سعید رضایی یکی از میهمانان غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات بود که به سوالات ما درباره تیم ملی پاسخ داد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد- کمتر از شش ماه پیش که در کافه خبر با سعید رضایی به گفت و گو نشستیم، منتقدی بود که پرحرارت از تیم ملی و فدراسیون انتقاد می کرد. یکی دو ماه بعد اما سعید رضایی به کادر فنی تیم ملی اضافه شد تا در کنار کولاکویچ تازه وارد، هدایت تیم ملی والیبال را برعهده بگیرند. او هنوز هم انتقادهایی به عملکرد فدراسیون و تیم ملی دارد اما امید زیادی هم به آینده ای دارد که با جوانگرایی در تیم ملی محقق خواهد شد.

 

*از این روزهای تیم ملی بگویید.

همانطور که من قبلا هم مصاحبه کرده بودم و گفته بودم به هر دلیلی تیم ملی در دو سه سال اخیر افت داشت که باید سعی می کردیم آن را برطرف کنیم. افت تیم ملی با تغییر همزمان بود و سعی می کردیم هر چه زودتر به شرایط آرمانی برگردیم. سال گذشته ما نتوانستیم کامل از نیروهای امید استفاده کنیم چون کامل در خدمت تیم ملی امید بودند و این سیاست فدراسیون بود. ولی خب با نیروهایی که داشتیم هر چند شروع خوبی نداشتیم، به خاطر مصدومیت های زیادی که سال قبل داشتیم و تغییر و شرایطی که داشتیم ولی خب خدا را شکر به خوبی تمام شد و تیم توانست بالا برود. همانطور که اول مصاحبه هم گفتم همه دوست داریم تغییر باشد ولی تغییر نمی تواند یک باره اتفاق بیفتد. باید زمان ببرد یک بازیکن چند سال در کوران مسابقات بزرگ باشد تا بتواند در کنار دیگر بازیکن ها تیم آرمانی برای تیم ملی ایران را تشکیل بدهند. الان ولی تغییر خیلی زود اتفاق می افتد. خیلی از این بازیکن ها سرمایه تیم ملی هستند و خیلی ها هم به این تیم تزریق خواهند شد و در آینده می توانند کمک کنند.

*آینده تیم ملی با کولاکویچ را چطور می بینید؟

این سوال را بیشتر فدراسیون باید جواب بدهد که برای چه می آید یک مربی انتخاب می کند و توقعاتی که از مربی دارد چیست. این به فدراسیون برمی گردد و سیاست کاری که دارد. ولی چیزی که من شخصا درباره آقای کولاکویچ می دانم چون 9سال قبل هم با ایشان برخورد داشتم و چیزی که می دانم نیاز الان والیبال ما است یعنی جوانگرایی، ایشان متخصص جوانگرایی هستند. اما اگر ما هدف های دیگری از انتخاب مربی داشته باشیم شاید گزینه های بهتری هم می توانستیم داشته باشیم. ما باید هدفگذاری کنیم ببینیم الان از این مربی چه چیزی می خواهیم.

*یعنی فکر می کنید جوانگرایی اتفاق می افتد؟

بله.

*بعضی می گویند درِ تیم به روی جوان ها بسته است؟

نه. سیاست فدراسیون بود که اگر می خواستیم چهار، پنج بازیکنی که احتیاج داشتیم از تیم ملی امید بگیریم، تیم ملی امید نمی توانست به طور کامل در مسابقات قهرمانی آسیا باشد. ما در مسابقات قهرمانی امیدهای جهان، دو سال قبل، خود ما که کادر فنی بودیم از میلاد عبادی پور و جواد معنوی نژاد می خواستیم استفاده کنیم، آن موقع هم تیم ملی بزرگسالان در لیگ جهانی به اینها نیاز داشت. با همین سیاست فدراسیون نشد این اتفاق بیفتد و من فکر می کنم در فرصت یک ماهه آخر شما نمی توانستی بازیکن جوانی تزریق کنی که بتواند با تیم کار کند و به همین دلیل ما مجبور بودیم از بازیکن هایی که داشتیم و بعضی هایشان هم واقعا جوان بودند و تجربه تیم ملی بزرگسالان کمتر داشتند، استفاده کنیم. ولی مطمئنا در دو سال آینده طبق برنامه ریزی ای که از امسال صورت گرفته، جوانگرایی اتفاق می افتد ولی باید این را بدانیم که جوانگرایی اینطور نیست که یک ساله اتفاق بیفتد، استثنائاتی مثل میلاد وجود دارد که به عنوان جوان می آیند و در فیکس تیم ملی قرار می گیرند ولی تمام پست ها نمی توانند بازیکن جوان بیاورند و همان سال استفاده کنند.

*این امکان وجود دارد که برای لیگ جهانی که اهمیت آنچنانی ندارد امسال از جوانترها استفاده کنیم؟

بهترین سوال ااین است که شما هم پرسیدید، لیگ جهانی لیگی است که تمام دنیا به دید تدارکاتی به آن نگاه می کنند ولی ما همیشه می آییم نه امسال در سال های گذشته، سعی می کنیم با تمام قوا برویم، و وقتی نمی توانیم از یک جایی به بعد می گوییم جوانگرایی کنیم. اینطور نیست. این تصمیم باید از الان گرفته شود که هدف ما در لیگ جهانی چیست؟ نتیجه گرایی یا استفاده از جوان ها یا هر دو؟ پاسخگوی این سوال هم رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی باید باشند.

*می شود امید داشت که تیم در سال های آینده پوست بیندازد؟

من شخصا خودم در ایتالیا بازی کردم و آن زمان در ایتالیا حرف این بود که یک بازیکن زیر 25 سال در سری آ اصلا نمی گرفتند ولی الان شرایط فرق کرده؛ والیبال ایتالیا به لحاظ اقتصادی ضعیف تر شده، بازیکن های کمتری وجود دارند برای همین شاید بازیکن های جوانتری بگیرند ولی در سری «آ یک» بازیکن های زیر 25 سال را می گفتند اینها هنوز جوان هستند. بازیکن والیبال تازه بعد از اینکه بیست و هشت، بیست و نه را رد می کند حرفه ای می شود. در ایران هم بازیکن ها در این سن هنوز در شرایط پختگی هستند که سالها برایشان برنامه ریزی می شود ولی متاسفانه هم بحث آسیب هاست و هم این بحث که جامعه بهش فشار می آورد که از لحاظ سنی تواناییش را نداری در صورتی که این بازیکن هنوز ابتدای راه است. ما چند بازیکن مثل معروف یا موسوی می توانیم تولید کنیم؟ اینها بازیکن هایی هستند که با این تجربه باید باشند ولی اگر شما در شرایطی قرار بگیری که بازیکن قدیمی شرایط نزدیک یا مساوی یک جوان را دارد، مطمئنا باید جوان قرار بگیرد. ولی بازیکن های قدیمی که حرفه ای هستند و می توانند کماکان با کیفیت بالا والیبال بازی کنند به نظر من هنوز به درد والیبال ما می خورند و باید در کنار جوان ها قرار بگیرند.

*از عادل غلامی چه خبر؟

عادل غلامی بازیکن تیم ملی بوده و برای تیم ملی زحمت کشیده؛ کادرفنی هیچوقت دوست نداشت برای او چنین اتفاقی بیفتد ولی سرمربی تیم ملی و کادر فنی در شرایط بسیار سختی برای تصمیم گیری قرار گرفتند. این مساله تمام شده همه می دانند چه اتفاقی افتاد. خود عادل هم می داند و خیلی حرفه ای با این موضوع برخورد کرد امیدوارم که در آینده فرصتی برای عادل قرار بگیرد که در قالب تیم ملی بتواند حداقل از سالیان اعتباری که داشته خداحافظی کند و باشد. چون حق این بازیکن است او سال ها زحمت کشیده و واقعا کنار گذاشتن یک بازیکن تیم ملی به این نحو برای خود ما که بازیکن تیم ملی بودیم و الان کادر فنی هستیم به هیچ عنوان خوشایند نیست.

*امکانش هست که از سوی سرمربی بخشیده شود و به تیم ملی برگردد؟

بحث بخشیدن نیست. بحث این است که آن زمان آقای غلامی به هر دلیلی اردو را ترک کرده و تصمیم برای برگشت باید برعهده سرمربی تیم ملی باشد. خود سرمربی تیم ملی در یک چالش دوگانه ای قرار گرفته بود ولی فکر می کنم باید بعد از این مدت برگردیم ببینیم آیا می شود یک فرصت دیگر داد یا خیر. چون همانطور که می دانید آقای غلامی قصد داشت از تیم ملی خداحافظی کند. باید ببینیم این فرصت داده می شود که به عنوان بازیکن تیم ملی خداحافظی کند یا خیر. چون در شرایطی که خود آقای غلامی هم می داند که جوان ها هستند و باید به آنها فرصت داده شود حضور مستمر آقای غلامی فکر می کنم دور از تصور باشد.

*این سوال در این ماجرا پیش آمد که چرا دو طرف ماجرا تنبیه نشدند؟

جزئیات موضوع را هم می دانند که یک بحث بسیار کوچک بود. اینجا هم دنبال مقصر نیستیم که بگوییم چه کسی مقصر بود ولی کاری که عادل انجام داد کار غیرحرفه ای بود و آن حرکت باعث شد عادل تنبیه شود. وگرنه بحث خیلی کوچک بود و بحثی بود که معمولا اتفاق می افتد. سرمربی در شرایطی بود که با فرهنگ ما هنوز آشنایی کامل نداشت و شاید متوجه بحث هایی که به زبان فارسی صورت گرفت نشد. این بحث ها همیشه هست و در تنش بازی پیش می آید ولی آن حرکت در آن لحظه خط قرمزی که عادل رد کرد.

 

 41258

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =