ایرنا نوشت: رئیس جمهور عراق در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری کونا (ی کویت) ضمن اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی عراق پس از جنگ با داعش، گفت: با کویت برای تعویق پرداخت غرامت ها در حال مذاکره هستیم.

فؤاد معصوم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری کویت، در خصوص موضوع غرامت های جنگی عراق به کویت گفت: عراق به ویژه پس از جنگ علیه داعش از سال 2014 میلادی، در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می برد؛ البته این بدان معنا نیست که بغداد از تعهدات خود سرباز زند، اما می خواهیم با کویت توافق کنیم که غرامت ها را در سال آینده پرداخت نماییم.

وی با تقدیر از توجه دولت کویت به بازسازی مناطق آزاد شده عراق از دست تروریست های داعش، از میزبانی این کشور برای برگزاری کنفرانس کمک کنندگان به بازسازی عراق در ابتدای سال آینده، قدردانی و بر اهمیت برگزاری این کنفرانس برای کمک به عراق تاکید کرد.

معصوم با اشاره به این که عراق از جنگ با داعش خلاص شده و وضعیت امنیتی این کشور بهبود یافته است، از شرکت های کویتی خواست تا در پروژه های بزرگ در زمینه بازسازی زیرساخت های آسیب دیده عراق سرمایه گذاری کنند و افزود: عراق به سرمایه گذاران کویتی اولویت می دهد.

رئیس جمهور عراق همچنین تلاش های امیر کویت برای بهبودی وضعیت اختلاف بین کشورهای خلیج فارس را ستود و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

معصوم درخصوص روابط خارجی عراق نیز گفت: امروز عراق با آنچه در سال 2003 میلادی بوده، تفاوت داشته و به برقراری روابط خوب با تمامی کشورهای همسایه اصرار دارد.

وی با اشاره بر تقویت روابط عراق و عربستان افزود: بغداد به برقراری روابط جدید با عربستان اصرار دارد.

رییس جمهور عراق ادامه داد: عراق همواره تلاش می کند تا روابط خود را با کشورهای همسایه ای که عراق را در جنگ علیه داعش حمایت کرده اند، تقویت کند.

معصوم در اشاره به روابط ایران و عراق نیز گفت: نزدیکی روابط عراق و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هرگز وابسته و مقید به دیگر روابط این کشور نیست.

رئیس جمهور عراق در خصوص بحران منطقه شمال عراق نیز گفت: دو طرف توافق کرده اند که به قانون اساسی پایبند باشند و دادگاه فدرال عراق هم همه پرسی را غیرقانونی دانسته، لذا موضوع منتفی است؛ دو طرف به گفت وگوی آرام برای حل مشکلات فراوان خود از جمله گذرگاه های مرزی روی آورده اند.

وی در خصوص نیامدن هیئتی از اقلیم کردستان عراق به بغداد برای گفتگوی دو جانبه و مستقیم تاکنون، گفت: با توجه به شکست و به تعویق افتادن مذاکرات میان دو طرف، بغداد و اربیل هم اکنون تمایلی به آمدن هیئتی به بغداد ندارند.

رئیس جمهور عراق به همراه هیاتی رسمی برای یک سفر یک روزه به کویت سفر کرده است.

معصوم در این سفر با امیر کویت دیدار و گفت وگو خواهد کرد؛ بررسی موضوعات مشترک و راه های تحکیم روابط دو جانبه از موضوعات مورد بحث طرفین خواهد بود.

سفر رئیس جمهوری عراق به کویت، سومین سفر روسای جمهوری عراق از سال 1990 پس از سفر روسای جمهور پیشین عراق یعنی 'غازی الیاور' در سال 2004 و جلال طالبانی در سال 2008 می باشد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایلیا GB ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    3 0
    غرامت های جنگی عراق به ایران چی پرداخت میشه یا نه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      0 2
      با دیپلماسی لبخند و چهار تا توییت زیبا، می گیریمشون.
  • بدون نام ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    3 0
    ما هم بايد قسط بندي كنيم و لو قسط هاي خيلي كم اما غرامتمون رو بگيريم
  • بنده خدا DE ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    3 0
    خسارت 8سال جنگ رو نمیخوان بدن؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    4 0
    غرامت به ایران چی ؟ کسی به فکرش هست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 0
    غرامت ما رو هنوز خودمون ازشون نخواستیم. فکر کردید با گل و شیرینی میان میدن بهمون؟