معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: حجم آب موجود در مخازن و دریاچه های پشت سدهای سه گانه این استان (چم گردلان، کنگیر و دویرج ) نزدیک به 217 میلیون متر مکعب است.

احسان یارمحمدی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به وضعیت آب ذخیره شده در پشت سدهای این استان اظهار کرد: آب ذخیره شده در پشت سدهای سه گانه استان اکنون در حد مناسبی است و در صورت افزایش بارندگی ها سرریز خواهند شد.
وی افزود: از ابتدای شروع فصل آبی جدید (97 - 96) حجم آب ورودی به سدهای استان، سد ایلام 2.9 میلیون متر مکعب، سد کنگیر با ورودی 2.4 میلیون متر مکعب و سد دویرج نیز با 9.23 میلیون متر مکعب بوده است.
یارمحمدی حجم مخزنی سد ایلام را 49.35 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون آب ذخیره شده در پشت این سد معادل 70 درصد حجم آن است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به حجم آب سد کنگیر ایوان نیز گفت: حجم آب ذخیره شده این سد نیز 13 میلیون و 81 هزار متر مکعب است که این میزان معادل بیش از 70 درصد حجم کلی آب تکمیلی (سرریز) این سد است.
یارمحمدی وضعیت آب ذخیره شده در سد دویرج دهلران را نیز 153 میلیون و 74 هزار متر مکعب اعلام کرد و تاکید کرد: حجم کلی مخزن آب این سد 205 میلیون متر مکعب است که تاکنون 76 درصد حجم آب آن پر شده است.
وی با اشاره به وضعیت منابع آب زیرزمینی استان در دشت های ممنوعه استان گفت: سفره های زیرزمینی آب بخاطر برداشت های بی رویه سالانه با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه است.
وی تاکید کرد: 19 دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش، موسیان بحرانی است که تلاش برای احیاء این دشت ها با استفاده از روش های نوین ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام در سال گذشته با کاهش محسوس بارش های جوی مواجه بود و بر خلاف بارش های چشمگیر سال زراعی 95 - 94، با توجه به کاهش محسوس بارش ها در سال زراعی 95 -96 از منظر هواشناسی استان ایلام در وضعیت خشکسالی بوده است.
403 میلی متر بارش نزولات جوی در سال زراعی جاری (اول مهر سال 95 تا پایان شهریور سال 96) در استان ایلام باریده است.
این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته 53 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 14 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =