ایسنا نوشت: مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن تشریح روند بارشی کشور از تشدید بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه در گیلان و مازندران طی روز آینده خبر داد و گفت: فردا (۲ آذر)به دلیل نفوذ توده هوای سرد، کاهش دمای ۶ تا ۱۲ درجه‌ای دما در شمال غرب، غرب، سواحل خزر، دامنه‌های البرز و روز جمعه (۳ آذر) در شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه وضعیت جوی کشور را پیش‌بینی و اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی با فعالیت سامانه بارشی بر روی کشور، امروز در نیمه غربی کشور و بخش‌هایی از جنوب، مرکز و شرق کشور بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بارش‌های امروز در نیمه شمالی و شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، شمال بوشهر، غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب لرستان، غرب کردستان، غرب کرمانشاه و برخی نقاط ایلام شدت بیشتری خواهد داشت همچنین امروز در شمال غرب و غرب کشور روند کاهش دما رخ می دهد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امروز در سواحل غربی خزر و اردبیل وزش باد شدید جنوبی رخ می‌دهد، گفت: از بعد ازظهر امروز با نفوذ جریان‌های سرد شمالی در استان‌های ساحلی دریای خزر، ابرناکی و بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وظیفه، فردا (۲ آذرماه) با کاهش بارش در دامنه‌های زاگرس و غرب کشور، سامانه بارشی در جنوب، مناطقی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور فعال و سبب ابرناکی، رگبار باران و وزش باد شدید موقتی در این مناطق می‌شود و با حرکت به سمت شرق‌ ،روز جمعه (۳ آذر) در مناطقی از شرق و شمال شرق کشور ابرناکی و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و در اواخر وقت این سامانه از کشور خارج می‌شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه فردا با تقویت بیشتر جریان‌های شمالی، بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه در گیلان و مازندران تشدید می‌شود، اظهار کرد: فردا در استان‌های گلستان و خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ابرناکی، بارش باران و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود همچنین روز جمعه با کاهش بارش در غرب سواحل، سامانه بارشی در مازندران، گلستان و خراسان شمالی فعال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر و طی روز جمعه خلیج فارس مواج می‌شود، گفت: در سه روز آینده بارش در مناطق سردسیر شمال غرب، زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز به صورت برف پیش‌بینی می‌شود و طی روزهای پنجشنبه و جمعه در شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز بارش باران و برف و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: به سبب نفوذ توده هوای سرد کاهش ۶ تا ۱۲ درجه‌ای دما در روز پنجشنبه در شمال غرب، غرب، سواحل خزر، دامنه‌های البرز و روز جمعه در شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه در ادامه گفت: بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی با ورود توده هوای سرد به کشور، کاهش قابل ملاحظه دما در استان‌های مختلف کشور پیش‌بینی می‌شود. استان‌های گیلان، مازندران و گلستان؛ ۸ تا ۱۲ درجه در پنجشنبه و جمعه و ۳ تا ۵ درجه در شنبه کاهش دما خواهند داشت و ماندگاری هوای سرد تا اواسط هفته آینده در این استان‌ها حفظ خواهد شد.

وی افزود: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل و کردستان کاهش ۴ تا ۶ درجه در پنجشنبه، کاهش ۳ تا ۵ درجه در جمعه و کاهش ۲ تا ۴ درجه در شنبه خواهند داشت و هوای سرد در این استان‌ها تا روز یکشنبه ماندگار خواهد بود. همچنین استان‌های کرمانشاه و لرستان؛ ۲ تا ۴ درجه در پنجشنبه و ۳ تا ۵ درجه در جمعه کاهش دما خواهند داشت و ماندگاری هوای سرد تا شنبه برقرار خواهد بود.

به گفته وظیفه، در استان‌های همدان و مرکزی، کاهش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما در پنجشنبه و کاهش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما در جمعه پیش‌بینی می‌شود و هوای سرد تا روز شنبه ماندگار خواهد بود همچنین در استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی کاهش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما در شنبه و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما در یکشنبه رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: استان‌های قزوین، تهران و البرز کاهش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما در روز جمعه و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما را در روز شنبه خواهند داشت و استان‌های قم، سمنان و اصفهان با کاهش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما در شنبه مواجه خواهند شد.

جمعه تهران بارانی است

وظیفه در مورد شرایط جوی تهران تصریح کرد: تهران فردا (۲ آذرماه) نیمه ابری تا ابری، گاهی همراه با رگبار و رعد و برق،وزش باد، اوایل شب همراه با کاهش ابر و افزایش باد خواهد بود که دمای تهران در گرمترین زمان ۱۴ و در سردترین زمان ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین آسمان تهران در روز جمعه (۳ آذرماه) نیمه ابری همراه با وزش باد در بعدازظهر با بارش پراکنده، در اواخر وقت وزش باد شدید با بیشینه و کمینه دمای ۱۲ و ۴ درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی تاکید کرد: به سبب بارش شدید باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیش بینی می‌شود که در پنجشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و شرق هرمزگان و در روز جمعه در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شرقی مازندران و شمال خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

وظیفه در پایان گفت: طی سه روز آینده در ارتفاعات و نقاط سردسیر البرز مرکزی، زاگرس مرکزی، شمال غرب و غرب بارش به صورت برف خواهد بود. از این رو اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی این مناطق دور از انتظار نیست و در سه روز آینده در شمال خلیج فارس بارش شدید باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید و مواج بودن دریا پیش‌بینی می‌شود بنابراین برای جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود؛ تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

 

 

 

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =