سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تخصیص مشوق های صادراتی برای صادرات مرکبات تاکید کرد.

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال حدود 2.5 میلیون تن در مازندران و حدود 4 میلیون تن در کشور تولید مرکبات داشته باشیم، اظهار کرد: حدود یک میلیون و 750 هزارتن در مازندران و دو میلیون تن در کشور مربوط به تولید پرتقال است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم و کنترل بازار مرکبات و تلاش برای صادرات این محصولات، تصریح کرد: با توجه به توان تولید با کیفیت مرکبات در کشور، متاسفانه سهم صادرات این محصول بسیار ناچیز است و همین موضوع باعث کاهش قیمت مرکبات در داخل کشور و برهم ریختن تنظیم بازار این محصول می شود و در این بین باغداران و تولیدکنندگان مرکبات با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی یکی از راهکارهای مهم در افزایش صادرات مرکبات را تخصیص مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان این محصولات عنوان کرد و افزود: مرکبات ایران به دلیل نداشتن برند معتبر و فقدان پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی جایگاه چندانی در سبد صادرات محصولات کشاورزی ندارد و این در حالی است که مرکبات ایران از بهترین و باکیفیت ترین مرکبات دنیاست.

علی محمد شاعری گفت: می توان به‌جای استفاده از مرکبات مصری و ترکیه ای برای پذیرایی زائرین میلیونی اربعین حسینی، از میوه های سالم و باکیفیت ایرانی استفاده کرد که نقش مهمی در ترویج فرهنگ تازه خوری و عرضه این محصول خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید شبکه های سراسری توزیع مرکبات توسط تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی روستایی در تمام شهرهای کشور شکل گیرد، بر توزیع مرکبات باکیفیت شمال در مناطق محروم و کم برخوردار کشور که دسترسی به میوه تازه مرکبات ندارند تاکید کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: هرساله هنگام برداشت مرکبات و زمانی که تولیدکننده باید به سود مناسب و درآمد اقتصادی خود فکر کند، شاهد تلاطم بازار و کاهش قیمت مرکبات هستیم که وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط با تنظیم بازار باید از هم اکنون برای برون رفت از این مشکلات اقدام کنند.

وی واردات مرکبات را یکی از مواردی برشمرد که سال های گذشته باعث ناامیدی باغداران و برهم زدن نظم بازار شده بود و در حالیکه بهترین، سالم ترین و باکیفیت ترین مرکبات را در داخل کشور تولید می کنیم و حتی در مواردی مازاد تولید هم داریم، دلیل واردات جز در نظر گرفتن منافع وارد کنندگان و واسطه ها چه چیزی می تواند باشد؟

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال گذشته بر عدم واردات میوه به کشور تاکید کردند و وظیفه همه مسوولین است که با تکیه بر تولید داخل در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش بیشتری داشته باشند و از واردات میوه جلوگیری کرده و به هیچ عنوان اجازه واردات میوه را به کشور ندهند و تمام تلاش خود را برای صادرات انواع میوه بخصوص مرکبات داشته باشند تا منافع تولیدکننده تامین شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =