رئیس جمهور از طرح جدید دولت درباره بافت های فرسوده رونمایی کرد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوال رضا رشیدپور مجری برنامه درباره اینکه دولت چقدر دولت برای وقوع زلزله آماده است و چرا در زمان سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه با حلقه محافظان و اتومبیل ضدگلوله بین مردم رفتید، گفت: زلزله کرمانشاه 3/7 دهم ریشتر بود که از نظر قدرت خیلی کم سابقه بود، خداوند کمک کرد قبل از این زلزله یک پیش لرزه آمده و بسیاری از مردم از خانه خارج شدند و الا تلفات خیلی بالا می بود ولی تلفات فعلی هم زیاد بود.

وی افزود: به نظر من در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت البته این به معنای کار بی نقص نیست. همان دقایق اول که حادثه رخ داد با آقای وزیر کشور صحبت کردم و کمیته رسیدکی به این مساله تشکیل شد همان شباهنگام تیمی اعزام شدند، بخش امداد کار بزرگی انجام دادند و 7813 نفر را که مصدوم شده بودند نجات دادند.

روحانی ادامه داد: من فردای آن روز وقتی به کرمانشاه رفتم بعضی از دوستان می گفتند چند روز دیگر بروید حادثه تازه واقع شده بی نظمی است مسائل ناامنی وجود دارد و... اما من اول صبح فردای بعد از زلزله وزیر کشور و بهداشت را بلافاصله به کرمانشاه فرستادم و بعد من رفتم. در کرمانشاه جایی مشخص شده بود که من آنجا از ماشین پیاده شوم و با مردم حرف بزنم. در مسیر دیدم ساختمانی فرو ریخته گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم، البته برای محافظین کار سختی است اما ماشین ایستاد و رفتم کنار ساختمان فروریخته انجا با مردم صحبت کردم برگشتم آمدم نزدیک ماشین، آنجا یک بلندگو گذاشته بودند که من صحبت کنم دیدم بلندی آنجا نیست و من بر مردم مسلط نبودم لذا بالای ماشین رفتن تا مسلط باشم، بعد هم شورای استان را در کرمانشاه تشکیل دادیم، به مجروحین سر زدم. بیمارستانی که 600 عمل در آن مدت کوتاه انجام داده بود سر زدیم. از همه نیروهای امدادگر و هلال احمر ارتش و سپاه تشکر کنم که کمک کردند. در عین حال که نواقصی جود دارد هنوز هم نگران هستیم برای اسکان موقت و اضطراری در هر دو مرحله اقدامات خوبی صورت گرفت کانکس ها تحویل داده شده است. بودجه لازم بلافصله تخصیص داده شده است. اما یک سوالی مهمی مطرح کردید آن مساله زلزله در ایران است.

رئیس جمهور گفت: ایران کشوری است که روی خط زلزله واقع شده است گسل ها از شمال تا جنوب کشور وجود دارد. در این ایام می بینید که روزانه از شمال کشور تا جنوب یک جایی لرزش داریم. در حادثه کرمانشاه صدها پس لرزه اتفاق افتاده است. این یعنی ما باید کشور و محل سکونت مردم را برای این حوادث آماده کنیم تا خسارت ما کم شود تا تلفات کم شود. عزیزان کمتر از دست بروند. در کرمان هم زلزله امد ولی خسارت و تلفات کمتر بود چون برخی از این مکان ها بازسازی شده بود و ساختمان ها برای مقاومت آماده تر بود.

روحانی تصریح کرد: طرحی که از گذشته در دولت ها تصمیم گیری شده بود این بود که ساختمان ها باید در مقابل زلزله مقاوم باشند. آن جاهایی که مقررات به دقت اجرا و نظارت شده ساختمان ها خوب مقاومت کردند جاهایی که خوب اجرا نشده و نظارت دقیق نبوده با حوادثی روبرو هستیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از طرح هایی که در بودجه 97 پیش بینی کردیم که مربوط به مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله مربوط می شود مساله بافت های فرسوده است. در سراسر کشور تصمیم گرفتیم که اینکار اغاز شود. اولین تصمم گیری هم از سال 93 گرفته شد. منتهی انشالله در ماه های آینده و سال آینده مردم شاهد یک تلاش مضاعف خواهند بود در بودجه پیش بینی کردیم که در محله های بافت فرسوده آن جاهایی که می توانیم زمین اختصاص دهیم زمین مجانی را در اختیار توسعه گره قرار می دهیم تا ساختمان سازی شود. افراد ی که در بافت فرسوده هستند به صورت مجانی به این ساختمان ها می روند.شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه برایشان فراهم می کنیم. ساختمان های قدیمی آنها تخریب و تبدیل به پارک و ..می شود. در واقه به هرکسی که در بافت فرسوده ساکن است، ۱.۲ متر مسکن می دهیم. توسعه گر در ازای ساخت ساختمان در زمین های خالی، ساختمانی معادل همان در بافت فرسوده می‌سازد و برای فروش آن تسهیلاتی میدهیم که خانه اولی ها و بی مسکن ها خانه بخرند.

در ادامه رشیدپور از روحانی پرسید اگر شما در بین مردم پیاده شدید چرا عکس و فیلمی از آن نیست که رئیس جمهور در پاسخ به او گفت: باید باشد آنجا خبرنگار و عکاس و دوربین فیلمبرداری بود و باید پخش کنند. من در بین جمعیت پیاده شدم و با مردم حرف زدم و دوربین هم بود. رشیدپور بعد از پاسخ روحانی از بخش خبری ریاست جمهوری خواست تا فیلم و عکس را در اختیار او قرار دهند تا در برنامه حالا خورشید پخش کند.

ادامه دارد...

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748455

برچسب‌ها