روسیه به کردهای سوریه درباره حمله ترکیه هشدار داده بود/لاوروف: آمریکا مقصر است/عکس

سه تن از مقامات کرد سوریه فاش کردند، ارتش روسیه به آنها پیشنهاد داده‌ بودند تا به منظور جلوگیری از حمله نظامی ترکیه، کنترل منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردهاست را به دولت دمشق واگذار کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آخرین تحولات شمال سوریه و حملات ترکیه به همراهی ارتش آزاد به کردهای سوری، خبرها حاکی از آن است که کردهای سوریه در جریان این حمله بوده اند به نحوی که روسیه دو راه به آنها پیشنهاد داده است. یا دمشق را انتخاب می کنید یا جنگ با ترکیه!

 

پیرو این خبر خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داد: ترکیه اخیرا برای کنترل بر منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است، دست به یک عملیات نظامی در خاک سوریه زده است. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک می‌داند.

بادران سیا کرد، یکی از مشاوران هیات اداره مناطق کردنشین شمال سوریه که به شکل مداوم با مقامات آمریکایی و روس دیدار می‌کند، گفت: مقامات روسیه به فرماندهان یگان‌های مدافع خلق پیشنهاد داده بودند تا به منظور جلوگیری از حمله ترکیه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند.

یکی دیگر از مقامات ارشد کرد در شمال سوریه به شبکه تلویزیون "کردیش استرک" گفت: چند روز قبل از حمله ترکیه به منطقه عفرین دو نشست برگزار شد که در جریان‌ آن مقامات روسیه از یگان‌های مدافع خلق خواستند تا با محول کردن کنترل عفرین به دولت دمشق در این جریان همکاری کنند.

الهام احمد، یکی دیگر از مقامات کرد سوریه مسکو را مسئول حمله به منطقه عفرین دانست و گفت: روس‌ها به کردها دو هشدار دادند یکی اینکه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند و یا اینکه با حمله ترکیه روبه‌رو شوند.

عفرین منطقه‌ای است که توسط نیروهای دولت دمشق و شورشیان تحت حمایت ترکیه محاصره شده است. این منطقه در شمال و غرب نیز با ترکیه هم‌مرز است.

تمامی این مقامات گفتند که یگان‌های مدافع خلق این پیشنهاد را رد کرده و متعهد شدند تا در برابر حمله ترکیه مقاومت کنند.

سیا کرد که هفته گذشته با مقامات آمریکایی دیدار داشت، گفت: آمریکایی‌ها با درخواست از آنکارا تلاش کرده‌اند تا مانع این حمله شوند اما ترکیه تصمیم گرفت این حمله را انجام دهد.

این در حالی است که مقامات روسیه هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

 

آمریکا از ترکیه درخواست کرده تا خویشتن‌داری پیشه کرده و اطمینان دهد که حمله نظامی‌اش به منطقه عفرین از نظر زمانی و وسعت محدود است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا با وسواس زیاد از تلفات غیرنظامی جلوگیری کند.

وی گفت: واشنگتن از تمامی طرفین می‌خواهد تا تمرکز خود را بر هدف اصلی یعنی شکست گروه تروریستی داعش معطوف نگه دارند.

حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوری که ترکیه آنها را تروریست می‌داند باعث ایجاد تفرقه و اختلاف میان این دو متحد ناتو شده است. یگان‌های مدافع خلق اصلی‌ترین متحد آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه هستند.

حمله نظامی ترکیه به منطقه عفرین روز شنبه و در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تصمیم آمریکا برای تشکیل یک نیروی امنیت مرزی 30 هزار نفری در مرز سوریه با ترکیه صورت گرفت.

هدر نائورت در ادامه این بیانیه گفت: آمریکا به حمایت از نگرانی‌های امنیتی ترکیه ادامه می‌دهد اما ما به شدت نسبت به وضعیت شمال غرب سوریه به ویژه درد و رنجی که غیرنظامیان بی‌گناه متحمل هستند، نگران هستیم.

لاوروف: اقدامات یکجانبه آمریکا در سوریه، ترکیه را خشمگین کرده است

در همین حال وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که اقدامات یکجانبه آمریکا در سوریه موجب خشم ترکیه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه کومرسانت گفت: بسیاری از کارشناسان سیاسی از ما درباره دلیل نگرانیمان نسبت به مشکل احتمالی در توافق با برنامه هسته‌ای ایران به دلیل مواضع آمریکا می‌پرسند. می‌گویند بگذاریم آمریکا عدم توانایی‌اش در عمل به معاهداتی که امضا کرده و نقش ویرانگر خود در روند صلح چه در ایران چه سوریه را ثابت کند. آمریکا اکنون اقدامات یکجانبه‌ای را اتخاذ کرده است که به خشم شدید ترکیه منجر شده است.

 سازمان فتو در کنار یگان‌های مدافع خلق است

در همین حال با گذشت چند روز از آغاز عملیات "شاخه زیتون" ترکیه در عفرین، خبرگزاری رسمی و دولتی این کشور در گزارشی با اشاره به انتقاد برخی از اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) در شبکه‌های اجتماعی از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد: سازمان فتو در کنار یگان‌های مدافع خلق (کردها) است.

ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی وابسته به دولت آنکارا گزارش کرده است، برخی از چهره‌های سرشناس سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) که به خارج از ترکیه فرار کرده‌اند، در طول چند روز گذشته با سوءاستفاده از وضعیت موجود از طریق شبکه‌های اجتماعی از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انتقاد کرده‌اند.

یکی از این افراد عبدالله بوزکوت، نماینده پیشین آنکارا در روزنامه زمان است که به اتهام وابستگی به فتح‌الله گولن توسط نیروهای امنیتی بسته شده است. وی در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: این عملیات باعث افزایش اختلافات مذهبی و قومی در کشور می‌شود.

همچنین عمره اوسلو، یکی از چهره‌های اصلی سازمان فتو اعلام کرد: این عملیات باعث ایجاد اختلاف میان مسلمانان و تفرقه افکنی در شهرهای کردتبار خواهد شد.

همچنین بولنت کنس، سردبیر پیشین روزنامه زمان در یک وب‌سایت وابسته به سازمان فتو اعلام کرد: ترکیه از یک سو کردها را در ترکیه به حاشیه می‌راند و از سوی دیگر با وجود روابطش با ناتو و متحدان غربی‌اش با مسکو همکاری می‌کند.

مک‌گورک: به امنیت ترکیه اهمیت می‌دهیم، اما عملیات ضد داعش اولویت ماست

پیرو بازتاب گسترده حملات ترکیه به شمال سوریه، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش هم به این هجوم نظامی ترکیه واکنش نشان داد و تاکید کرد که عملیات مبارزه با داعش هنوز تمام نشده و عملیات علیه آن همچنان اولویت ماست.

برت مک‌گورک، فرستاده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری اسکای نیوز عربی با تاکید بر اینکه عملیات مبارزه با داعش هنوز تمام نشده است، از همه طرف‌های هم‌پیمان خواست بر مساله مبارزه با داعش متمرکز شده و از تلاش‌های پراکنده در درگیری‌های جانبی خودداری کنند.

مک‌گورک اظهار داشت: وضعیت در شمال شرق سوریه بسیار پیچیده است چراکه ائتلاف حضور مستقیمی در آنجا ندارد.


فرستاده رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه ائتلاف ضد داعش بارها اعلام کرده که عملیات علیه داعش هنوز پایان نیافته است، تاکید کرد: وضعیت جدیدی که در حال حاضر در اطراف عفرین برقرار است چالش‌های متعددی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: بدترین اقدامی که می‌شود در شرایط فعلی انجام داد، ایجاد پراکندگی در عملیات بزرگ ضد داعش در سوریه است.

مک‌گورک در پایان گفت: ما با همه طرف‌ها برای حفظ موضعگیری و ممانعت از بالا گرفتن تنش‌ها رایزنی کردیم، من اطمینان می‌دهم ما به امنیت هم‌پیمان‌مان، ترکیه توجه داریم اما تاکید می‌کنم که عملیات ضد داعش همچنان اولویت ماست.

حمایت ائتلاف مخالفان سوری از تجاوز نظامی ترکیه به شهر «عفرین»

در همین حال ائتلاف ملی نیروهای مخالف سوری با صدور بیانیه ای از تجاوز نظامی ترکیه به شهر عفرین واقع در شمال سوریه حمایت کرد.

 مهر به نقل از روسیا الیوم گزارش داد: در بیانیه صادره از سوی ائتلاف ملی نیروهای مخالف سوری آمده است که این ائتلاف از عملیاتی که با مشارکت گروه موسوم به «ارتش ملی سوریه» اجرا می شود حمایت می کند. ارتش ملی سوریه در برگیرنده گروه های مخالف سوری است.

ائتلاف مخالفان سوری در این بیانیه مدعی شد: این عملیات با هدف آزادسازی تعدادی از شهرها و مناطق موجود در شمال سوریه از دست گروه های تروریستی با هماهنگی کشور ترکیه و حمایت هوایی آن صورت می گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ائتلاف ملی مخالفان پیشتر از گروه های تروریستی از جمله کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) خواسته بود که نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و دیگر از سوری ها به عنوان هیزم جنگ خود استفاده نکنند، اما طی سالهای گذشته تروریسم به شمال سوریه و شرق آن کشیده شده و از حضور تشکیلات تروریستی داعش در این منطقه استفاده کرده است. گروه هایی که مخالف خیزش مردم سوریه هستند باید خطرشان از سوریه و منطقه دفع شود.

این در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در واکنش به این تجاوز نظامی گفت: تجاوز ددمنشانه ترکیه به شهر عفرین سوریه جدای از سیاست رژیم ترکیه از روز نخست بحران سوریه که بر اساس حمایت از تروریسم و گروه های مختلف تروریستی استوار بوده است، نیست.

گفتنی است که ستاد مشترک ارتش ترکیه روز شنبه به دنبال اعلام آغاز عملیات زمینی در عفرین توسط رئیس جمهوری این کشور در بیانیه ای اعلام کرده بود: عملیات عفرین تحت عنوان «شاخه زیتون» آغاز شده است.


توپخانه‌های ترکیه منازل غیرنظامیان در حومه حلب را هدف قرار دادند
 
همچنین منابع رسانه ای اعلام کردند که منازل غیرنظامیان سوری در حومه شمالی حلب هدف حملات توپخانه ها و تانک های ارتش ترکیه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه لبنانی العهد، اقدامات خصمانه ترکیه در خاک سوریه همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، توپخانه ها و تانک های ارتش ترکیه منازل غیرنظامیان در حومه شمالی حلب را هدف قرار دادند.

طبق اعلام منابع رسانه ای، منازل غیرنظامیان در روستای «قسطل جندو» و دیگر روستاهای نزدیک آن از سوی ترکیه هدف قرار گرفته اند.

این در حالی است که عملیات متجاوزانه «شاخه زیتون» ترکیه در شمال سوریه تاکنون بیش از ۱۰ کشته از غیرنظامیان برجای گذاشته است.

 

مشاور سیاسی بشار اسد: تجاوز ترکیه به عفرین با حمایت آمریکا انجام شد

 در همین حال ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد: بثینه شعبان یکشنبه شب در دیدار با هیاتی از وزارت خارجه چین افزود: تجاوز ترکیه تکمیل کننده تصمیم آمریکا برای تشکیل نیروهای غیر قانونی در مرزهای سوریه است.

وی ادامه داد: هدف آمریکا از این اقدامات، طولانی کردن زمان جنگ و بستن مسیر حل و فصل سیاسی بحران و سرکوب پایداری سوریه است.

مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه گفت: تصمیم آمریکا برای تشکیل گروه های مسلح متشکل از 30 هزار مزدور برای استقرار در مناطق مرزی سوریه با عراق و ترکیه محکوم است و با هدف قطع ارتباط میان سوریه، عراق و ایجاد مکانی امن برای مخالفان انجام می شود.

وی تصریح کرد: این گروه ها غیرقانونی و اشغالگرند زیرا بدون موافقت سوریه درخاک کشور حضور دارند.

شعبان گفت: سوریه با تمام اقدامات تجزیه طلبانه مخالف بوده و هدفش ایجاد حل و فصل فراگیر است تا بتواند منافع ملت خود را تامین کند.

شعبان افزود: حکومت سوریه خواستار نقش آفرینی کشورهای دوست مانند چین، روسیه و ایران در مرحله بازسازی کشور است و به نبرد خود با تروریست ها تا زمان نابودی تمامی آنان و بازگرداندن زندگی طبیعی و امنیت و ثبات به تمام مناطق سوریه ادامه می دهد.


معاون مدیر کل بخش غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه چین نیز بر آمادگی کشورش برای همکاری با سوریه در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و راهبردی به ویژه در مرحله بازسازی تاکید کرد.

'فونگ بیائو' گفت: چین در جنگ با تروریسم درکنار سوریه است و از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی مخالفت با هرتلاشی برای تقسیم این کشور دفاع می کند.

وی از علاقه مندی چین به شرکت فعال در کنفرانس گفت و گوهای سوری – سوری در شهر سوچی روسیه خبرداد.

تصاویر از الجزیره انگلیسی

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =