در آینده می‌توان با یک قرص از بیماری قلبی و دیابت جلوگیری کرد؟/نتیجه تحقیقات جدید

محققان با استناد به نتایج یک مطالعه بزرگ دال بر ارتباط ژنتیکی دیابت و بیماری قلبی، می گویند که احتمال دارد در آینده با مصرف یک قرص بتوان از ابتلا به ایین دو بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش ایرنا،دیابت نوع دو اساسا به عنوان یک عامل خطرساز جدی برای ابتلا به بیماری قلبی و عروقی تلقی می شود، با این حال مسیرهایی که این ارتباط را توضیح می دهند، به طور کامل شناخته نشده اند. اما مشخص شده است که دیابت با افزایش سطوح گلوکز در خون می تواند به دیواره های عروق آسیب بزند.

نتایج مطالعه جدید محققان پنسیلوانیا در آمریکا نشان می دهد که هر دو بیماری یاد شده که عامل عمده ناخوشی و مرگ و میر در سراسر جهان هستند، به واسطه ژن های یکسان با هم ارتباط دارند.
این تحقیق که با بررسی اطلاعات توالی ژنوم و داده های دی.ان.ای بیش از 250 هزار نفر انجام شد، به کشف اطلاعات بیشتر در مورد این دو بیماری کشنده کمک می کند.
محققان در این مطالعه هفت جهش جدید ژنتیکی کشف کردند که خطر ابتلا به هر دو وضعیت یاد شده را افزایش می دهند؛ نتایج این مطالعه نویدبخش ابداع درمانی برای این بیماری ها در آینده است.
آنها نشان دادند که بیشتر محل های موجود روی ژنوم که با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط بودند، با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی نیز ارتباط دارند.
پروفسور 'دانش صالحین' اپیدمیولوژیست دانشگاه پنسیلوانیا و سرپرست تیم تحقیق گفت: نتایج این مطالعه فرصت های جدیدی را برای کاهش خطر عواقب هر دو این بیماری با استفاده از یک دارو ایجاد می سازد.
وی افزود: بر این اساس امکان طراحی داروهایی برای دیابت نوع دو میسر می شود، داروهایی که اثرات مفید یا خنثی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی داشته باشند.
بیش از 380 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند که می تواند به مرگ زودهنگام منجر شود.
آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی که شامل بیماری عروق کرونر قلب نیز می شود، 17 میلیون نفر را در سال 2016 به کام مرگ کشاند.
محققان می گویند: این یافته های جدید که در مجله Nature Genetics منتشر شده است می تواند به توضیح ارتباط میان این دو وضعیت کمک کند.