سیاست استکبارستیزى یکى از اصول غیرقابل تغییر انقلاب اسلامى است

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: ۱۳ آبان به‌عنوان نماد اعتراض و مقاومت ملت مسلمان ایران در برابر زورگویى، زیاده‌خواهى، مداخله‌جویى و افزون‌طلبى مستکبران به‌ویژه آمریکاى جنایتکار بر آن تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، حجت الاسلام محمدطه مهری در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار داشت: روز ۱۳ آبان كه در تقويم نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران به‌عنوان روز مبارزه با استكبار جهانى نام‌گذارى شده، يادآور سه واقعه مهم در تاريخ معاصر ايران است كه در سه دوره مختلف رخ داده و به‌همين‌دليل اين روز را در تاريخ كشور به‌عنوان روزى به يادماندنى به ثبت رسانده است. تبعيد امام خمينى(ره) به تركيه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳،در اعتراض به قانون كاپيتولاسيون يا حق قضاوت كنسولى حقى است كه به اتباع بيگانه داده مى‌شود و آن‌ها را ازشمول قوانين كشور مصون و مستثنى مى‌كند؛ درواقع در صورت ارتكاب جرم در خاك كشور، دولت ميزبان حق محاكمه آن مجرم را ندارد .

 

وی افزود: ۱۳ آبان ۱۳۵۷ كه روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخير لانه جاسوسى در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان اين سه واقعه تاريخى است كه نمى‌توان هيچ‌يك را از نظر اهميت نسبت به ديگرى اولى دانست چراكه هر كدام در دوره وقوع، تأثيرگذارى خاص خود را داشته و شرايط را به‌نحوى تغيير داده‌اند. بنابراين، نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، اين روز را به روز «ملّى مبارزه با استكبار» نام گذارى كردند.

 

امام جمعه شهرستان گفت: اين سه رويداد حاوى درسها وعبرتهاى ماندگاريست كه می‌تواند مسير روشن انقلاب را بر ملت وسياستمداران نظام هموار وراهگشاى حركت آنان در تقابل با نظام سلطه و پيشبرد اهداف متعالى انقلاب اسلامى در عرصه داخلى و بين‌المللى گردد. وی عدم اعتماد به نظام استكبارى وهمراهى مقتدرانه با نظام اسلامى تحت ولايت امر مسلمين (تولى و تبرى)، عدم اطاعت و تبعيت از نظام سلطه و برنامه‌ها و سياستهاى آنان در سطح داخلى و بين‌الملل (جهاد كبير)، ايمان به بدعهدى‌هاى نظام سلطه و در راس آن ايالات متحده به استناد عملكرد خائنانه آنان در تاريخ گذشته اين نظام و ساير نظامهاى استقلال‌خواه(برائت از كفار) را از اهم نتایج سه رویداد مهم فوق الذکر دانست.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب با تاکید بر ايمان به دشمنى تاريخى نظام سلطه عليه نظام اسلامى و انقلاب اسلامى ملت ايران، گفت: اگرچه در بعضى از شرايط شاهد انعطاف يا تغيير و تلطيف مواضع آن‌ها باشيم، ليكن اهداف آن‌ها در تمامى ادوار تاريخى ثابت و تغييرناپذير است. وی بر ضرورت حضور هوشمندانه نخبگان، اساتيد و دانشجويان در پيشبرد اهداف و گفتمان انقلاب اسلامى در سطح داخلى و بين‌الملل (قدرت نرم) تاکید نمود.

 

حجت الاسلام مهری عنوان کرد: مبارزه با استكبار، اهداف متعددى را دنبال مى‌كند كه اصلاح رفتارهاى مستكبران و يا نابودى آن‌ها بخشى از اهداف آن مى‌باشد كه البته هدف مهمى نيز به‌شمار مى‌آيد اما آنچه در حال حاضر و در مرحله نخست براى ما مهم است نه اصلاح رفتار استكبارى آمريكا بلكه صرفا دفاع از منافع و حقوق خودمان و حمايت از حقوق ملت‌هاى ديگر مى‌باشد . به عبارتى آنچه در حال حاضر در جريان استكبارستيزى ملت ما براى ما اهميت دارد بيش از آن‌كه اصلاح رفتار استكبارى غرب و به‌ويژه آمريكا باشد، نيل به حقوق اوليه خود ما مى‌باشد، به‌ويژه اين‌كه تجربه نشان مى‌دهدكه رفتار استكبارى آمريكا به‌راحتى قابل تغيير نمى‌باشد.

 

وی افزود: با توجه به اين مسأله، اگر استكبارستيزى و رسيدن به حقوق اوليه ملت‌ها منوط به اصلاح آمريكا بود در آن‌صورت هيچ ملتى نبايد به فكر به‌دست آوردن حقوق اوليه‌اش باشد و سخن گفتن از حقوق اساسى ملت‌ها نيز بى‌معنا بود. اين در حالى است كه از طريق استكبارستيزى اگرچه شايد نتوان به اين زودى غرب و آمريكا را اصلاح كرد اما مى‌توان آن‌ها را مجبور به تغيير حداقل بخشى از رفتارهاى خود نمود و از اين طريق به حقوق خود دست‌يافت .

 

امام جمعه اسلام آبادغرب بیان داشت: سياست استكبارستيزى به‌عنوان يكى از اصول غيرقابل تغيير انقلاب اسلامى در رديف محكمات نظام اسلامى بوده و همواره در مراسم گوناگون ازجمله ۱۳ آبان به‌عنوان نماد اعتراض و مقاومت ملت مسلمان ايران در برابر زورگويى، زياده‌خواهى، مداخله‌جويى و افزون‌طلبى مستكبران به‌ويژه آمريكاى جنايتكار بر آن تأكيد شده است وی تصریح کرد: با توجه به تلاش گسترده و كم‌سابقه دولت آمريكا براى ايجاد فضاى روانى منفى عليه جمهورى اسلامى ايران و پيگيرى اقدامات سياسى، امنيتى و اقتصادى گسترده عليه منافع حياتى كشورمان، لازم است با بهره‌گيرى هوشمندانه از ظرفيت ارزشمند ۱۳ آبان‌ماه، روز ملى مبارزه با استكبار جهانى و تبديل نمودن اين رويداد تاريخى و پرمعنا به بسترى براى افزايش انسجام اجتماعى، وحدت ملى و اعلام انزجار عليه سياستهاى استكبارى ايالات متحده آمريكا، پيام قاطعى از سوى آحاد ملت و مسئولين جمهورى اسلامی در سراسر كشور به اين اقدامات داده شود.

 

خطیب جمعه شهرستان در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به مناسبت های پیش رو گفت: پنجشنبه18 آبان اربعين حسينى (روز زيارتى مخصوص حضرت سيدالشهداءعليه‌السلام‌) است که امام صادق(ع) مى‌فرمايد: «براى شما كه پياده به سمت كربلا مى‌رويد، هر قدمى كه برمى‌داريد و مى‌گذاريد، بابت هر قدم، ثواب يك شهيد كه در راه خدا به خون خود آغشته شده، عنايت خواهد شد.

 

وی افزود: درسى كه اربعين به ما مى‌دهد اين است كه بايد حقيقت و خاطره شهادت را در مقابل توفان تبليغات دشمن زنده نگه داشت. حجت الاسلام مهری خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تا امروز، تبليغات عليه انقلاب، امام، اسلام و اين ملت چقدر پرحجم بوده است. چه تبليغات طوفانى كه عليه جنگ به‌راه نيفتاد؛ جنگى كه دفاع و حراست از اسلام و ميهن و حيثيت و شرف مردم بود. ببينيد دشمنان، عليه شهداى عزيز كه جانشان؛ يعنى بزرگ‌ترين سرمايه شان را برداشتند و رفتند و در راه خدا نثار كردند، چه كردند و مستقيم و غيرمستقيم با راديوها و روزنامه‌ها و مجله‌ها و كتاب‌هايى كه منتشر مى‌كردند، در ذهن آدم‌هاى ساده‌لوح در همه‌جاى دنيا چه تلقينى توانستند بكنند.

 

وی افزود: دستگاه ظالم جبار يزيدى، با تبليغات خود حسين‌بن ‌على(ع) را محكوم مى‌ساخت و وانمود مى‌كرد حضرت حسين‌بن على(ع) كسى بود كه بر ضد دستگاه عدل و حكومت اسلامى و براى دنيا قيام كرده است. بعضى هم اين تبليغات دروغ را باور مى‌كردند. بعد هم كه حسين(ع) با آن وضع عجيب و با آن شكل فجيع، به‌وسيله دژخيمان در صحراى كربلا به شهادت رسيد، آن‌را يك غلبه و فتح وانمود مى‌كردند، اما تبليغات صحيح دستگاه امامت، تمام اين بافته‌ها را عوض كرد؛ حق اين‌گونه است.

 

امام جمعه شهرستان اظهار داشت: اربعين، فقط روزى از روزهاى سال نيست، بلكه آيينه‌اى است در برابر چشمان ميليون‌ها انسان متعهد كه در آن تصويرى از نهضت و قيام خونين محرم نقش مى‌بندد. اربعين، روز باشكوهى است كه از خون حسين(ع)، حيات گرفت و نقطه آغاز تبليغ آرمان كربلا از طريق اشك شد؛ چراكه در اين روز، نخستين مجلس عزادارى براى اباعبدالله(ع) و تبليغ آرمان آن‌حضرت در كنار تربتش برپا شد. وی افزود: امروزه شاهد احياى پياده‌روى‌ها در قالب كاروان‌هاى عزادارى در اربعين به كربلا و زيارت قبر امام حسين(ع) و هم‌چنين زيارت مخصوصه‌اى كه در اربعين براى امام حسين(ع) صورت مى‌گيرد، هستيم كه اين اعمال براى اين است كه خاطره حماسه و قيام عاشورا تجديد خاطر شود و از دل و ذهن مردم بيرون نرود.

 

حجت الاسلام مهری عنوان کرد: پيام اربعين به شيعيان و آزادى‌خواهان جهان اين است كه هميشه بايد ياد و خاطره امام حسين(ع) را در ذهن داشته باشند، آنچه از زيارت اربعين متبلور است، اين است كه امام حسين(ع) قيام كرد تا مردم را از جهالت و گمراهى نجات دهد.

 

وی افزود: ظرفيت اربعين يك ظرفيت خاص است و مى‌طلبد در قالب برگزارى اين قبيل مراسم عزادارى از ظرفيت اربعين در جهت نشر فرهنگ شيعه و فرهنگ حسينى استفاده و بهره لازم را برد، اين‌كه مردم در اربعين حسينى با پاى پياده به زيارت قبر امام حسين(ع) در كربلا مى‌روند بيان‌گر اين است كه بايد فرهنگ حسينى در جامعه نهادينه شود و از ظرفيت اربعين در جهت معرفى قيام عاشورا به دنيا بهره برد.

 

امام جمعه شهرستان یادآور شد: مى‌توان گفت زنده نگه‌داشتن ياد و خاطره تاريخ باعظمت قيام امام حسين(ع)، تقويت روحيه انقلابى و مبارزه با ظلم و ستم، پيوند عاطفى و دوستى و محبت بين امت و اهل بيت(ع) و آشنا شدن مردم با معارف دين اسلام، وفادارى نسبت به مظلوميت و مظلومان و مخالفت با ظالمان ازجمله پيام‌هاييى است كه مى‌توان براى اربعين ذكر كرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =