مدیر ستاد اقامه‌نماز قم:۹۰درصد مساجد قم امام‌جماعت دارند

ایرنا نوشت؛ مدیرستاد اقامه نماز قم با تاکید بر این که مساجد باید جاذبه داشته باشد گفت: برنامه های فرهنگی و معارفی جذاب باید برای جوانان در مساجد ارائه شود تا همه از فضای معنوی مساجد استفاده کنند.

محمد خامه یار در آستانه روز جهانی مساجد، با بیان این که در مساجد آفت هایی وجود دارد که باعث جوان گریزی شده است گفت: برنامه هایی که برای مساجد برنامه ریزی می شود باید نشاط انگیز و در راستای رفع نیازهای جوانان باشد.
وی افزود: طبق آسیب شناسی های صورت گرفته از مساجد، 32 آفت شناسایی شده است که باید رفع شود تا عموم مردم به خصوص جوانان رغبت کنند از فضای مساجد استفاده کنند.
وی، توجه نداشتن به جوانان، موازی کاری، به روز نبودن و نداشتن سواد کافی برخی ائمه جماعات، سیاسی کاری و جناحی بودن برخی مساجد، نبود نظافت در برخی مساجد، سنتی بودن مساجد، نداشتن راهکارهای برخورد و تعامل درست با قشر جوان، نبود کلاس های آموزشی و معارفی، اختلاف هیات امنای مساجد و سایر مباحث را از جمله موارد آفت های موجود در مساجد است.
خامه یار با اشاره به این که در استان قم حدود یک هزار و 200 مسجد و حسینیه شناسایی شده است گفت: این تعداد مساجد دارای 90 درصد ائمه جماعت هستند و تعداد دیگری از مساجد این شهر نیز توسط مردم به ستاد اقامه نماز معرفی شده است.
مدیرستاد اقامه نماز قم ادامه داد: در این مساجد نماز ظهر وعصر، مغرب و عشا برگزار می شود ولی متاسفانه در اقامه نماز صبح آمار مناسبی وجود ندارد که از 2 مساله باز نبودن درب مساجد برای اقامه نماز صبح و در برخی مناطق نبود آموزش های جذب مردم به مساجد و سستی مردم نشات می گیرد.
وی با بیان این که بیشتر مساجد به خانه سالمندان تبدیل شده است گفت: احترام بزرگترها به عنوان انسان های با تجربه در همه مکان ها باید مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که باید مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی و مذهبی برای عموم مردم برنامه داشته باشد و از ظرفیت جوانان در کنار سالمندان بهره مند شود.
وی اضافه کرد: مسجد در زمان پیامبر اکرم(ص)، صدر اسلام و دوران دفاع مقدس به عنوان بزرگترین کانون نیروهای ارزشی بود در حال حاضر در برخی از مساجد شاهد هستیم که ائمه جماعت نمی توانند با جوانان ارتباط برقرار کنند.
خامه یار با تاکید بر این که باید از نیروهای جوان طلبه در برنامه های مساجد استفاده کرد گفت: نحوه برقراری ارتباط با جوانان یک مساله مهمی است که امروزه به آن در حوزه های مختلف توجه بسیاری می شود از این رو باید طلاب جوان با داشتن سواد بالا بتوانند به نیازها و پرسش های جوانان پاسخ داده و آنان را برای مشارکت در برنامه های مساجد جذب کنند.
خامه یار گفت: نباید به مسجد به عنوان سکوی ارتقا جایگاه توجه داشت چرا که مسجد نماد دینی و فرهنگی در هر محله ای که به رشد فضائل اخلاقی و رفتاری هر شخص کمک شایانی می کند.
وی بر تشکیل شورای هماهنگی فعالیت های مساجد تاکید کرد و گفت: این شورا اگر در استان قم تشکیل شود با برنامه ریزی ها می توانند در راستای پرهیز از موازی کاری دستگاه های مرتبط و اجرای برنامه ها بر اساس نیاز جوانان تلاش کند.
وی با اشاره به این که مساجد باید پاکیزه تر از خانه باشد گفت: مسجدی که در آن نظافت و آراستگی رعایت شود و از حالت سنتی خارج شود شاهد رغبت بیشتر مردم در برگزاری نمازهای جماعت خواهیم بود.
خامه یار خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مساجد آرمانی باید برنامه های عام المنفعه را در نظر بگیریم تا بتوانیم در راستای ارتقای فرهنگ مردم، از آسیب های اجتماعی در محله ها کم کنیم.
مدیرستاد اقامه نماز قم با بیان این که نیازمند ساخت 20 مسجد در منطقه پردیسان هستیم گفت: بر اساس جمعیت در این منطقه نیاز به ساخت مسجد داریم در همین راستا از خیران مسجد ساز دعوت به همکاری می شود تا بر اساس اولویت ها و شناسایی نقاط پر رفت و آمد مساجد احداث کنند.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی ابراز داشت: در بافت های فرسوده مساجد زیاد وجود دارد ولی در بعضی از خیابان های اصلی و یا در روستاها مساجد در شان اهالی نیست که باید با تکمیل طرح های مساجد، وضعیت آن را ارتقا بخشید.
وی از بارگذاری اطلاعات بیش از 30 هزار مسجد در نرم مسجد یاب خبر داد و گفت: این نرم افزار توسط ستاد اقامه نماز قم با همکاری نهادهای مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه و دبیران اقامه نماز سراسر کشور تهیه شده است.
برای نصب این نرم‌ افزار شهروندان می‌ توانند به نشانی اینترنتی https://cafebazaar.ir/app/com.adib.mh.masjedyab/?l=fa مراجعه کنند.
خامه یار افزود: طی چند ماه از راه اندازی این نرم افزار، اطلاعات یک هزار مسجد توسط مردم از سراسر کشور به ستاد اقامه نماز قم ارائه شده است تا در این نرم افزار قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: ٧٢ هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد که برخی از این مساجد فاقد امام جماعت هستند در همین راستا باید نیروهای طلبه تربیت شوند تا بتوانند در مساجد خدمت رسانی کنند.
وی از برگزاری اولین اردوی تخصصی نماز در بخش دختران خبر داد و گفت: 120 تن از دانش آموزان دختر به همراه مادران در اردوی روز گذشته در بخش کهک شرکت کردند و برای آنان کارگاه های مختلف آموزش مفاهیم و احکام نماز برگزار شد.
بخش کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستا است که در جنوب قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش تا قم 30 کیلومتر است.
به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، سی و یکم مرداد ماه برابر با 21 اوت، روز جهانی مسجد همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، نامگذاری شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =