ایرنا نوشت: هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام از توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد راهبردی برای جامعه جهانی دفاع کرد و گفت: آمریکا پذیرفته که ایران کاملا به برجام پایبند است.

فدریکا موگرینی که چهارشنبه شب به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل با خبرنگاران گفت وگو می کرد، خبر داد که اتحادیه اروپا آماده برگزاری مذاکرات چندجانبه درباره اختلاف ها میان آمریکا و ایران است.

وی گفت: در این جلسه توافق کردیم که همه طرف ها تاکنون بطور کامل به برجام پایبند بوده اند و آژانس هم بر آن صحه گذاشته است.

موگرینی تاکید کرد که در این جلسه بحثی درباره تغییر مفاد برجام نشد و افزود: برجام مربوط به موضوعات هسته ای است و مسایل دیگری هست که خارج از چارچوب آن قرار دارد. آن مسایل می تواند در چارچوب دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که مسایل خارج از برجام که اشاره کردید، چگونه مورد مذاکره قرار خواهد گرفت، گفت: در شرایط کنونی، وجود این توافق هسته ای دارای اهمیت راهبردی بسیار است. این توافق از یک جنگ بلقوه جلوگیری کرد. هیچ نیازی برای تغییر بخش هایی ازتوافق نیست.

وی افزود: این توافق مربوط به موضوع هسته ای بوده است و تاکنون هم جواب داده است. برای همین هم نیازی به بازبینی ندارد. موضوعات دیگری هست به مانند بحران سوریه و بحران یمن که مسایل ژئوپولیتیک میان ایران و آمریکا هستند. اگر ایران و آمریکا خواستار مذاکره چندچانبه درباره آنها هستند، آمادگی داریم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نشان دادن متن توافق هسته ای به خبرنگاران گفت که این توافق متعلق به هفت کشور و در واقع جامعه جهانی است.

وی اضافه کرد: دوازده سال برای تک تک کلمات این توافقنامه کار شده است. من شما را دعوت می کنم که متن این توافق را بخوانید.
نشست کمیسیون مشترک برجام عصر چهارشنبه با حضور وزیر خارجه کشورمان و وزیران خارجه گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

گروه 1+5 از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) و آلمان تشکیل شده ‌است.
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دست کم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید.

دولت ترامپ با وجود حملاتش به برجام، تاکنون سه بار ناگزیر به اعتراف به پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در توافق هسته ای شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =