یکی از مقامات آزانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، در سال‌های آینده قیمت نفت به شدت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گفته های نیل اتکینسوت، مدیر آژانس بین المللی انرژی،امکان اینکه بازار نفت شاهد نوسانات شدید قیمت ها به دلیل سرمایه گذاری های جدید در تولید باشد،بسیار است.

اتکینسون که در همایشی تحت عنوان ماناما،در بحرین سخن می گفت،عنوان کرد:سرمایه گذاری ها به دلیل ریسک های بالای این صنعت به شدت در حال بازگشت است. به همین دلیل،می توان انتظار داشت که این اتفاق موجب کاهش نوسان قیمت جهانی نفت خواهد شد.

به گفته وی احتمال اینکه طی ۵ سال آینده سرمایه گذاری ها برگردد و مجددا شاهد بازگشت قیمت نفت به قیمت های یک دهه گذشته باشیم،بسیار است.

با توجه به آخرین گزارش بازار نفت که هفته پیش توسط آژانس بین المللی انرژی منتشر شد، تقاضا برای نفت خام ۲.۳ درصد در ۴ ماهه دوم سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این اتفاق موجب شده که این سازمان دوباره پیش بینی قیمت نفت خود را بازبینی کرده و نرخ رشد کلی تولید نفت را در سال ۲۰۱۷ به ۱.۶ میلیون بشکه در روز برساند.

اتکینسون همچنین گفت: گرچه در میان مدت نرخ رشد تقاضا آهسته خواهد بود، اما ممکن است از نقطه ای که قبلا پیش بینی شده  با توجه به تغییر پیش بینی ها، رشد تقاضا افزایش پیدا کند. در بلند مدت تا سال ۲۰۴۰، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که سهم نفت در ترکیب انرژی جهانی تنها اندکی کاهش خواهد یافت.

آزانس بین المللی پیش بینی می کند سهم نفت از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۴۰ برسد. این آمار به این معناست که رشد تقاضای نفت به عنوان بخشی از تقاضای رشد انرژی، افزایش خواهد یافت.با این حال مشکل سرمایه گذاری جدید باقی می ماند.

وزیر نفت بحرین نیز در این همایش گفت: « با وجود اینکه قیمت ها به تازگی بهبود یافته،اما هنوز قیمت نفت به اندازه کافی بالا نیست  که  انگیزه سرمایه گذاری برای تولید افزایش دهد.»

مدیر نفتی بحرین تنها کسی نیست که در رابطه با کاهش عرضه احتمالی هشدار داده باشد.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش چشم انداز انرژی ۲۰۱۷ اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا، میزان مصرف جهانی سوخت های مایع از 95 میلیون بشکه در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۳۰ و ۱۱۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۴۰ میلادی خواهد رسید.

به همین ترتیب،کشورهای عضو اوپک سهم خود از بازار نفت خام و میعانات را حفظ خواهند کرد یا ممکن است اندکی به سهم خود بیافزایند. 

 

منبع: بیزینس اینسایدر

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =