ایسنا نوشت: رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران خبر داد و گفت:‌ این قانون برای کلان‌شهرهای مشهد، تبریز و کرج در حال تصویب شدن است.

علی بیت‌اللهی روز چهارشنبه، اول آذرماه در نشست ارائه یافته‌های علمی تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به گسل‌های تهران افزود: به منظور ایمن‌سازی، قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران را مصوب کردیم.

وی افزود: در نقشه‌های معماری شهرسازی تهران این حریم‌ها مشخص شده است و با این قانون ساخت و ساز سازه‌هایی چون سازه‌های خطرساز، بیمارستان‌ها و برج‌های بلندمرتبه بر روی حریم گسل‌های تهران ممنوع خواهد شد.

بیت‌اللهی با تأکید بر اینکه ۵۵ کیلومترمربع تهران در حریم گسل‌ها وجود دارد، خاطر نشان کرد:‌ این قانون برای کلان‌شهرهای تبریز، کرمان، کرج و مشهد در حال پیگیری است که به مراحل نهایی نزدیک شده است.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه این مصوبه به منظور کنترل ساخت و سازها در شهر تهران است، اضافه کرد: کلان‌شهرها به شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا گفته می‌شود و بر اساس توافق‌های صورت گرفته ساخت و ساز در حریم گسل‌ها ممنوع می‌شود و در صورت اجرای آن گام بزرگی در کاهش خسارات ناشی از زلزله برداشته می‌شود.

بیت‌اللهی با اشاره به بازدیدها و مطالعات میدانی از منطقه زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده مسائل درگیر با حادثه زلزله بسیار پیش پا افتاده است، به گونه‌ای که اگر در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب برق اضطراری به دلیل ریزش دیوار قطع نمی‌شد، این بیمارستان می‌توانست در ساعات اولیه زلزله به مصدومان سرویس ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه در مدیریت بحران مردم چند گام جلوتر از مسئولان قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر در همه جای ایران گسل‌های فعال لرزه‌خیز وجود دارد، به گونه‌ای که اگر از یک گسل دور شوید، به گسل دیگر نزدیک خواهید شد.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن، تعداد گسل‌های ایران را ۳۲۰ گسل ذکر کرد و ادامه داد: این گسل‌ها در مراکزی که تجمع جمعیتی دارد، قرار گرفته است.

وی با اشاره به جزئیات زلزله کرمانشاه ادامه داد: قبل از زلزله اصلی ساعت ۹:۴۵ روز ۲۱ آبان‌ماه چهار پیش لرزه رخ داده است و تا ساعت ۳ صبح امروز ۸۷۸ پس لرزه به ثبت رسیده است که یک مورد آن بالای پنج ریشتر و ۳۸ پس لرزه بین چهار تا پنج ریشتر بوده است.

بیت‌اللهی به اثرات پس لرزه بر روی سازه‌های موجود در این منطقه اشاره کرد و گفت: ارتعاشات متوالی موجب نرم شدن ساختمان‌ها می‌شود. از این رو مدیریت بحران نباید اجازه ورود ساکنان به داخل خانه‌هایشان را بدهد.

وی با تأکید بر اینکه ما انتظار داریم تا ۱۵۰ روز آینده پس لرزه‌های منطقه زلزله‌زده کرمانشاه ادامه داشته باشد، گفت: ولی در عین حال بزرگای پس لرزه کوچکتر خواهد شد و بزرگای بیشتر این زلزله در ۲۰ روز اول است.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن با تأکید بر اینکه گسیختگی ایجاد شده در کرمانشاه منحصر به فرد بوده است، توضیح داد: گسیختگی ایجاد شده در این منطقه اختلاف ارتفاع تا ۹ متر را ایجاد کرده است که این امر به دلیل ارتعاشات ناشی از زلزله و گسیختگی لایه‌های خاک بوده است.

به گفته وی، این اختلاف سطح در چهار کیلومتر در خط مستقیم و در پهنای یک کیلومتر بوده است.

بیت‌اللهی همچنین به وضعیت تخریب مسکن مهر در این استان اشاره کرد و گفت: در یک شهرک مسکونی به نام مسکن شکوه تخریب در حد ایجاد چند ترک جزئی بوده است، ولی در ۷۰ متری این مجتمع کوی فولادی وجود دارد که تخریب زیادی به آن وارد شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت عملکرد بیمارستان‌ها در منطقه سرپل ذهاب و اسلام‌آباد، تأکید کرد: انتظار ما از بیمارستان‌ها این است که در شرایط بحرانی سرپا باشد، ولی در زلزله اخیر نشان داد که مردم در مسکن مهر و بیمارستان‌ها احساس امنیت نمی‌کنند و این در حالی است که ما در برابر مردم مسئول هستیم.

بیت‌اللهی با تأکید بر اینکه در بازدیدهای میدانی انجام شده شاهد موارد بسیار تأسف‌باری بودیم، ادامه داد: چگونه ممکن است که در سنگ‌نما، گونی و نخاله‌های سفالی ریخته شود، به نظر من ما بحران در مدیریت بحران داریم.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مقامات مسئول کشور در مناطق زلزله، گفت: این حضور باعث دلگرمی و آرامش بیشتر مردم شد؛ ولی از سوی دیگر شاهد بودیم که مردم کمک‌های زیادی به این منطقه ارسال کرده‌اند.

وی همچنین از آمادگی این مرکز تحقیقات برای علل تخریب در منطقه زلزله‌زده خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم تا از کسانی که تجربیاتی در خصوص دلایل تخریب سازه‌ها در زلزله دارند، یافته‌های آن‌ها را در اختیار داشته باشیم.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    0 0
    استفاده از تابلوهای شبرنگ نشان دهنده ی راه خروجی برای موقع زلزله که برق قطع می شود و تابلوهایی راهنمای خروجی که چراغ دارند موقع آتش سوزی و دود غلیظ در برج ها و مکان های عمومی را اجباری کنید.
  • بی نام RO ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا تو کار ما سازندگان ساختمان اخلال ایجاد می کنید هر جا که زمین بود باید ساخت زلزله هم اتفاقه اگر کسی قراره بمیره میمیره چرا ما را محدود می کنید