حادثه تلخ و غم‌انگیز زلزله پرقدرت غرب کشور انبوهی از هموطنان عزیز ما را در استان کرمانشاه به داغ سنگین عزیزانشان نشانید. از خداوند قادر مهربان صبر و عافیت برای بازماندگان و غفران جانباختگان را مسالت داریم.

اما این حادثه تلخ که منجر به فاجعه ای بزرگ و زخمی عمیق بر پیکر جامعه شد نیازمند بازاندیشی جدیست. و مسئولان تصمیم گیر و تاثیرگذار وخود مردم باید مواردی را بطور جدی در دستور کار قراردهند.

ایران دریکی از مناطق پرتراکم خط زلزله جهان قراردارد و حداقل در نیم قرن گذشته شاهد زلزله های سهمگینی بوده است. از زلزله بویین زهرا و طبس گرفته تا رودبار و بم همگی حاکی از جدی بودن زلزله در پهنه جغرافیایی ایران است. عقل سلیم و شرع مبین که ملازمه انکارناپذیری باهم دارند حکم می کنند که همه تدابیر در جلوگیری از عمیق شدن خسارت ها بکارگرفته شود و راهکارهای مناسب قبل از بروز خطر شناسایی، تدوین و اجرایی شود.

در کنار این فاجعه بزرگ ملی توجه داشته باشیم که بسیاری از این تلفات و خسارت ها قابل پیشگیری بود و همه کسانی که در ساخت و سازها و نظارت بر این بناها مسئولیت داشته اند و یا مسئولیت بهسازی روستاها و بافت های فرسوده شهری را داشته اند بی تردید در محضر خداوند تبارک و تعالی در اتلاف جان و مال مردم مباشرت در وقوع جرم داشته اند و باید پاسخگوی قصور و تقصیر خویش باشند.

سالهاست دولت بازسازی بافت های فرسوده روستایی و شهری را در دستور کار قرار داده ولی بدلیل عدم نظارت موثر از سوی مجلس هر مسئولی با سلیقه های جاه طلبانه و تبلیغات نمایشی بجای بازسازی و اصلاح بافت های فرسوده که در خصوص آنها مسئولیت قانونی داشته اند بیابان های فاقد امکانات اولیه زیستی را تبدیل به خانه های غیراستاندار و ناایمن کرده اند و مردم مستضعف را درآنها نشانده اند که فاقد هرگونه ایمنی است.

کشور زلزله خیزی مثل ایران نیازمند اصلاح سیستم ساخت و ساز با سازه های سبک و استانداردهای حداکثریست و مهمتر ازآن نیازمند اصلاح عملی سیستم نظارت بر ساخت وساز و برخی مهندسین ناظر بی وجدانیست که به مسئولیت های شرعی و قانونی خویش وقوف و یا التزام نداشته اند. ازاین قبیل بناها دراستان پرتراکم تهران با جمعیت سیزده میلیونی فراوانست و بی تردید اگر زلزله ای با این شدت در تهران بوقوع پیوسته بود نصف بناهای موجود اعم از بافت های فرسوده و نوساز درجا فروخواهند ریخت و ساکنین بی پناه خود را قربانی خواهند کرد.

در کشورهای پیشرفته ساخت و ساز یک امر فنی و تخصصی شناخته می شود و هر بساز بفروشی برای منافع سرشار خود در غفلت مهندسین ناظر طماع و قوانین فاقد ضمانت اجرایی نمی تواند مسکن بسازد و آنرا وسیله سودجویی قرار دهد و در مقابل جان مردم وساکنین آنها احساس مسئولیت نکند، باید مجلس، دولت و قوه قصاییه توجه به این امر خطیر را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

این زلزله که به قیمت جان صدها هموطن و نقص عضو هزاران نفر و بی خانمانی دهها هزارازهموطنان عزیزمان انجامید باید درس عبرتی برای همه باشد، مردم در استحکام سرپناهشان بجای زرق و برق خانه باید به رعایت مقررات ایمنی بیندیشند و مسئولین در اجرای آیین نامه استانداردهای زلزله به هیچ وجه اغماض نکنند، حفظ جان برای مردم واجب و برای مسئولان در خصوص صیانت از جان و مال مردم اوجب واجبات است.

کشورهای زلزله خیز مثل ژاپن سالهاست با خطرات ناشی از زلزله کنارآمده اند وآن را به حداقل ممکن کاهش داده اند. عقل و شرع حکم می کند مسئولین ذیربط بخصوص وزارت مسکن و شهرداری ها به مسئولیت خطیر خود توجه و تمرکز پیدا کنند وخدا را ناظر براحوال و اعمال خود بدانند و بدانند درمقابل حفظ امنیت وایمنی وسلامت مردم مسئولیت تام وتمام دارند.

این زلزله هشداری برای مسئولان کشور باشد اگر این اتفاق در تهران بیفتد عمق فاجعه قابل پیش بینی نیست. خسارت های ناشی از سقوط ساختمان های بلندمرتبه فاقد استانداردهای ایمنی و سقوط آنها در کوچه ها و خیابان های پرتردد و پرتراکم و بافت های فرسوده با خیابان های پرترافیک و کوچه های کم عرض و باریک انفجارات ناشی از شبکه وسیع گاز و برق وآب وعدم امکان تحرک کافی و راههای ارتباطی سریع برای امداد و فقدان ابزارهای لازم برای کمک رسانی فوری و جدی را درمعرض چالش پرخطری قرارخواهد داد. فاعتبروا یا اولی الابصار،

سیدشهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =