موضوع نیز توسط نیروی انتظامی و دیگر مسئولان ذیربط تایید شود ،می توانند تابع دولت ایران شوند .
وی ادامه داد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی به شرط اینکه این ازدواج ها دارای مجوز باشد می توانند از همه خدمات قابل ارائه برای اینگونه افراد مانند آموزش و پرورش استفاده کنند .
به گزارش ایرنا براساس بند 2 ماده 976 قانون مدنی ،اطفالی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا خارجه متولد شده باشند ایرانی محسوب می شوند و برای آنها شناسنامه صادر می شود .
همچنین براساس ماده 12 قانون ثبت احوال نیز ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور باید به مامور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا به سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود .
در تبصره ماده 15 قانون ثبت احوال نیز آمده است، مهلت اعلام ولادت 15 روز از تاریخ ولادت طفل است ، روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتیکه ولادت در حین سفر زمینی یا هوایی یا دریائی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می شود .
در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان خانه های بهداشت ،شوراها ،دهیاران و بهورزان ادارات ثبت احوال را برای ثبت وقایع حیاتی کمک می کنند .
چنانچه در نقطه ای از کشور این چهار عامل برای کمک به ثبت احوال نباشد عضو دیگری به نام ثبت یار( یاوران ثبت ) برای ثبت ولادت و وفات به کمک ادارات ثبت احوال می آیند .
در حال حاضر 8 / 99 درصد از ولادت ها و فوت ها در مهلت قانونی ( ولادت 15 روز و فوت 10 روز ) ثبت می شود و در هیچ استانی میزان ثبت دو واقعه ولادت و وفات کمتر از 99 درصد نیست .

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =